Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan begrense dusjetiden grunnet høye strømpriser?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har funnet en god løsning for å spare på dusjetiden for deretter å spare både vann og strøm?

 

Det er vel mulig å montere en Aqara Termometer og hygrometer i taket v/dusjen og få denne til å styre f.eks. en Philips Hue lyspære.

 

Normalt er pæren av (eller at pæren/lampen er en del av baderomsbelysningen)

Grønt lys etter 4-5 minutter

Rødt lys etter 8-10 minutter

 

Noen gode forslag?

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer Aqara'en på direkte vannsprut? Jeg antar at det er en viss risiko for slikt i en dusj, selv om sensoren er takmontert. Videre er vel også kalibreringen litt tricky for å finne hvilket fuktnivå som indikerer at det faktisk dusjes. Jeg ville ha trodd at en eller annen form for timer som styrer lyset vil være lettere å få til, men automatisk start av timeren vil trolig være litt tricky. Kanskje en form for sensor på dusjslangen eller dusjbatteriet som senser når det er vannflyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (25 minutter siden):

Hvordan reagerer Aqara'en på direkte vannsprut? Jeg antar at det er en viss risiko for slikt i en dusj, selv om sensoren er takmontert. Videre er vel også kalibreringen litt tricky for å finne hvilket fuktnivå som indikerer at det faktisk dusjes.

 

Jeg har en Aqara temp- og fuktighetssensor på andre siden av rommet fra dusjen, og det er ingen problem å fange opp nokså raskt at det dusjes. Jeg sammenligner sanntidsverdien mot et moving average filter av siste fuktmålinger, og hvis sanntidsverdien er f.eks. over 5 RH% høyere enn MA vet jeg at dusjen er i bruk.

 

Eksempel fra i dag tidlig, der spratt fuktigheten opp ca 15 RH%:

 

image.png.8ba2156e27d1c123d18274e97c8aeb0a.png

 

Edit: Men jeg er ikke så interessert i når man er ferdig å dusje, bare at dusjing har begynt, sånn at det skrur opp avtrekket fra badet til fuktigheten er tilstrekkelig nær MA igjen.

Endret av RVM
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (1 time siden):

Videre er vel også kalibreringen litt tricky for å finne hvilket fuktnivå som indikerer at det faktisk dusjes.

Det erfarer en raskt, i alle fall når dusjingen starter, litt verre om flere dusjer etter hverandre siden det tar tid å få fuktigheten ned igjen...

 

Jeg har en Aeotec Multisensor midt i badetaket som styrer både lys og avtrekk. Har enda ikke tenkt tanken på å la den gi dusjevarsler men vi er relativt disiplinerte med dusjing her i huset...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forserer ventilasjonsanlegget med RH fra en Multisensor6. Finner snitt-fuktigheten fra i går, og sammenligner med nå-verdien. Når den er 7% høyere enn gårsdagens gjennomsnitt, går ventilasjonen opp. Når den er under det samme nivået, går ventilasjonen av.

 

Merk at det er en delay på dette. Det blir ikke veldig fuktig med en gang hos oss når dusjen skrur seg på. Dette er nok høyst variabelt fra husstand til husstand, det ville vært sånn hos oss før vi pusset opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har forenklet viftestyringen min litt på badet. Tidligere ble viften styrt ved sammenligning av fukt på bad og fukt i kjøkken/gang (der hvor badet henter luft fra) men nå med gulvvarmen av på badet ble det litt sånn bob-bob...

 

En lignende filosofi som @Moskus beskriver i innlegget over. Mulig verdier må pyntes litt på men pr i dag funker det greit slik:

Hvert 15 sekund kjøres følgende script:

FuktBadFilt = (((FuktBadFilt * 9) + FuktBad)/10);
FuktBadRef = (((FuktBadRef * 999) + FuktBadFilt)/1000);

if (FuktBadFilt<FuktBadRef) FuktBadRef = FuktBadFilt;

Jeg filtrerer verdien fra Multisensoren litt og bruker så denne verdien som referanseverdi med et kraftig filter. Dersom Filtrert verdi blir mindre enn Referanseverdi settes Ref til Filt for det har ingen mening at Ref skal være høyere enn Filt.

 

Dersom Filt > Ref+10 starter viften og er den mindre så stopper viften med 15 minutt etterløpstid.

 

En tur i dampgeneratoren, aka boblebadet, ble seende slik ut:

image.png.d00a26baa7e48d421d9170e7477798e1.png

Må kanskje filtrere Ref litt hardere... Doblet filteret fra kl 22:50, redigert scriptet over...

 

Edit: Her har poden hatt seg en dusj før damebesøk:

image.png.5fac921f7493b85cecd84760dc4da5e8.png

Ser ok ut dette...

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.