Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av gammel VVB - ting å passe på


storeulv

Anbefalte innlegg

Bor i et hus fra 2001 med rør-i-rør der jeg har en 200l OSO 2kW bereder plassert i vaskerommet. Det er tett belegg på gulvet, og det er sluk med godt fall ca 50 cm fra berederen. Berederen er plassert slik at sikkerhetsventilen er på punktet nærmest sluket. Således er det liten (les: ingen) risiko for alvorlige vannskader ved en lekkasje. Berederen er koblet til med schuko. Gitt at den er fra 2001 er det kun et spørsmål om tid før den må/bør byttes, men jeg ser ingen grunn til å foreta et proaktivt bytte.
Tanken er derfor å sette inn en smartplugg i stikkontakten for å kunne styre oppvarmingen til perioder med lavere strømpris, og da har jeg noen spørsmål til forumet:
Gitt at berederen er 2kW burde det vel holde med en std. Fibaro Wallplug (10A)? (Dette har jeg liggende, ellers må jeg kjøpe inn en 16A smartplugg)
Det snakkes om ekspansjonskar og slikt ved nye beredere, noe jeg forstår (misforstår?) har noe med ekspansjon av vann ved AV/PÅ på berederen å gjøre. Gitt at berederen står rett ved sluket; er det da kun avrenning mot sluket som kunne ha blitt et problem om berederen hadde stått i et annet rom?
Vil berederen tåle styringen med strøm AV/PÅ på elementene? Jeg erindrer at man tidligere gikk vekk fra effektstyring av VVB på hhv. 1, 2 eller 3 trinn fordi det var mer skånsomt mot varmeelementene at de var "alltid på"?
Håpet er å kunne spare inn noen kroner per døgn gitt at "alle" dusjer på morgenen og evt. ettermiddagen når strømmen er som dyrest.
På lengre sikt, dvs. når den gamle berederen ryker blir det selvsagt en Høiax eller OSO smart bereder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (15 minutter siden):

1. Gitt at berederen er 2kW burde det vel holde med en std. Fibaro Wallplug (10A)? (Dette har jeg liggende, ellers må jeg kjøpe inn en 16A smartplugg)

2. Jeg erindrer at man tidligere gikk vekk fra effektstyring av VVB på hhv. 1, 2 eller 3 trinn fordi det var mer skånsomt mot varmeelementene at de var "alltid på"?

1.Anbefaler kun Aeotech Heavy Duty Smart Switch (40) til dette formålet.

2. Dette var fordi at elementene som var av ble ødelagt grunnet galvanske strømmer, derfor bør alle være på eller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (48 minutter siden):

men jeg ser ingen grunn til å foreta et proaktivt bytte.

Proktivt starte potensiell varmgang/brann er heller ikke så lurt.

 

storeulv skrev (48 minutter siden):

Tanken er derfor å sette inn en smartplugg i stikkontakten for å kunne styre oppvarmingen til perioder med lavere strømpris

Tanken er god men en smartplugg dobler antall soner med potensiell varmgang. Gå for f.eks. en Aeotech Heavy Duty Smart Switch (40)  med en gang.

 

storeulv skrev (50 minutter siden):

Håpet er å kunne spare inn noen kroner per døgn

Jepp, det gjør du men ikke om du setter fyr på huset...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (32 minutter siden):

1.Anbefaler kun Aeotech Heavy Duty Smart Switch (40) til dette formålet.

 

SveinHa skrev (1 minutt siden):

Tanken er god men en smartplugg dobler antall soner med potensiell varmgang. Gå for f.eks. en Aeotech Heavy Duty Smart Switch (40)  med en gang.

Jeg ser definitivt det poenget. Saken er at berederen allerede er koblet til med vanlig stikk slik som det ser ut til at var var vanlig å gjøre tidligere, og jeg tenkte å slippe å bruke elektriker til jobben (selv om jeg har udokumentert kunnskap nok til å koble dette selv). Jeg antar at en Aeotec må kobles av en sertifisert elektriker?
Om jeg allikevel må ha inn en elektriker kan jeg jo samtidig bytte berederen og få Enova-støtten på 5' i samme slengen.
Dette var altså tenkt som en taktisk løsning i påvente av at jeg må bytte berederen.
Men da virker det som en dårlig idé. Eller, sagt på en annen måte kan man si at idéen var god, men den var feil 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gjort en innsats for å få bort stikkontakten på VVB, så bare der har du en grunn til å bruke Heavy Duty switch. :) 

Det er ihht diverse brannvernsinstanser en av de vanligste årsaker til brann i norske husstander, og det er nok grunnen til at det ikke lenger er lov til å ha VVB med stikkontakt i nyere boliger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 23.7.2022 den 12.11):

Jeg ville absolutt gjort en innsats for å få bort stikkontakten på VVB, så bare der har du en grunn til å bruke Heavy Duty switch. :) 

Det er ihht diverse brannvernsinstanser en av de vanligste årsaker til brann i norske husstander, og det er nok grunnen til at det ikke lenger er lov til å ha VVB med stikkontakt i nyere boliger.

Ja, absolutt, men jeg er redd kostnaden for å gjøre bare den jobben blir uforholdsmessig høy sammenlignet med en totaljobb der jeg bytter hele berederen ut med en smartbereder fra Oso eller Høiax. Med mindre jeg da kobler Aeotec'en selv. Som tidligere nevnt har jeg nok udokumentert kunnskap til å gjøre dette, og da kjøper jeg meg litt tid til berederen tar kvelden for godt. Ulempen er at jeg da ikke får noen temperatur-vakt i berederen som forebygger legionella-dannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, storeulv said:

Ja, absolutt, men jeg er redd kostnaden for å gjøre bare den jobben blir uforholdsmessig høy sammenlignet med en totaljobb der jeg bytter hele berederen ut med en smartbereder fra Oso eller Høiax. Med mindre jeg da kobler Aeotec'en selv. Som tidligere nevnt har jeg nok udokumentert kunnskap til å gjøre dette, og da kjøper jeg meg litt tid til berederen tar kvelden for godt. Ulempen er at jeg da ikke får noen temperatur-vakt i berederen som forebygger legionella-dannelse.

Trenger ikke temperaturvakt bare du skrur termostaten tilstrekkelig høyt og lar den gå lenge nok (til den slår seg av).

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.