Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen med gode løsninger for (fjern)styring av snøsmelteanlegg?


Raitch

Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Ny på forumet men ønsket å spørre: Er det noen som har laget et smart oppsett for å (fjern)styre snøsmelteanlegg. Vi har et Micromatic Isfri50-system i dag som ikke fungerer som det bør, og ikke er det noe mulighet for å fjernstyre/sperre det når det ikker er hensiktsmessig å styre. Siste generasjon (Isfri70) skal visst ha noe online-muligheter, men koster skjorta og mer til - og er trolig ikke supersmart det heller.

 

Jeg ser to hovedveier til mål; legge til noe smart styring/overvåking av Isfri'en eller bare lage en kvasimanuell styring av kontaktorene direkte. Det siste er kanskje det beste. Da skulle jeg gjerne hatt mulighet til å fjernstyre kontaktor av/på (evt satt på spesifikke timer/på forhånd) for et gitt antall timer, og ideelt sett også lagt inn en % effekt, altså at denne ved eksempelvis 50% ligger inne 5 minutter og av 5 minutter.

 

Noen som har gjort noe smart langs disse linjer?

 

Mvh

Thomas

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Til info har vi Isfri70 i vårt borettslag. På micromatic.no står det:

 

Sitat

Isfri70 er forberedt for tilkobling til internett (med kommende tilbehør) slik at den kan oppdateres med ny funksjonalitet og fjernstyring i nær fremtid.

 

Spurte nettopp Micromatic om de hadde mer detaljer, men det hadde de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installerte et snøsmelteanlegg i fortau en gang i et annet årtusen, skulle være svært så flotte greier med sensorer i overflaten men i praksis tok det 3 dager fra snøen falt til den begynte å smelte... så varmekableme ble slått manuelt på hele snøsesongen i stedet for automatisk styring med sensorer...

 

Selv om værmeldinger kan være veldig så som så har jeg nok mer tro på en styring ut fra værprognoser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varmekabler i en oppkjørsel pga endel graders helning. Da vi la asfalten og varmekablene var tanken at dette skulle smartifiseres ut ifra værmeldinger, tempsensor i bakken ,osv osv. Jeg begynte dog med å få det montert via et zigbee-rele i sikringsskapet i garasjen og lage manuell styring. Det ble aldri gjort.

Etter tre vintere er erfaringen at anlegget brukes 3-4 ganger i året og at manuell styring er det aller beste. Vi vil ikke smelte når det er stabilt kaldt ute.

Så det eneste smarte jeg har er at  jeg satt Home Assistant til å sense på når de slås på, og slå de av automatisk etter 4 timer. Det er nok til at jeg får smelta isen som eventuelt skal vekk.

Det enkle er ofte det beste :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quackyo skrev (22 timer siden):

Det enkle er ofte det beste :)

Helt uenig, men det er en annen sak som sporer av diskusjonen... ;)

 

Jeg håper på at vi i Stavanger snart får data fra det nye systemet de ruller ut i vinter. Det er egentlig laget for å sjekke om veier må saltes eller ei, men jeg tenker at det er de samme forholdene for salting som for styring av slike varmekabler. Dette er et prøveprosjekt som kan (skal?) rulles ut til andre byer senere, mener jeg at jeg leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, en meget fjern problemstilling, men morsomt å lese om!
Det er tydeligvis store forskjeller i vårt langstrakte land 😉

 

Hær er snøen nødvendig for å forhindre barfrost.

Men den må skyves ut av gårdsplassen så man kommer frem med bil.

Alt annet enn firehjulstrekk duger ikke i åssidene hær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
NilsOF skrev (På 25.12.2022 den 22.23):

Alt annet enn firehjulstrekk duger ikke i åssidene hær.

Hva gjorde man i "gamle dager" da? :-) (Jeg skjønner hva du mener, og kverulerer litt, men en god RWD med kjetting kommer seg veldig bra fram, samt hester, være seg apostlenes eller ei.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.