Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilken server trenger jeg for å logge data fra smarthuset, og senere presentere med grafer eller importere i excel?


bergen77

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å logge energiforbruk, strømpriser og lignende til en eller annen server.

Jeg ønsker også å kunne lese ut de lagrede verdiene og presentere som grafer eller tilsvarende, eller åpne de i excel.

 

Jeg kan bruke http request fra smarthuset, jeg har også en qnap nas som kanskje kan brukes som server for lagringen.

 

Er det noen som kan hjelpe meg igang her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, ZoRaC said:

InfluxDB og Grafana, kanskje?

+1

 

Har selv såvidt begynt å grave meg ned i dette kaninhullet. For meg er det en relativt bratt læringskurve for å få ting som jeg vil, men det å få opp noen enkle grafer går ganske fort.

 

Kjenner ikke noe særlig til QNAP, men et googlesøk indikerer at både InfluxDB og Grafana kan kjøre på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for en Synology DS220+ etter å ha hatt Netgear ReadyNAS Ultra4 i mange år og det var å komme inn i en helt ny verden. Viktigst for meg er at den kjører backup av virtuelle maskiner i ESXI, har SQL databaseserver (MariaDB), fotohåndtering/arkivering/kategorisering/ansiktsgjenkjenning og VPN server. En mengde andre apper/funksjoner inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergen77 skrev (8 timer siden):

Jeg ønsker å logge energiforbruk, strømpriser og lignende til en eller annen server.

Jeg ønsker også å kunne lese ut de lagrede verdiene og presentere som grafer eller tilsvarende, eller åpne de i excel.

 

Jeg kan bruke http request fra smarthuset, jeg har også en qnap nas som kanskje kan brukes som server for lagringen.

 

Er det noen som kan hjelpe meg igang her?

Du sier ikke hva slags system du har og tråden er i automasjonskafeen som heller ikke indikerer hva du bruker. 

Hvis det er Home Assistant du bruker så får du veldig mye gratis. Det er bare fantasien som setter grenser og du kan installere noen tilleggsmoduler for å presentere dataene på en måte som passer deg. Home Assistant logger til mysql og denne kan være lokal eller eksternt. Selv bruker jeg mariadb på en Synology diskstation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke spesifisert det siden jeg ikke tenkte det hadde relevans. Jeg har KNX og bruker en sak som heter EibPort som har funksjoner for http request.

Eibporten logger også til mysql men jeg har ikke fisket ut data fra denne loggingen da den logger hver eneste knx pakke.

Det jeg er på jakt etter i denne runden er å logge forbruk og priser på strøm, sånn veldig kort fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.