Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave (variabel) treghet - irriterende...


Erling

Anbefalte innlegg

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg har kjørt beta leeenge nå, og har ingen slike tregheter. Men sjekk pollingen, det er raskets gjort under Plugins -> Z-wave -> Node Information. Der får du både root og child devices.

 

Har prøvd, men da skjer det ingenting i nettleseren, men loggen sier dette.

 

Sitat
jan-16 23:17:30   Error Calling HSEvent in plugin Z-Wave, Instance :Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
jan-16 23:17:12   Warning Plugin Z-Wave is not responding but it is still running, not restarting yet.
jan-16 23:17:09   Error Getting web page from plugin page ZWaveWho:Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.

 

Til slutt kommer det opp en blank side, da er url: http://192.168.1.100:81/ZWaveWho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Erling skrev:

 

Har prøvd, men da skjer det ingenting i nettleseren, men loggen sier dette.

Til slutt kommer det opp en blank side, da er url: http://192.168.1.100:81/ZWaveWho

Det virker som om Z-wave databasen er ganske ute av sync mellom HS og controller (UZB1).

Klarer du å ta en backup av interfacet? Plugins -> Z-wave -> Controller Information, etc...

 

Avslutt HS3, slett Z-wave.db (og andre .db filer) i \Data\Z-wave, og start på ny.

Men ta BACKUP av hele HS3-katalogen først.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags respons er vanlig med Z-wave? Har byttet ut en del Nexa (433) med Fibaro Wall Plug, og Nexa Z-wave. Merker at det gamle var raskere

Kan ta opp til 5-10 sekunder når jeg kommer hjem og kjører event "slå på alt lys" som er 5-6 devicer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Norseman skrev:

Hva slags respons er vanlig med Z-wave? Har byttet ut en del Nexa (433) med Fibaro Wall Plug, og Nexa Z-wave. Merker at det gamle var raskere

Kan ta opp til 5-10 sekunder når jeg kommer hjem og kjører event "slå på alt lys" som er 5-6 devicer

 

"Instant", du klarer ikke måle noen forsinkelse med klokka.

 

Ihvertfall gjør ikke jeg det, eh - gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Det virker som om Z-wave databasen er ganske ute av sync mellom HS og controller (UZB1).

Klarer du å ta en backup av interfacet? Plugins -> Z-wave -> Controller Information, etc...

 

Avslutt HS3, slett Z-wave.db (og andre .db filer) i \Data\Z-wave, og start på ny.

Men ta BACKUP av hele HS3-katalogen først.

 

Will do sir, men det blir i kveld, venter besøk i dag og da må jeg ha lys. :-)

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreas skrev:

Kan @moskus gå gjennon prosedyren for å oppdatere zwave plugin på riktig måte?

Tenker du på plugin eller interface...?

 

Jeg har oppgradert et par ganger(fra Z-stck til UZB1, og fra UZB1 til Z-NET), og har brukt videoen til HomeSeer begge gangene.

 

 

Den korte versjonen er:

  • Gå til Plugins -> Z-wave -> Controller information og, ta backup av ditt eksisterende interface
  • Ta kopi av hele HomeSeer-mappen.
  • Slett interfacet ditt fra PCen (rød X)
  • KOBLE FRA interfacet fra PCen/RPi
  • Koble til det nye, og finn evt ny COM-port
  • I HS (igjen i Controller Information), trykk "Add Interface" og konfigurer det riktig, og trykk "Add"
  • Enable interfacet.
  • Kjør så backupen inn på det nye interfacet (velg Restore, velg fil og trykk Start).
  • Evt. kjør en Optimize og en Full Optimize etterpå (restore en backup fjerner routing-tabellen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, psv021 skrev:

Er det noen åpenbare årsaker til at du oppgraderte fra UZB1 til Z-NET?

Ja. Slapp Belkin-hub'en, og Z-NET er et enda bedre interface. Er raskere og har bedre rekkevidde.

 

Merk at mitt riktignok er med HomeSeer sitt eget interface på, ikke med UZB1. Jeg har begynt masingen om at vi trenger flere EU-versjoner, så fint om andre gjør det også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Andreas skrev:

Jeg tenkte primært på selve pluginen..

Opp / ned til en annen versjon..

Åh. OK.

 

Gå til Plugins -> Manage. HS laster ned listen over tilgjengelige pluginer og oppdateringer.

 

Hvis det er offisielle oppdateringer, så dukker de opp i kolonnen "Update" til pluginen. Da er det bare å velge denne, og så trykke på "Download And Install" knappen som dukker opp etter at du har valgt en plugin.

 

Hvis det er en beta-versjon du vil oppdatere til, så utvider du Beta-seksjonen nederst og velger plugin'en der. Trykk på "Download and install".

 

Merk: Noen plugin'er foretrekker at du disabler dem før du oppdaterer, det kan være en grei praksis. Bare husk å aktivere plugin'en igjen etter oppdateringen.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

Åh. OK.

 

Gå til Plugins -> Manage. HS laster ned listen over tilgjengelige pluginer og oppdateringer.

 

Hvis det er offisielle oppdateringer, så dukker de opp i kolonnen "Update" til pluginen. Da er det bare å velge denne, og så trykke på "Download And Install" knappen som dukker opp etter at du har valgt en plugin.

 

Hvis det er en beta-versjon du vil oppdatere til, så utvider du Beta-seksjonen nederst og velger plugin'en der. Trykk på "Download and install".

 

Merk: Noen plugin'er foretrekker at du disabler dem før du oppdaterer, det kan være en grei praksis. Bare husk å aktivere plugin'en igjen etter oppdateringen.

 

 

 

Hvordan går du bakover til tidligere og fungerende versjoner?

 

Jeg vil gjerne teste det først, ditt forslag var litt brutalt, men jeg har ny server-hardware stående, som jo blir enda flere problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erling skrev:

Hvordan går du bakover til tidligere og fungerende versjoner?

I \Updates3-katalogen ligger alle plugins du har installert med versjonshistorikk. For eksempel med Z-wave er det bare å overskride den nye HSPI_Z-wave.exe filen med en gammel. Men igjen kan det hende at du må slette Z-wave.db filen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.1.2017 klokken 9.24, Moskus skrev:

Det virker som om Z-wave databasen er ganske ute av sync mellom HS og controller (UZB1).

Klarer du å ta en backup av interfacet? Plugins -> Z-wave -> Controller Information, etc...

 

Avslutt HS3, slett Z-wave.db (og andre .db filer) i \Data\Z-wave, og start på ny.

Men ta BACKUP av hele HS3-katalogen først.

 

Utført.

 

Export av interfacet, backup og sletting av .db-filer.

 

Starter opp, mye rødt.

 

Limer inn utvalg her, hva gjør jeg nå? Legger tilbake .db-filene eller?

 

Takk.

 

jan-18 20:24:25   Z-Wave Error (2) Sensor Multilevel Report for type Air_Temperature received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=49/-1
jan-18 20:24:25   Z-Wave Error (2) Sensor Multilevel Report for type Relative_Humidity received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=49/-1
jan-18 20:23:19   Error Calling HSEvent in plugin Z-Wave, Instance :Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
jan-18 20:23:19   Error Calling SetIOMulti in plugin Z-Wave:Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
jan-18 20:22:55   Warning Plugin Z-Wave is not responding but it is still running, not restarting yet.
jan-18 20:22:46   Error Getting web page from plugin page ZWaveWho:Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

Du kan prøve men det vil neppe hjelpe.

 

Z-wave.db skal bli opprettet på ny. Er den det?

 

Ja, .db-filene ble laget på nytt under oppstart.

 

Skulle jeg lagt inn backup av z-wave eller?

 

Jeg la tilbake .db-filene fra søppelkurven, da fungerer det som normalt igjen med 3-4 minutters forsinkelse.

 

Heller mot å gjøre alvor av serverbytte - for å se om det hjelper.

 

Takk.

Endret av Erling
Glemte takk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt overrasket (og frustrert!) over sånt kan skje, og har skjedd. Det er jo ikke sånn at jeg går rundt og diller med Z-wave nettverket for å holde det operativt. For å sikre WAF har jeg et leke-nettverk å herje med. HS3-serveren vår bare sviver (utenom et lite problem med en COM-port og BLLED), og jeg er jo ikke alene om det.

 

3-4 minutter er jo absurd lang tid! Jeg klarer ikke engang forestille meg det. Men jeg har jo fått erfare selv at Win10 sine tvungne restarter kan gjøre livet surt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.