Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro dimmer 2 association (usikker på hvor jeg skal spørre)


Snowman

Spørsmål

Association er en fin ting, men har ikke funnet helt ut hvordan man kan lage grupper uten å ha en fibaro hub.

Prøvd å tyde parameterlista uten hell knyttet til å lage slike grupper.

Noen som har fått dette på plass uten å benytte fibaro hub?

 

Eks 1 dimmer i stua vil jeg at når jeg benytter S2 skal denne dimme opp og ned dimmer 2 og 3 også, uten at dette må via hub.

 

Snowy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
7 minutes ago, ZoRaC said:

Kan det fungere å assosiere gruppe 5 mot dimmer 2 og 3?

Akkurat det jeg vil, men skjønner lissom ikke hvordan sette parametere.

Har du gjort noe lignende uten bruk av Fibaro sin hub?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Snowman skrev:

Akkurat det jeg vil, men skjønner lissom ikke hvordan sette parametere.

Har du gjort noe lignende uten bruk av Fibaro sin hub?

 

Mine Fibaro Dimmer 2 ligger fortsatt i en skuff i påvente av at eieren av dem (meg) skal få ut fingeren og bestille elektriker... :P

 

Hvilket system bruker du? Jeg bruker HomeSeer og der er det eget valg for å sette assosiasjoner (ikke parameter) - mener det står litt om det (med bilder) på HomeSeer-skolen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 minutter siden, Snowman skrev:

Eks 1 dimmer i stua vil jeg at når jeg benytter S2 skal denne dimme opp og ned dimmer 2 og 3 også, uten at dette må via hub.

Det er bare å assosiere Dimmer 2 og Dimmer 3 til gruppe 5 på Dimmer 1.

 

Jeg vet ikke hvordan SmartThings håndterer det i grensesnittet, men se nederst her, som i det minste har referanser til AssociationSet og AsociationRemove: http://docs.smartthings.com/en/latest/device-type-developers-guide/z-wave-primer.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutes ago, ZoRaC said:

Hvilket system bruker du?

Bruker Smartthings, og i Device handler så har jeg alle parametere tilgjengelig.

Mulig jeg ser på dette fra feil ståsted, og at assosieringsgrupper er noe som dannes i Z-wave nettet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
44 minutter siden, Snowman skrev:

Association er en fin ting, men har ikke funnet helt ut hvordan man kan lage grupper uten å ha en fibaro hub.

Prøvd å tyde parameterlista uten hell knyttet til å lage slike grupper.

Noen som har fått dette på plass uten å benytte fibaro hub?

 

Disse gruppene lager du ikke selv, de har allerede Fibaro laget for deg (ligger i dimmerene).

Som ZoRaC skriver så må du bare sette opp assosiasjonen(e), ikke konfigurere parametre.

For å gjøre dette må du jo "snakke" litt med dimmerene først vha software og et interface/gateway først.

Her finnes det et mylder av software- og hardware-løsninger. Fibaro (med sin gateway) er bare én av de.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutes ago, Moskus said:

hvis ST skal være brukenes til noe.

Du har det gøy nå eller Moskus......

;-)

Du har helt rett, støtter den ikke det så er det vel bare å kaste den utfor brygga ;-)

Ser ut til å være støtte for å sette dette, men at det ikke er noe særlig med kode for det tilgjengelig.

Snowy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, Snowman skrev:

Du har helt rett, støtter den ikke det så er det vel bare å kaste den utfor brygga ;-)

Jeg er faktisk litt seriøs... ?

Assosiasjoner er såpass grunnleggende for et Z-wave-oppsett at dette må kunne justeres på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, Moskus said:

Assosiasjoner er såpass grunnleggende for et Z-wave-oppsett

Litt an på mange ting selvfølgelig.

ST har ingen metoder å påvirke z-wave mesh utover repair heller.

Behov for dette for de fleste? svert få vil jeg tro.

Men tiden vil vise om de slipper mer verktøy for mesh.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, Snowman skrev:

Behov for dette for de fleste? svert få vil jeg tro.

Hvis "repair" er det samme som "optimize" (og det er det jo grunn til å tro), så er jo det en forholdsvis nødvendig funksjon også, ja. :) 

 

Men assosiasjoner er annerledes. Det er ikke nødvendigvis en veldig avansert funksjon, det er ganske grunnleggende for Z-wave. Det har direkte med hvor beskjeder fra en node blir sent ut i nettverket. F.eks. kan man bruke assosiasjon til å få en bevegelsessensor til å styre et lys uten å lage regler for det i programvaren (stikk i strid med min egen preferanse, men det er mulig), man bruker assosiasjon til å sette opp hva S2 (altså bryter 2) fra en Fibaro dimmer gjør (som du har oppdaget), og hvis du kjøper en trådløs bryter så er det stor sannsynlighet for at den skal konfigureres med assosiasjon (f.eks. K8).

 

Uten assosiasjoner så er det mye som blir vanskeligere...

 

Siden SmartThings er et reelt alternativ, så er det helt sikkert mulig å justere. Det gjelder bare å finne ut hvordan. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange spm har en direkte årsak, også dette.

En kjellerstue jeg har gjør at det ikke er til å unngå at det blir "hopp" i mesh for å nå ting.

Ganske sært selve opplegget som er rester fra den kalde krigen med evakueringslokale omgjort til filmkjeller.

Laget en tegning som beskriver det fysiske og hvorfor jeg ser behovet akkurat i dette rommet.

 

Årsak til behov for Assoiering.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Assosiasjon har ikke noe med hvordan beskjedene sendes, men hvor. Assosiasjon er rett og slett den funksjonen du bruker til å sette S2 til å styre de andre to lyspunktene i rommet. That's it!

 

Men det er opp til Z-wave-nettverket å finne ut den beste måten å gjøre det på (og det er derfor vi kjører repair/optimize etter å ha satt opp assosiasjoner til S2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minute ago, Moskus said:

Assosiasjon har ikke noe med hvordan beskjedene sendes, men hvor. Assosiasjon er rett og slett den funksjonen du bruker til å sette S2 til å styre de andre to lyspunktene i rommet. That's it!

Det er det jeg forsøker å få til, og skal nok komme i mål.

Det blir spennende å se om HUB vil få oppdatert informasjon fra de to andre enhetene etter at S2 på fibaro har sendt og kanskje fått en ACK tilbake fra disse to.

Kjører alltid repair etter at jeg har flyttet rundt på ting, akkurat av den årsaken du nevner.

Har også en z-way på en raspberry pi som z-wave node hvor jeg ser hvordan mesh utvikler seg når jeg skrider innover i dette rommet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, Snowman skrev:

Det blir spennende å se om HUB vil få oppdatert informasjon fra de to andre enhetene etter at S2 på fibaro har sendt og kanskje fått en ACK tilbake fra disse to.

Det er mottakers ansvar å rapportere status til Hub'en, så den assosiasjonen vil i utgangspunktet ikke ha noe å si for det.

 

1 minutt siden, Snowman skrev:

Har også en z-way på en raspberry pi som z-wave node hvor jeg ser hvordan mesh utvikler seg når jeg skrider innover i dette rommet.

Ja, ser det er flere som gjør dette... lurer på å gjøre det selv.

 

@iblis skriver vel en fin guide når han bare våkner(!!). ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
53 minutter siden, Snowman skrev:

Enhet 92 vil ha latency når den mottar "ordre" om å gjøre noe fra master i vist rutingtabell.

Ved en assosiasjon så ville jeg kunne få umiddelbar respons fra S2 på fibaro dimmer i samme rom.

 

 

 

 

Hvor mye latency kan det være snakk om her da? 

Alt annet enn "Unavailable" (ref tabellen) kan vel være mer enn bra nok (i Z-Wave sammenheng, dersom det er snakk om "stødige" noder).

"communication through 2 or more nodes" trenger vel ikke nødvendigvis bety "Unreliable communications" ?

 

Endret av Vitellius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det var det jeg også tenkte. Jeg har en node på et bad som kun klarer å snakke med 3 av mine 70++ noder, men den reagerer raskt likevel.

 

1 time siden, Snowman skrev:

Ved en assosiasjon så ville jeg kunne få umiddelbar respons fra S2 på fibaro dimmer i samme rom.

... til de nodene ja, men ikke oppdatering fra de nodene til Hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 minutes ago, Moskus said:

til de nodene ja, men ikke oppdatering fra de nodene til Hub.

Akkurat det jeg vil, type "manuell" av på av to lamper som er koblet på sticks.

Ikke en del av automatisering i så måte

47 minutes ago, Vitellius said:

Hvor mye latency kan det være snakk om her da? 

Tja, varierer fra et sekund til to-tre sekunder.

Samt at jeg uten å ha forsket nok enda, så mistenker jeg at lost in transit har forekommet.

 

Ref originalt spm så jobber jeg med å finne en metode for å sette assosiering slik at S2 på fibaro kan sende on/off til disse to stickene.

Da fordi jeg vet det finnes funksjonalitet som gjør at dette blir instant, og at jeg har infrastrukturen til dette :-)

 

"I want to belive"

 

I want.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Snowman skrev:

Ref originalt spm så jobber jeg med å finne en metode for å sette assosiering slik at S2 på fibaro kan sende on/off til disse to stickene.

 

Du kan nok ikke sette opp slike assosiasjoner vha ST-huben din, men sjekk ut Aeotec Minimote. Ser ut til at flere bruker denne som en "hjelper" ifb med dette.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da var det en dead end, HUB må jo vite status om det skal ha noen nytte.

 

or you can use it with just one physical switch so that S1 controls the load on the same circuit that the dimmer module is on. And you can use S2 via Z wave association in association groups four and five to send "basic" (that's a Z wave term) commands to other zwave devices that support association. Those devices have to be within one hop of the dimmer module, but they don't have to be on the same circuit. The SmartThings hub will not know that those commands were sent, which can cause the status to get out of sync.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.