Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave (variabel) treghet - irriterende...


Erling

Anbefalte innlegg

Puh, endelig er jeg hjemme igjen.

 

96 dager på sykehus og sykehjem grunnet en brukket legg, men...

 

Før 9. oktober fungerte alt "tilnærmet" perfekt hos meg, Z-Wave med Z-Net og 50+ dingser.

 

Nå derimot er det "nesten" ubrukelig grunnet en stor forsinkelse, 30 sekunder eller 3-4 minutter. Spiller ingen rolle hvilken lampe det er, for eksempel er soveromslyset svært varierende enten det er av eller på.

 

"Test node connect..." kjøres relativt raskt, jeg er har kjørt 4 optimize og 1 fully noen ganger, alt det går også relativt bra.

 

Eneste endringer (som jeg husker) er at alt har blitt oppdatert mens jeg var borte, samt at "alt" var uten link i 2+ uker grunnet strømbrudd og manglende autostart. :-)

 

Windows 10 Pro oppdatert, Lenovo OK hardware, serveren har ikke annen belastning og oppfører seg bra. Siste firmware på Z-Net (fast IP og kabel).

 

Noen som tips som kan hjelpe meg videre? Ønsker å få tilbake responsen jeg hadde fra før...

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også treghet.. 0.5 til 4 minutter før lys går på.. optimert og gjort alt det der.. 2-3m mellom repeater og uzb1.. 

Håper løsningen kommer her i tråden..

HS3PRO + Win10Pro

Endret av Andreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus, serveren er helt frisk. Kjører kun HS3 og har mer enn nok ressurser.

 

Du tenker på en optimalisering av node for node, med maaange klikk pr. node?

 

Tidkrevende, hadde håpet du sa at dette var normalt uten bruk.

 

Ha en fin lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎14‎.‎01‎.‎2017 klokken 18.59, Erling skrev:

Du tenker på en optimalisering av node for node, med maaange klikk pr. node?

Nei, det trenger ikke være så galt, men dette er ikke lett å finne ut av. Jeg ville begynt å kikke på node-lista (Plugins -> Z-wave -> Node Information), og sett om det var noen der som hadde mange hopp ved siste overføring.

 

Og en node skal nå kun ha en vanlig og en full optimalisering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

(Plugins -> Z-wave -> Node Information)

 

Takk Moskus.

 

POKKER, den fungerer ikke hos meg. Henger i 2-3 minutter før den viser tom nettside.

 

Loggen gir dette:

 


jan-15 23:11:25	 	Warning	Plugin Z-Wave is not responding but it is still running, not restarting yet.
jan-15 23:10:59	 	Error	Getting web page from plugin page ZWaveWho:Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.

 

+

 

Dette er irriterende, jeg har ikke rukket å klikke meg ihjel ved å ta hver eneste node.

 

Det jeg imidlertid ser er at GUI på webbem IKKE blir oppdatert når jeg trykker på en on/off eller skyver opp/ned på slideren. Det kommer først senere.

 

Det fikk meg til å sjekke loggen:

 

Device NN to off (0) by/from: CAPI control handler

Device NN set to 0

 

Devuce NN to on (99) by/from: CAPI control handler

Device NN set to 99

 

Hvor den første linjen er nå jeg enten trykker knappen på GUI, i HSTouch eller når eventen gjør operasjonen.

 

Den andre linjen er x-sekunder/minutter senere når lyset faktisk blir endret.

 

Hjelper dette for å komme videre med råd?

 

+

 

Når jeg kjører "optimize a network, no return route changes" får jeg stort sett 1 linje med "..." etter den sier "optimizing node NN" før den er "done".

 

På noen er det 2 eller 3, men de første nodene er det 10+ linjer med "..." før den sier "done".

 

Det er ikke forskjell om de har 6 eller 47 naboer.

 

For "fully poimize a network" er det mye mindre variasjon. 3-4 linjer med "..." pr. node.´

 

Frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne da jeg ser samme symptomer hos meg også. På det verste tar det over et minutt fra signal sendes (knapp i HStouch, tidskontrollert scene, etc) til device faktisk endres (lys slås av/på, wallplug slås av/på, etc). Jeg har en scene som også endrer skjerm i HStouch. Denne er også forsinket. Jeg har til nå mistenkt min UZB1, da den fusker litt i andre sammenhenger også. Har også mistenkt mine IDlock'er, da jeg har en del problemer med dem. Så har i flere uker nå forsøkt å eliminere bit for bit. Siden feilen ikke er konstant, men dukker opp her og der (flere ganger hver dag da, riktignok), tar det litt tid å feilsøke. Det kan også godt tenkes at jeg ser symptomer på flere, uavhengige feil.

 

Men mye av det du skriver høres veldig kjent ut.

 

Kan også nevne at etter juleferien var systemet helt ubrukelig. Kom hjem, etter bare 4-5 dager, og ingenting fungerte. Bevegelsesdetektorene blinket, men ingenting skjedde i HS3. Jeg trodde den gang at de gikk i "dvale" eller noe slikt etter lengre tid uten bruk. Men det høres jo også helt dust ut...

 

Hos meg går både optimize og full optimize også bra. Det ble tipset i en annen tråd om å ta en hard-reset på UZB1, har ikke gjort det enda. Har også lest tips om å flashe UZB1 med ny firmware. Har ikke mannet meg opp til det enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan slenge meg på i denne jeg også. for å gjøre vondt værre så kan jeg jo nevne at tregheten i systemet mitt kommer og går helt på egenhånd. jeg kan optimalisere til jeg blir grønn og få alt til å fungere kjapt så plutselig en uke eller tre senere er det tregt. er jeg da lat og bare lar det være så kan det plutselig bli bra igjen..

det virker derimot som om det er tregt en stund når det først er tregt hos meg så er ikke noe som kommer og går flere ganger i løpet av dagen. Jeg har derimot sett at enkelte områder blir rammet før andre..

 

har vurdert om kanskje z-net kan være verdt et forsøk. uzb1 har vel for meg ikke virket helt feilfri med random tryning og litt problemer ved optimalisering av typen optimaliseringen starter, alt går som det skal men når den er ferdig så endrer hs aldri status og jeg må restarte uzb1 enheten for å kunne kjøre neste optimalisering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det føles litt bedre når jeg ikke er alene.

 

Z-NET V2 Configuration - Version 1.0.23

 

HS3 Pro Edition 3.0.0.297 (Windows)

Z-Wave 3.0.1.90

 

Noen annen info som er relevant? Er usikker hvordan jeg kan legge tilbake eldre versjoner av "noe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Erling skrev:

Hvor den første linjen er nå jeg enten trykker knappen på GUI, i HSTouch eller når eventen gjør operasjonen.

Den andre linjen er x-sekunder/minutter senere når lyset faktisk blir endret.

Det var ekstremt mye!

 

38 minutter siden, Erling skrev:

Z-Wave 3.0.1.90

Jeg hadde enten oppdatert til beta .1.97 eller rullet tilbake til siste offisielle som er 1.87.

 

OK, vi må se om vi kan finne en fellesnevner her.

Er det tregt hvis dere disabler HStouch-server plugin'en?

Kjører dere Squeezebox eller Sonos?

Er det noe som spiser ressurser på serveren?

Hvor mange noder er det i Z-wave nettverket?

Hvor mange devicer har dere polling på, og hvor ofte?

Hvilke plugins kjører dere? (Kan finne en praktisk liste på Setup -> About HomeSeer)

 

Jeg kan få problemer hvis Logitech Media Server'en (som kjører på en annen maskin) blir treig, som typisk kan skje hvis LMS finner det for godt å oppdatere hele musikk-biblioteket.. Problemet skjer såpass sjeldent at jeg aldri husker at det er det som kan være problemet, men det skjedde i romjula. Etter en restart av media-serveren, og så en restart av HS-serveren er alt tilbake til skjønneste orden.

 

 

Yale-låsen jeg har, som ikke er Z-wave plus, har begynt å skape seg en sjelden gang etter at jeg installerte en Sensative-strip på den samme døren, men der mistenker jeg mer Sensative-stripen mer enn noe annet. Den jeg har virker tilsynelatende OK, men ikke bare frisk tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i alle fall et par ting som kan være relevant for meg i listen din. Jeg kjører SONOS (og når jeg tenker meg om, så KAN det stemme at problemer oppstod omtrent når SONOS kom i hus). Det skal jeg sjekke opp nærmere. Jeg har også noen dørsensorer på samme dør som IDlock. Disse fungerer sammen, siden IDlock* mangler funksjonalitet for å fortelle om døren er lukket eller ikke. Kanskje disse kommer i konflikt. De driver jo typisk og sender samtidig.

 

*) Ryktene forteller at i FutureHome gir IDlock informasjon om dørstatus, men den har jeg ikke klart å fange opp hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Moskus skrev:

... og hvilke plugins kjører du? Noder? Polling?

Må komme tilbake til det når jeg er hjemme og kan se på det... Men plug-ins fra husken: YR, Sonos, DeviceHistory, JowiHue (som forøvrig gir en del feilmeldinger), EasyTrigger, Verisure, Z-wave, HStouch, RFXcom, den-der-push-saken (Pushover?), Jon00 group devices

 

36 z-wavenoder hvis jeg husker rett. Usikker på hvor mange jeg har polling på og hvor ofte. Lett å finne det ut et sted?

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg hadde enten oppdatert til beta .1.97 eller rullet tilbake til siste offisielle som er 1.87.

 

OK, vi må se om vi kan finne en fellesnevner her.

Er det tregt hvis dere disabler HStouch-server plugin'en?

Kjører dere Squeezebox eller Sonos?

Er det noe som spiser ressurser på serveren?

Hvor mange noder er det i Z-wave nettverket?

Hvor mange devicer har dere polling på, og hvor ofte?

Hvilke plugins kjører dere? (Kan finne en praktisk liste på Setup -> About HomeSeer)

 

 

Takk Moskus.

 

Beta 1.97 ble lagt inn, server restartet i forkant. Voila - det ble løst.

 

Mest imponert ble jeg over at den "irriterende" feilmeldingen i oppstarten av HS3 også forsvant, den med "not responding": 

 

Svarer uansett på det du spør om, hvis det kan hjelpe andre.

Ja, HSTouch spiller ingen rolle

Nope, Itunes er tingen

Nix, det er altfor mye krutt i serveren

55+

Polling, det skal det ryddes opp i nå som jeg blir sittende i ro noen uker

Plugins:

Plug-Ins Enabled: Global Cache:,RFXCOM:,HSTouch Server:,Device History:,JowiHue:,NetCAM:,Z-Wave:,Harmony Hub:,YR Weather:,BLBackup:,iTunesDAAP:,iTunesDAAP:MAC

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erling skrev:

Nix, det er altfor mye krutt i serveren

Noe kan likevel bruke mer ressurser enn det burde. Hvis du har 8 kjerner, men en prosess bruker 12,5% kapasitet hele tiden, så slår det ikke voldtsomt ut, men du har en prosess som har et problem likevel. ;) 

 

 

Det er en ting til jeg hadde glemt, men plutselig kom på:

Hvis du kjører på Windows 7, 8 eller 10: Prøv å deaktivere Windows Defender, eller annen antivirus.

Jeg har lagt inn unntak for enkelte HomeSeer-prosesser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her, lang to-doliste... Et spm om polling: Er det vanlig å ikke ha noe polling i det hele tatt? Jeg skal sjekke i ettermiddag, men ganske sikker på at jeg har polling på rubbel og bit. Typisk ganske ufrekvente, 1 gang i døgnet eller noe slikt, men likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, psv021 skrev:

Gode tips her, lang to-doliste... Et spm om polling: Er det vanlig å ikke ha noe polling i det hele tatt? Jeg skal sjekke i ettermiddag, men ganske sikker på at jeg har polling på rubbel og bit. Typisk ganske ufrekvente, 1 gang i døgnet eller noe slikt, men likevel?

Jeg kjører polling på den ene enheten som ikke rapporterer selv.. alt annet har jeg det av på... skaper bare støy på z-wave nettverket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, psv021 skrev:

Er det vanlig å ikke ha noe polling i det hele tatt?

Nå er "instant status" så vanlig at polling blir mindre og mindre nødvendig. Polling på noen enheter, som f.eks. batteri kan være en fordel, men sett da tiden så lang som du bare kan.

 

Viktige lys og varme-enheter poller jeg maks 1 gang i timen (og mer av gammel vane og "for sikkerhets skyld" enn noe annet). Wall Plug og tilsvarende sender jo ofte informasjonen selv, og dermed kan du spare deg en poll.

 

Poll en gang i døgnet er ikke kritisk. Men hvis du poller 80 noder med tilhørende child-devices som default er på ca. hvert 20 minutt, så kan det bli mye unødvendig trafikk. La oss si at det er nyere Z-wave-enheter, så kan det jo fort bli snakk om 350-400 pollinger eller mer på 20 minutter. Det er 20 poll i minuttet. Klart nettverket kan bli treigere av det!

 

"Instant Status" gjør jo stort sett som det skal. :) 

... og hvis det ikke gjør, så har man typisk andre problemer: Begynn med å sjekke assosiasjonene. ;) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rukket å sette meg inn i alle erfaringer i denne tråden, men tenkte å nevne at jeg opplever også i blant forsinkelser som beskrevet med min z-stick. Har siste beta av z-wave plugin, så kanskje det er feilen og ikke hvilken z-wave usb dongel man benytter? Jeg kan forøvrig ikke nedgradere plugin, for da sluttet flere av mine Qubino flush dimmere å fungere som de skulle..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Men hvis du poller 80 noder med tilhørende child-devices som default er på ca. hvert 20 minutt, så kan det bli mye unødvendig trafikk. La oss si at det er nyere Z-wave-enheter, så kan det jo fort bli snakk om 350-400 pollinger eller mer på 20 minutter. Det er 20 poll i minuttet. Klart nettverket kan bli treigere av det!

Gikk gjennom nodene mine. De aller fleste hadde default-verdier på 20-ish minutter. Så fant jeg et par med 5-minutters intervall. Så fant jeg en Fibaro-sensor med 2 sekunders intervall på Luminance (!). Så fant jeg en annen Fibaro-sensor med 1 sekunds intervall på "Home Security" (!!). Nå fikk jeg disablet rubbel og bit, med unntak av 12h batteripollinger...

 

Så muligens kan dette bidra til å redusere forsinkelsen mellom aksjon og reaksjon... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iceball skrev:

Har siste beta av z-wave plugin, så kanskje det er feilen og ikke hvilken z-wave usb dongel man benytter?

Z-stick er jo ikke et dårlig interface. Men min erfaring er at UZB1 både er bedre og billigere...

 

1 time siden, psv021 skrev:

Så muligens kan dette bidra til å redusere forsinkelsen mellom aksjon og reaksjon... :)

Ja, det burde man kunne forvente, ja!

De som har 1 og 2 sekunder høres ut som om du har husket å disable polling på minuttene, men glemt sekundene... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

De som har 1 og 2 sekunder høres ut som om du har husket å disable polling på minuttene, men glemt sekundene... ;) 

Ja, det er min teori også. Greit å få ryddet opp i det! Kunne godt stått i loggen at en device blir pollet... Kunne også vært mulig å disable polling direkte fra oversikten. Var mye trykking for å gå inn på hver enkelt device og subdevice.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

Jeg hadde enten oppdatert til beta .1.97 eller rullet tilbake til siste offisielle som er 1.87.

 

Beta fungerte dårlig, den fungerte bra like etterpå men så gikk det tregere igjen.

 

Følger nøye med på loggen nå, tenkte kanskje jeg skulle prøve 1.8 - men hvordan finner jeg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Erling skrev:

Beta fungerte dårlig, den fungerte bra like etterpå men så gikk det tregere igjen.

Jeg har kjørt beta leeenge nå, og har ingen slike tregheter. Men sjekk pollingen, det er raskets gjort under Plugins -> Z-wave -> Node Information. Der får du både root og child devices.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.