Gå til innhold
  • Bli medlem
Helle

Zipato - Hvem bruker dette i Norge?

Anbefalte innlegg

Hvem er vi i Norge som bruker Zipato kontroller for å styre hjemmene våres med?

Kjekt om vi kan utveklse ideer, problemstillinger, utfordringer og regler her på dette forumet.

Jeg vet selv at zipato har et bra brukerforum, men kjekt om vi her i Norge kan bruke hjemmeautomasjon.no også.

Jeg bruker selv zipabox til hjemmeautomasjon, og bruker mest Fibaro sine detektorer, mens nexa sine 433mhz dimmere og releer. 

Selv har jeg ca 80 regler som kjøres.

Jeg bruker imperihome som display, siden jeg ikke liker Zipato sin egen app, og pushover.net for varslinger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Zipabox, men driver med flytting over til Home Assistant. Mest på grunn av at Zipabox er for avhengig av skyen og at det har vært så mye skyproblemer den siste tiden. Men savnet også et mer åpent system med drøssevis av nyheter hver mnd.
Dette får du med Home Assitant, men det er litt på godt og vondt. Sist leste jeg ikke releasenotes godt nok og endte opp med 3-4 timers redningsarbeid. Lærerikt og tidkrevende 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lyst å kjøpe zipato eller smartthings. Det er vanskelig å velge, Clas ohlson selger zibato duo for 2798,- men de har sluttet å selge Aeotec innbyggingsmottaker og mange andre produkter fra Aeotec.

Jeg har lest veldig bra om Smartthings og den er billig enn andre, men  det er ikke lansert i norge enda.

Er Home Assistant bedre enn zipato i forhold til zipato supporter forskjellige protokoll.

takk på forhånd for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Home Assistant bedre enn zipato i forhold til zipato supporter forskjellige protokoll.
takk på forhånd for svar.

Home Assistant er i en helt annen divisjon når det gjelder støtte for 3. parts produkter og tjenester.

Men HA krever samtidig mer av deg som admin. Zipato er pek og klikk, mens Home Assistant i all hovedsak må konfigureres via YAML (konfigfiler) rett i editor.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nettopp skaffet meg Zipato Zipabox Duo, og holder på å migrere fra Telldus Znet v2.

Foreløpig synes jeg Zipato virker lovende! Har samme problem som utallige andre har hatt, nemlig at 433'n i Zipabox Duo ikke virker bra. Men etter en kort telefonsamtale til Clas Ohlson så er det en 433-modul på vei, på reklamasjon!

Har byttet ut alt av innebygd 433 med Z-wave dimmere fra Fibaro og Aeotec.

Imperihome så spennende ut, det må jeg undersøke nærmere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å se andre som bruker Zipato.

Jeg har 2 stk, en hjemme og en på hytta.  På Zipaboxen hjemme har jeg z-wave, 433, serial og zigbee. På den som er på hytta har jeg kun z-wave.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del har Zipaboxen fungert utmerket i snart to år. Jeg har en Duo der begge antennene, for 433 og z-wave, er i hovedenhet.

Men etter at nyeste firmware oppdatering ble sluppet har alle mine nexa bevegelsesdetektorer og magnetkontakter sluttet å fungere. Mottar ingen status.

Jeg har nå startet å bytte alle til z-wave, men fortsatt noen som gjennstår. Litt irriterende å ikke motta status.

Alle mine 433mhz dimmere og releer fungerer. Jeg sender alltid tre kommandoer til endring på disse. Har nexa, telldus og proove. 

Noen andre som har opplevd samme problemet etter nyeste firmware?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

jeg bruker Zipabox i mitt system som består av Z-Wave komponenter sammen med Trådfri og Lightify pærer. Valget falt på dette da det var det eneste jeg dant på tidspunktet smo hadde z-wave og zigbee.

Virker generelt som zipato har god funksjonalitet og muligheter gjennom sitt oppsett og regelgenerator. leket meg litt med IFTTT og Google home mini. Savner et bedre brukergrensesnitt på app.

Planen er å gjøre alle faste punkter for lys og varme i nytt hus koblet opp mot sentralen. 

Generelt opplever jeg zipabox som meget stabil, som er det viktigste i mitt oppsett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut ImperiHome som brukergrensesnitt i stedet for Zipato sin egen app. 

Funker mye bedre for min del. 

Jeg også bruker en del IFTTT integrasjoner mot feks Amazon Alexa, Pebble Watch, Google Calander. Bruker da HTTP request (POST) der zipaboxen tolker heltalsverdier for å utføre ønskede aksjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anbefaler deg å sjekke ut ImperiHome som brukergrensesnitt i stedet for Zipato sin egen app. 
Funker mye bedre for min del. 

Jeg også bruker en del IFTTT integrasjoner mot feks Amazon Alexa, Pebble Watch, Google Calander. Bruker da HTTP request (POST) der zipaboxen tolker heltalsverdier for å utføre ønskede aksjoner.

Har sett på ImperiHome, blir nok denne på hovedenhet tenker jeg.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av RuneRider
      Hei,

Zipatile fra 2016. Støtter Zwave, Zigbee. (Pris ny 3 500,-) Selges for 1490,-
      Zipabox duo fra 2015 støtter Zwave, + 433Mhz (Nexa, Anslut, Cotech). (Pris ny 2 500,-)

+ Frakt

• Av Yasini
      Hei, 
      Jeg har nå nylig kjøpt meg Zipato ZipaTile og skal sette det opp i huset. 
      Jeg har spotter (LED) i taket og noen vanlige lamper. Men det jeg lurer på er hva jeg trenger for å styre nettopp lysene via ZipaTile. 
      Trenger sikkert en enhet som kobles i eksisterende stikkkontakt og bryter til spotter, men jeg vet ikke helt hvilke produkt. Trenger så sårt hjelp med dette, kan noe hjelpe meg med det? 
    • Av kerori
      Ikea trådfri lyspærer funker bra men har noen prøvd å inkludere fjernkontrollen?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30338849/