Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmepumpe basseng - beregne effekt av utetemperatur vs. strømpris


Anbefalte innlegg

Jeg skal få installert en Shelly Pro 4PM som overtar for tidsuret som styrer oppvarmingen av bassenget. Planen er å styre det hele via Homey, og den enkle måten vil jo være å velge oppvarming de 6 timene i døgnet med billigst strøm og nettleie.


Men i praksis er det ikke fullt så enkelt. Jeg merker at varmepumpen som varmer opp bassenget (luft til vann) bruker vesentlig mer energi når jobben gjøres på natten og det er kaldere ute.

 

Går det an å lage en formel som plukker ut de x antall beste timene i løpet av et døgn basert på den optimale kombinasjonen av strømpriser og utetemperatur?

 

Varmepumpen er en Gullberg & Jansson S20, om noen klarer å hente ut relevant info fra spesifikasjonene på den…

 

https://www.basseng.no/wp-content/uploads/2022/03/Tabell-S-Serien-Varmepumper.pdf
 

https://www.basseng.no/wp-content/uploads/2020/02/Manual-Varmepumpe-S-Serien.pdf

 

Sitat

Utendørsdel

Varmeeffekt¹: 6,4 kW

Oppvarmingskarasitet²: 30 – 50 m³

Inneffekt: 1,4 kW

Driftsstrøm³: 6,2 A

Driftsspenning: 230V IN

Sikringsstørrelse, C-karakteristikk: 10 A

Virkningsgrad, COP: 4,5

Kjølemediemengde (R410A): 0,9 kg

Kompressor: Rotation

Ekspansjon: Elektronisk ekspansjonsventil

Viftemotor: Vekselstrømsmotor

Kabinett: Antrasittgrått lakkert stålkabinett

Lydnivå (ved 1 m): 51 dB(A)

Høyde: 605 mm

Bredde: 954 mm

Dybde: 372 mm

Vekt: 55 kg

Innendørsdel

Varmeveksler: Titanvarmeveksler

Vanntilkobling: 50 mm

Nominell vanngjennomstrømming: 3,0 m³/h

Trykkfall: 0,04 bar

Gasstilkobling: 3/8 ̎ / 1/2 ̎

Høyde: 605 mm

Bredde: 334 mm

Dybde: 266 mm

Vekt: 13 kg

¹ Varmeeffekt og virkningsgrad er angitt ved en utetemperatur på 15°C, relativ luftfuktighet 70% og en bassengtemperatur på 26°C, i henhold til fransk bassengvarmepumpestandard, NF 414. NF 414 bruker samme testprinsipp som europeisk varmepumpestandard EN 14511:2011, som imidlertid ikke omfatter bassengvarmepumper. Gullberg & Janssons bassengvarmepumper er testet av TÜV, et uavhengig testinstitutt.

² Oppvarmingskapasiteten må sees som retningsgivende for et isolert basseng med tildekking nattetid. Som energibesparende bassengbeskyttelse anbefaler vi bassengtak. Modellene er først og fremst beregnet for å bli brukt i perioden mai til september, noe som er normal sesong for bassenger.

³ Driftsstrøm er angitt ved en utetemperatur på 15°C, relativ luftfuktighet 70% og en bassengtemperatur på 26°C. Driftsstrømmen kan variere avhengig av forholdene som er angitt over.

 

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enkelt regnestykke det der. For min del må jeg også regne med hvor mange timer jeg trenger varmepumpedrift i døgnet ut fra utetemp.

 

Mitt relativt godt isolerte 28m3 basseng med termoduk har jeg holdt på i en måneds tid å få opp tempen med bare bruk av solstrøm men har noen grader igjen før "kosetemperatur". Kjører min 17kW varmepumpe kun på dagtid men må prioritere strøm til annet enn bassenget også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (1 time siden):

Ikke helt enkelt regnestykke det der. For min del må jeg også regne med hvor mange timer jeg trenger varmepumpedrift i døgnet ut fra utetemp.

 

Mitt relativt godt isolerte 28m3 basseng med termoduk har jeg holdt på i en måneds tid å få opp tempen med bare bruk av solstrøm men har noen grader igjen før "kosetemperatur". Kjører min 17kW varmepumpe kun på dagtid men må prioritere strøm til annet enn bassenget også...

Jeg tenkte å basere dette basert på bassengtemperaturen, typ at oppvarming stanser når temperaturen har nådd 30 grader. Dette er dog et innendørsbasseng.

 

Jeg er ingen fysiker, men ville tro at det fantes noe data på f.eks. utetemperaturer der LV-varmepumper er mer effektive enn ellers…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min Alpha Innotec, har jeg i manualen en graf som viser COP som funksjon av utetemp, og vanntemp (flere linjer for forskjellig vanntemp).
Har ikke det i din manual da?

Er COP 4 i +20, og 3,5 i 10 grader, så får du jo ca 25% mindre avgitt varme i bassenget når det er kaldt, for hver kwh inn i VP. Da bør også strømmen være 25% billigere, før det lønner seg å kjøre om natta.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (44 minutter siden):

For min Alpha Innotec, har jeg i manualen en graf som viser COP som funksjon av utetemp, og vanntemp (flere linjer for forskjellig vanntemp).
Har ikke det i din manual da?

Er COP 4 i +20, og 3,5 i 10 grader, så får du jo ca 25% mindre avgitt varme i bassenget når det er kaldt, for hver kwh inn i VP. Da bør også strømmen være 25% billigere, før det lønner seg å kjøre om natta.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 

Takk for tips. Finner ingenting slikt i manualen min, men har sendt mail til G&J for å høre om de har noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt kan det vel være 6 vilkårlige timer. Spurte en «bassengmann»/rørlegger om anlegget tok skade av å bli slått av og på, men han mente at det snarere var en fordel med jevnlig nedkjøling av maskineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

... og du har timersverdier for strømpris og temperaturer de neste 24 timer i Homey? Hvis ikke, så er det der vi må begynne. :) 

Ja. Strømpriser får jeg vel fra Tibber app i Homey og temperaturer kan vel hentes fra f.eks. OpenWeather app i Homey.

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan leve med antagelsen om 70 % luftfuktighet og 26°C bassengtemperatur, har du jo grafen i databladet. Med det blotte øyet ser det ut som at COP(T) ≈ 3,2+0,09*T.

 

Deler du strømprisene på COP time-for-time for inneværende døgn, har du pris per kWh varme. Håper det er noenlunde rett fram å sortere timene etter pris i Homey.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (2 timer siden):

Hvis du kan leve med antagelsen om 70 % luftfuktighet og 26°C bassengtemperatur, har du jo grafen i databladet. Med det blotte øyet ser det ut som at COP(T) ≈ 3,2+0,09*T.

 

Deler du strømprisene på COP time-for-time for inneværende døgn, har du pris per kWh varme. Håper det er noenlunde rett fram å sortere timene etter pris i Homey.

Takk for hjelpen :) Da skal jeg prøve på det. Jeg sikter riktignok mot noe høyere bassengtemperatur (30 grader) og er ikke helt sikker på luftfuktigheten, men vil likevel tro at denne tilnærmingen må kunne fungere tilfredsstillende for formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du bare vil finne de rimeligste timene er det sikkert nøyaktig nok. Og så må du kanskje legge inn et forbehold hvis det blir skikkelig kaldt ute, regner ikke med COP blir negativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå fått koblet bassengstyringen til Shelly og Homey. Foreløpig har jeg bare satt oppvarmingen til de fire billigste timene i døgnet.

 

Skulle gjerne fått til en regel basert på de beste timene ut fra pris og temperatur, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til dette. Vil da tro at jeg trenger å få hentet ut sett med pris og temperatur for alle de 24 timene i døgnet, for deretter å kjøre en formel som matcher disse. 
 

Den første utfordringen er at jeg ikke har tilgang på slike sett, verken for pris eller temperatur. Noen idé om hvordan jeg kan få dette inn i Homey?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 4.7.2022 den 18.57):

Vil da tro at jeg trenger å få hentet ut sett med pris og temperatur for alle de 24 timene i døgnet, for deretter å kjøre en formel som matcher disse. 

Ja, det stemmer nok veldig bra. Siden total kostnad ikke bare har med pris for en kWh å gjøre, men også utendørs temperatur.

 

For Tibber kan du bruke Tibber-APIet direkte hvis Homey-integrasjonen ikke gir deg dette. For temperatur har met.no et API. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (30 minutter siden):

Ja, det stemmer nok veldig bra. Siden total kostnad ikke bare har med pris for en kWh å gjøre, men også utendørs temperatur.

 

For Tibber kan du bruke Tibber-APIet direkte hvis Homey-integrasjonen ikke gir deg dette. For temperatur har met.no et API. :) 

Takk for tips. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan koble meg rett opp mot API-ene fra Homey. Er det mulig eller må jeg eventuelt lage en app? Er veldig usikker på om programmeringsferdighetene fra 2004-2007 strekker til…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (28 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan koble meg rett opp mot API-ene fra Homey

Du må nok programmere noe, ja. Men noe scripting kan man vel få til i Homey også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (15 minutter siden):

Du må nok programmere noe, ja. Men noe scripting kan man vel få til i Homey også?

Slik jeg har skjønt det må man lage en app hvis det ikke allerede finnes en app for det man skal… Og da tror jeg at jeg har en del timer foran meg 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.