Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Legge til Temperaturmåler


tonheim

Anbefalte innlegg

Hei

I dag kjøpte jeg en temperatur/fuktighets-måler hos ClasOhlson (http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/Pr361797000)

Har satt i batteri og sender nå. Har valgt trådløs 4H og nr 4. Prøvd med forskjellige. Men ser ikke at det kommer opp noe på Devicer.

Hvordan legger jeg til Devicer?? Slik som denne, og en NEXA dørklokke (Knapp legger man vel til som en switch, men hva med Alarmenheten?).

Har det med MODE for RFXtrx433 enheten å gjøre? Eller er det noen annet som må fikses?

 

Takk for hjelpen!

mvh Runar

RFXtrx433 - Mode.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke RFXtrx433, men kjører på RFlink, så om det er noe settings der vet jeg ikke.

 

Men jeg har samme temp måler som deg, og den dukket opp hos meg i devices etter jeg plugget i batteriene.

 

Setup -> Settings og nede til venstre finner du

Hardware/Devices:

 Accept new Hardware Devices, at denne er hukket av, evt prøve med "allow for 5 minutes"

 

jeg har selv ikke hatt behov for å allow for 5 minutes knappen, her dukker de opp etterhvert jeg slår de på. Kan prøve å ta ut og inn igjen batteriene. Temp sensorer har en tendes til å få ny ID når en gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tonheim skrev:

Hei

I dag kjøpte jeg en temperatur/fuktighets-måler hos ClasOhlson (http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/Pr361797000)

Har satt i batteri og sender nå. Har valgt trådløs 4H og nr 4. Prøvd med forskjellige. Men ser ikke at det kommer opp noe på Devicer.

Hvordan legger jeg til Devicer?? Slik som denne, og en NEXA dørklokke (Knapp legger man vel til som en switch, men hva med Alarmenheten?).

Har det med MODE for RFXtrx433 enheten å gjøre? Eller er det noen annet som må fikses?

 

Takk for hjelpen!

mvh Runar

RFXtrx433 - Mode.PNG

 

Du må enable protokollen Hideki/UPM.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd... Men kom ikke noe lenger.

Har valgt Hideki/UPM og trykket på Set Mode.

RFXtrx433 - Mode #2.PNG

Når jeg ikke såg en forskjell, så startet jeg hele maskinen på nytt, for å se om det hjalp å få reset RFXen.

Har tatt ut og inn batterier flere ganger, og prøvd med Allow for 5 minutes.

Domoticz Hardware Settings Devices.PNG

Vedlagt finner dere en txt fil som inneholder loggen som kom opp når jeg valgte Allow for 5 minutes.

Ingen ny temperaturmåler der, selv om jeg også prøvde med forskjellige kanaler.

 

log.txt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Er det andre ting som ikke kommer til å virke da? Tenker om det er en bakdel å bruke Type1 om jeg kjøper andre enheter?

Holder nå på og oppdatere, tar det veldig lang tid?
Domoticz viser bare denne...
Domoticz RFXtrx433 - UPDATE FIRMWARE.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, GeneralVirus skrev:

Funker fint å legge til det, har lagt en til flere ganger med forskjellig lyd. Så jeg kan trigge de forskjellige lydene.

Wow, det visste jeg ikke var mulig! Det må testes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.5.2016 klokken 1.52, GeneralVirus skrev:

Funker fint å legge til det, har lagt en til flere ganger med forskjellig lyd. Så jeg kan trigge de forskjellige lydene.

 

Så bra!! Mmen jeg trenger det med teskje. Den kommer ikke opp på Device-listen min, og jeg vet ikke hvordan jeg legger til noe annet enn Brytere manuelt. Det er ellers flere enheter på denne listen jeg ikke vet hva er... Så hvordan legger jeg til enheter med LEARN knapp, eller annet parringsmodus.

Domoticz Devices #3.PNG


Ellers så har jeg lagt den nye temp sensoren på samme plass som en Aeotec Multisensor ZW100. Men de viser forskjellig temperatur, og fuktighet. Regner med dette er vanlig?? Men 3,5 grader forskjell er ikke det en del feil? Synes begge er viser for høy temperatur egentlig. Går det ann å kalibrere? Og på fuktighet er det 11% forskjell. Tanker om dette?

TEMPRATUR.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke Domiticz. Men i Homeseer så legger du inn en output device som AC chime. Så trykker du learn knappen på ringeklokken, så trigger du den devicen du la til i HS.

 

Når det gjelder temperaturforskjellen så kan du jo se om det stabiliserer seg. Er de montert i samme høyde? I HS kan du kalibrere, regner med du kan det i Domoticz også, sjekk under device settings hvis du har det.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tonheim skrev:

Ellers så har jeg lagt den nye temp sensoren på samme plass som en Aeotec Multisensor ZW100. Men de viser forskjellig temperatur, og fuktighet. Regner med dette er vanlig?? Men 3,5 grader forskjell er ikke det en del feil? Synes begge er viser for høy temperatur egentlig. Går det ann å kalibrere? Og på fuktighet er det 11% forskjell. Tanker om dette?

Klassisk problem for termometre, også digitale, og for måleutstyr generelt: Når prisen synker, stiger usikkerheten.

At forskjellen er stor er litt uvanlig, men det kan forekomme.

 

Som @GeneralVirus sa, så er nøkkelen "kalibrering". Det er ikke sikkert at du kan kalibrere i Domoticz (du kan f.eks. ikke kalibrere Z-wave-enheter i HomeSeer heller, men med RFXCOM-termometre er det lett for det ligger i plugin'en. Enkelte Z-wave-termometre lar seg vel kalibrere med parameterjusteringer), men du kan likevel skaffe deg en oversikt over hvor feil de forskjellige sensorene viser.

 

Ta alle og legg på et bord, så samlet som mulig. La dem ligge en stund, og les av temperaturen. Beregn snittet, men "vask" dataene gjerne litt først: Hvis noen er veldig mye større enn de andre, så fjern denne først. Bruk gjennomsnittet som den "faktiske" temperaturen. Så er det bare å regne ut avviket for hver enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er utklipp av loggen min på samme sensor du har, iløpet av mai har jeg hatt -40 og +95 grader, så stoler ikke helt på disse sensorene. Nå har jeg bare denne ene, men ingen av biltema sensorene mine hopper så mye fram og tilbake som den fra Clas'n. Er bare hopp her og der, så funker fint til avlesning, men kommer ikke til å bruke den til å trigge noen varmeovner i oppholdsrom ^^

Og fuktsensoren rapporterer generelt 10-12% mer enn de andre.

classensor.PNG

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.5.2016 klokken 1.52, GeneralVirus skrev:

Funker fint å legge til det, har lagt en til flere ganger med forskjellig lyd. Så jeg kan trigge de forskjellige lydene.

 

For å gjenta meg selv... men jeg trenger med teskje. Den kommer ikke opp på Device-listen min, og jeg vet ikke hvordan jeg legger til noe annet enn Brytere manuelt.

 

Så vil jeg takke @GeneralVirus, @Hr Kotelett, @Evelen og @Moskus for gode innspill!

Har et IR termometer, og jeg hadde begge sensorene på samme plass, og har nå kalibrert dem likt med IR termometer. Det som jeg fant interessant er at den billige fra Clas viste bar 0,2 grader for lite i forhold til tempreturen målt med IR. Mens den "dyre" multisensoren fra AeoTec viste 3,2 grader for mye i forhold til IR på alt av møbler og vegger bare noen cm fra. Men selve multisensoren holdt faktisk så høy tempratur, så det virker som om den lager varme... Målte den direkte med IR og temperaturen stemte med målinger før korrigering. Så altså den er 3,2 grader C varmere enn omgivelsene, over 26 grader! Den er plugget i med USB kabelen til veggen.
Er det noen av dere som har samme Multisensor som også opplever at den viser for høye temperaturer, og som dermed lager sin egen varme? Kanskje det er bedre om man har den på batteri?

 

Takk igjen for hjelpen! Håper jeg kan få lagt til alt jeg har av NEXA som har slike læringsknapper.

 

mvh tonheim

Endret av tonheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tonheim skrev:

Har et IR termometer, og jeg hadde begge sensorene på samme plass, og har nå kalibrert dem likt med IR termometer. Det som jeg fant interessant er at den billige fra Clas viste bar 0,2 grader for lite i forhold til tempreturen målt med IR.

Bare en kommentar: Med mindre det er et proft, dyrt IR-termometer, så er det ikke sikkert at det måler mer rett enn noe annet.

 

IR termometre måler også overflate-temperaturer. Vanlige termometre måler lufttemperaturer. Der kan det være en forskjell, bare det at ulike materialer stråler varme ulikt vil kunne ha betydning.

 

 

MIne multisensorer er koblet opp mot taket, så der skal det være varmere... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.