Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Plassering av "styringsskjerm" - hvor? :)


Thorbjørn

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge nytt og skal montere en del styringssystemer for strøm, lys etc. I den forbindelse har vi fått med i prisen en skjerm (en Zennio Z70 v2) for å styre hele huset. Det blir Dali på lys og KNX på brytere og det meste annet. Planen min er å gå for noen få veggbrytere i noen rom (bad, soverom), og ellers bruke bevegelsessensor for å slå på/av lys.

 

I prinsippet hadde jeg ikke tenkt å montere en fysisk skjerm for å styre hele huset da jeg heller ville montere ett "toppsystem" (Home Assistant eller lignende) på et senere tidspunkt når ting var roet seg litt ned og vi var kommet på plass. Men likte skjermen og, og begynner å kanskje se at den kan være grei å ha. Men hvor...? Den krever både KNX busskabel, 24V driftsspenning og nettverkskabel. Så må planlegge litt hvor den skal :P

 

De har pr nå tegnet den inn i vaskerommet ved siden av grovinngangen. Der ser jeg ikke poenget med den da vi kun ønsker å slå av alt derifra ("alt av" veggbryter). Noen anbefaler i gangen der du går forbi ofte. Mens noen og har montert den på soverommet eller kjøkkenet.

 

Hvilke erfaringer har andre rundt dette?

 

Det skjermen skal brukes til er å kunne slå på/av alt individuelt, se status, temperaturer, justere temperaturer, aktivere/deaktivere bevegelsessensorer, strømforbruk etc. I prinsippet vil en slik skjerm kunne erstatte et toppsystem i starten, og kanskje til og med så lenge vi bor der og jeg ikke får behov som gjør at vi vokser fra skjermen :)

 

a02932-hovedvare-a02932.webp.fedcd0ac047a031b984c89d50f8cb17a.webp

Endret av Thorbjørn
Var litt rask på lagre-knappen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (1 time siden):

Hvilke erfaringer har andre rundt dette?

Vi har hovedskjermen på kjøkkenet. Det er en 24" skjerm med en PC og det er den skjermen som brukes mest av alle PCer i huset.

 

Skulle jeg hatt en slik skjerm et sted, måtte den være plassert sentralt eller i nærheten av et sted du vanligvis oppholder deg.

 

 

Og er du i tvil, så legg opp alle kabler til flere steder nå med en gang. Nå er det lett og krever nesten ingenting ekstra. Senere er det betydelig vanskeligere. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (53 minutter siden):

Vi har hovedskjermen på kjøkkenet. Det er en 24" skjerm med en PC og det er den skjermen som brukes mest av alle PCer i huset.

 

Skulle jeg hatt en slik skjerm et sted, måtte den være plassert sentralt eller i nærheten av et sted du vanligvis oppholder deg.

 

 

Og er du i tvil, så legg opp alle kabler til flere steder nå med en gang. Nå er det lett og krever nesten ingenting ekstra. Senere er det betydelig vanskeligere. ;) 

 

Takk for innspill. Ja jeg heller mest i mot det du sier at den må plasseres der hvor vi oppholder oss mest. Det naturlige her tenker jeg da må bli i gangen som er midtpunktet mellom hovedsoverom, bad, åpen kjøkkenløsning med stue.

 

Men jeg har og vurdert å ha den på soverommet, så det siste vi ser om kvelden og første vi ser om morgenen er status på ting og evnt meldinger. Men liker ikke helt tanken på å ha en lyssterk skjerm heller der inne - selv om den har både nattmodus og lyssensor. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vår i gangen mellom stue og gang inn til soverom/kontor/bad, og føler at det er en fin plassering. Da får vi med oss det viktigste når vi står opp om morgenen på vei til badet, men samtidig enkelt å komme til fra stua. Nå er ikke skjermen vi bruker så mye for kontroll (det meste her i huset går automatisk), men mer for status.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.