Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan noen anbefale meg et system?


fbu01

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte til enebolig, og har derfor tenkt å skaffe meg et alarmsystem. Jeg har kikket litt på diverse hjemmeautomasjonsløsninger som alternativ til månedspris-løsningene til Verisure og Sector. Så lenge husstanden blir varslet når noe er galt, så ser jeg ikke behovet for en vektertjeneste.

 

  • Stabilt og til å stole på - gjerne med backup batteri eller sim-tjeneste. Hvis strømmen skulle gå/internett forsvinner (dette er ikke must, men pluss om noe slik finnes)
  • Gjerne plug&play, som man kan sette opp gjennom appen på telefonen
  • Enkelt - i oppsett/vedlikehold. Planen er å ha noe som funker - ikke ha det som hobby.
  • Superenkelt i daglig bruk.
  • Mulig å utvide med flere sensorer/kamera/sirene etc.. etterhvert som behovet melder seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke om noe som er "superenkelt" og dekker alle behovene.

 

Klart du kan kjøpe en Future Home hub, en Smarthings-hub eller en Fibaro-hub, noen bevegelsessensorer og satse på at du klarer å sette det opp i løpet av en kveld. Men ingen av dem støtter kameraer, og batteri-drevne Z-wave sensorer har ulempen at de ikke videresender beskjeder slik at du fort kan få dekningsproblemer.

 

Et alternativ er å bruke en Telldus Net i en eller annen variant med 433Mhz sensorer, som er en billigere variant, men det skal også settes opp.

 

 

Jeg har alarm tilknyttet sentral fordi den fungerer alltid og det er ikke jeg som har ansvaret for at den virker. Jeg har også satt opp HA-systemet som innbrudd/brannvakt. Hvis jeg er et sted uten dekning og noen bryter seg inn eller brannalarmen går så er jo poenget at noen andre tar seg av den saken. Hvis du kommer ut av en kino eller flyet eller hva som helst så er det lite hensiktsmessig med en melding om at "noen har brutt seg inn" for 3 timer siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

. Hvis du kommer ut av en kino eller flyet eller hva som helst så er det lite hensiktsmessig med en melding om at "noen har brutt seg inn" for 3 timer siden.

Sånn sett så er det jo like lite hensiktsmessig å ha noe fra sikkerhetsselskaper også. De rykker jo ikke akkurat ut til boligen på 2 minutter :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Stianoh skrev:

Sånn sett så er det jo like lite hensiktsmessig å ha noe fra sikkerhetsselskaper også. De rykker jo ikke akkurat ut til boligen på 2 minutter :)

Jeg har faktisk fått anledningen til å (ufrivillig) teste reaksjonstiden for mitt selskap. Synes den var god! De var på plass før jeg selv kom meg hjem, og jeg var bare 1,5 km unna. :) 

 

... men hovedpoenget er at det kommer noen etter et ukjent antall minutter. Hvis de vil stjele TVen din så klarer de det helt uten problemer selv om du har alarm. Men de blir ikke hengende rundt for å gå gjennom alle kriker og kroker og ramponere resten av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei.. Ser den. Men i de alle fleste tilfeller tror jeg at en vanlig alarm hjemme, enten det er fra et selskap eller ikke, er nok til å holde folk unna. Evt har man jo bilder fra kamera i ettertid av de som har gjort det. Tviler på noen gidder stå i et hus i 30 min med sirene gående

Endret av Stianoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med alarm for min del er ikke innbrudd, men brann.

 

Det er fint at verisure kan reagere umiddelbart å tilkalle brannvesen umiddelbart dersom det brenner. Det kan faktisk være forskjellen på ett utbrendt rom eller ett nedbrent hus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stianoh skrev:

Nei, nei.. Ser den. Men i de alle fleste tilfeller tror jeg at en vanlig alarm hjemme, enten det er fra et selskap eller ikke, er nok til å holde folk unna. Evt har man jo bilder fra kamera i ettertid av de som har gjort det. Tviler på noen gidder stå i et hus i 30 min med sirene på 100dB

 

Det er litt det jeg tenker også - dersom det er ting som skjer og uler og lys slår seg på, så vil en innbruddstyv stole på at ting er på vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutter siden, Stianoh skrev:

Men i de alle fleste tilfeller tror jeg at en vanlig alarm hjemme, enten det er fra et selskap eller ikke, er nok til å holde folk unna. Evt har man jo bilder fra kamera i ettertid av de som har gjort det.

Ja, det kan godt være at det er mer enn nok, men det spørs vel i lengden:

En kollega hadde innbrudd (med alarm på), politiet fortalte dem at det ble vanligere og vanligere at folk stolte på avskrekkingen en alarm hadde, og siden "det er så mye styr å skru på en alarm når man går ut av huset" så brukes det ikke. :(

 

Og hvis man skal ha kameraer så er det jo enda litt mer styr hvis man skal sette det opp selv.

 

 

 

7 minutter siden, Stianoh skrev:

Tviler på noen gidder stå i et hus i 30 min med sirene på 100dB

Er vel bare å finne sirenen og plante en støvel i den. ;) 

100 dB er ikke allverdens for en alarm. Skal jo høres ut slik at (forhåpentligvis) naboer reagerer. Men man kan jo ha utendørs alarm

 

 

4 minutter siden, xibriz skrev:

Det er fint at verisure kan reagere umiddelbart å tilkalle brannvesen umiddelbart dersom det brenner. Det kan faktisk være forskjellen på ett utbrendt rom eller ett nedbrent hus.

Det er faktisk hovedgrunnen til at vi har alarm også. Forsikringsagenten vår som sa det, var ikke så mye å si på prisen på forsikringen (litt ble det jo), men forskjellen i praksis er ganske stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sector før jeg byttet til verisure. Nå skal det sies at systemet jeg hadde hos sector ikke var av det helt nyeste men. 

 

kokkelerte litt for mye slik at alarmen gikk :/ skrudde av alarmen og kokkelerte ferdig å spiste.Først når jeg nærmet meg ferdig å spise (ca 45 min senere) dukket det opp en vekter på døra for å sjekke at alt var i orden! Nå hadde jeg jo skrudd av alarmen så stusset på at det dukket opp en vekter, men enda mer at han bruke 45 minutter!

 

Med Verisure har jeg ikke kokkelert, men har nå glemt at alarmen er på et par ganger slik at innbruddsalarmen har gått. Da får jeg melding med en gang etter at jeg har skrudd alarmen av. "Alarmen har blitt korrekt skrudd av, og aksjon avsluttes".

 

For min del, er jeg mest redd for brann og dermed veldig glad i funksjonen med kamera, slik at brannvesenet kan bli varslet med en gang om det brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må da finnes et HA-system som er fullgodt og kan varsle om brann eller innbrudd og ha støtte for kamera? Smarttelefonen er uansett med 99% av tiden - og når man skal ut og fly eller være offline over lengre tid kan man vel gi tilgang til en venn eller et familiemedlem?

Endret av fbu01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, fbu01 skrev:

Men det må da finnes et HA-system som kan varsle om brann eller innbrudd og ha støtte for kamera?

Joda, med visse forbehold så finnes dette. MEN et par av kriteriene dine ryker nok, som f.eks. "plug & play" og "oppsett/vedlikehold". Igjen kan du kjøpe f.eks. FutureHome, men det er ikke laget for å være alarm primært (og det støtter heller ikke kameraer).

 

Jeg tenker vanligvis omvendt. Jeg har et HA-system som dobler som et alarmsystem, men motsatt er det verre. Det finnes kamera-apper og skytjenester som lar deg overvåke heimen, men de har vanligvis ikke støtte for eksterne sensorer, f.eks. til bevegelse, magnetsensorer eller brannalarmer. Det er mulig du finner flere som kan kombineres i IFTTT, men da er det ikke lenger plug & play på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, xibriz skrev:

Glemte du plutselig at det skal være enkelt å vedlikeholdsfritt? ;)

 

Hehe joa...  ser at jeg ikke kan få alle ønskene mine her. Har sett noen pakker som høres bra ut, bla iSmartalarm og MyFox - men så ser jeg av tibakemeldingene at de får veldig mye dårlige tilbakemeldiger.

 

Jeg er ikke helt allergisk mot litt arbeid, men tenker at det bør være mulig å få ting til å funke uten for mye mikk og hacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Men er det et Smart hjem eller et fjernstyrt hjem du ønsker? Ett Smart hjem krever ganske mye mer, og det er få som leverer dette nøkkelferdig.

 

Er vel muligens strengt tatt fjernstyrt jeg ønsker - at jeg mottar varsling når ting ikke er på stell. SmartThings og FutureHome kan nok virke som den retningen jeg er ute etter.. - som @Moskus påpeker - et HA-system som kan gjøre nytten til et alarmsystem

Endret av fbu01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp besøk av en alarmselger.

Han hadde observert at jeg har kamera ved døra. (Billige D-link, svært enkelt å sette opp).

Fortalte han litt om HA her i gården (TelldusNet, kan være enkelt, kan også bli omfattende og komplisert)

-Lys av og på som om vi er hjemme når vi er borte etc.
-Flere kameraer.

-Melding på tlf straks han ringte på.

-Bildene fra kamera aktiveres v/bevegelse og lagres "et eller annet" sted på nett.

-Strøm og nett er i jordkabel. Relativt komplisert å kutte.

Han fant etterhvert ut at han nok ikke hadde noe stort bedre å tilby annet enn han kunne gå langt ned på mnd.pris tror han endte på 400/mnd.

Men han kunne ikke garantere den prisen for noen periode.

Han gikk uten å få solgt noe.

 

Andre ting man bør tenke på:

Naboer tar inn post.

Følge litt med på fremmede biler som "snuser" omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, arneolav skrev:

Følge litt med på fremmede biler som "snuser" omkring.

Hum... fikk akkurat en ide... kamera med skiltgjenkjenning... som da varsler dersom et nytt skilt har blitt observert mer enn 3 ganger denne uken.. så kan du velge om du vil legge den inn i "tillatte" skilt eller om du vil fortsette å få varsel dersom den dukker opp... Kan fort bli et helgeprosjekt det der....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 19.1.2017 klokken 0.45, Lazarus skrev:

Hum... fikk akkurat en ide... kamera med skiltgjenkjenning... som da varsler dersom et nytt skilt har blitt observert mer enn 3 ganger denne uken.. så kan du velge om du vil legge den inn i "tillatte" skilt eller om du vil fortsette å få varsel dersom den dukker opp... Kan fort bli et helgeprosjekt det der....1f913.png

Må passe på hva som er lovlig da. Trolig greit om du sjekker skilter på egen tomt, men ikke drive overvåkning av offentlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.