Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips om system for maskin overvåking


GeirN

Anbefalte innlegg

Vi driver et lite maskineringsfirma og ser behov for et enkelt system for overvåking.

På maskinrom har vi en stor fres som surrer og går daglig. 

Trenger en hub som jeg kan lage event som gir lys på en Zigbee lampe ute i montasjerom, når fresen er i gang. Vil også ha tilgang til å se status på maskin om man er utenfor bygget. En sensor på maskinen og en hub der jeg kan lage event løser dette greit.

 

Men hvilken hub egner seg best tro. Hjemme har jeg PI og Homeseer. Kunne tenkt meg å bare hente en fiks ferdig hub i butikken til dette.

Homey er vel en kandidat, men dyr sett mot den lille oppgaven. 

Future home huben er rimelig, men ser ikke ut som den liker custom regler om jeg forstår det rett.

 

Forslag mottas gjerne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres for meg ut som om er "like greit" å løse uten hub og toppsystem, men heller ha som et helt enkelt Arduino-prosjekt. Avhenger jo selvsagt av hva du er komfortabel med :)

 

Klart det blir vel litt mer sammensatt om du vil ha en app til å vise status uavhengig av hvor du er.

 

Hva med Home assistant på en Pi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare så utrolig travle dager, med jobbing til midnatt.

Kunne tenkt meg noe som ga minst mulig tidsbruk.

Så litt på Homey Bridge. Virker som man kan lage egne events på den også. Ser de vil ha noen kr i årlig abb, men går mange år før den koster som kula uansett.

Kanskje en lettvint løsning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi med Node Red? Litt "melking" blir det jo uansett, spørs mye på hva du selv kan og vil... Node Red er gratis og innebygget i pi-os (bare huk av at du vil bruke det).

 

Fibaro smart-implant på fresen eller en zigbee variant er bedre siden du allerede er på zigbee. En magnetbryter/dørbryter er lett å tilpasse.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Homeseer hjemme, som kjører på en PI.

Så tror nok jeg skal få satt opp en slik greit.

Men blir straks mer hazze.

Må kjøpe usb dongler for zigbee etc. Så flashe kort og styre på.

Vil ha en butikk hylle hub som kan bestilles/hentes og bare startes opp.

Eventet til å styre zigbee pæra får jeg nok til.

Mulig vi setter opp noen fjernstyrte rele for å slå av maskin hjemmenfra også.

Men også enkelt om hub er på nett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirN skrev (På 20.8.2022 den 11.09):

Vil ha en butikk hylle hub som kan bestilles/hentes og bare startes opp

Hvis det skal være "litt" smart er vel Homey det eneste alternativet hvis det skal være så enkelt, men jeg vil fremdeles argumentere for HomeSeer, Home Assistant etc.

 

HomeSeer Pi er nesten gratis, Home Assistant er gratis. For å komme kjapt i gang kan du bruke en ekstern Philips Hue hub, og ta det derfra. Smartstyringen kan du evt. legge til siden.

 

Vi kjører (selvfølgelig) HomeSeer på kontoret, og det fungerer utmerket. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo kjent med Homeseer da jeg bruker det selv hjemme.

Så er nok en PI med dette jeg ender på om ikke en hylleløsning ala Homey Bridge funker.

Trenger bare en sensor på maskinen og en virtuell knapp som er på/av alt etter status på maskin. Jeg ønsker da så en grønn lampe i montasje hall ved kjøring. Så vil jeg at operatør skal kunne se om maskin kjører via mobil app. Kanskje også legge til et rele for å slå av vakuum pumpa fra mobil også.

 

Enkle ting, som jeg tipper Homey bridge burde klare greit. Bridge koster bare 800,- med z-wave innebygd uten ekstra usb stick. Så virker tiltalende. Må studere den litt til og se om det er noe jeg har oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirN skrev (14 timer siden):

Må studere den litt til og se om det er noe jeg har oversett.

Den er "cloud only", og krever abonnement hvis man har mer enn X enheter?

 

Det var iallfall slik at man må være med i beta-testingen og det var ingen automatikk at man fikk bli med selv om man kjøpte bridgen. Men det er mulig det er ordnet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 20.8.2022 den 11.04):

En magnetbryter/dørbryter er lett å tilpasse.

For å være litt mer konkret: Denne maskinen har forhåpentligvis en kontaktor med en ledig hjelpekontakt,  NO eller NC spiller ingen rolle,  så kan denne kobles til reed-bryteren (her er reed-bryteren fjernet men det er strengt tatt ikke nødvendig) :

IMG_20220822_111015.thumb.jpg.9ebea99e48eeede65a9bc9d0f541b798.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (20 timer siden):

For å være litt mer konkret: Denne maskinen har forhåpentligvis en kontaktor med en ledig hjelpekontakt.

Ja, i et produksjonslokale kan det være sikrest med kabel, potesialfrie kontakter og en status lampe 230/24V - ikke mye elektronikk som kan bli defekt 🙂
Det var slikt vi løste denne type oppgaver når vi gikk i elektriker lære @SveinHa, og noen av disse systemene er fremdeles i bruk den dag i dag....

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (48 minutter siden):

Ja, i et produksjonslokale kan det være sikrest med kabel, potesialfrie kontakter og en status lampe

Jeg oppfattet det mer som en "ønskefunksjon" enn "sikkerhetsfunksjon". Sikkerhetsgreier snekrer en ikke på gutterommet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet at Homey Bridge er uten abb om man holder seg under 5stk noder. Og da smetter vi faktisk unna abb. inntil videre.

Man kan sette opp egne regler, så da går vi for en slik.

 

Har også fått elektriker til å sette opp kontaktorer som kan slå av vakuumpumpe og maskin via 24v signal. Kan da enkelt bruke Z-wave 24v signal når sensor på maskin ikke registrerer bevegelse på en stund.

 

Dette skal ikke være et sikkerhetssystem. Kun et kjekt å ha funksjon for å slå av strøm når maskinering er ferdig. Også kjekt å ha ei lampe i montasje rom som lyser når maskinering pågår. Vi må legge på nytt materiell på maskin straks den er ferdig, så praktisk å vite når den er det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.