Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruk av mqtt i HA?


AHAV

Anbefalte innlegg

Hei. Litt flere nybegynner spørsmål fra meg. 

 

Jeg har diverse mqtt greier i huset. Litt arduino og noe node-red.  Men jeg har ikke fokusert på json. Kun rene tallverdier publiseres til mine egne emner.  

 

Hvordan kan jeg integrere slike mqtt tallverdier i homeassistant?  Og gi de diverse attributter?  F.eks Kw fra strømmåler,  eller temperatur/fukt fra en arduino sensor jeg laget meg?

 

Og spesifikt lurer jeg på hvordan jeg får inn effektforbruket i huset som jeg har på mqtt, til energi dashbordet..?

Endret av AHAV
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranglefant skrev (1 minutt siden):

En mulighet er å bruke Node Red. 

Ja, hvorfor gjøre det lett når en kan gjøre det med node red?


 

mqtt:
  sensor:
  - name: Energy
    unit_of_measurement: kWh
    expire_after: 300
    state_topic: "power/realtime/import/hour"
  - name: consumption_thisday
    unit_of_measurement: kWh
    expire_after: 300
    state_topic: "power/realtime/import/day"


Integrations - Home Assistant (home-assistant.io)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (12 minutter siden):

It's funny because it's true! :D

 

Og så rimte det også 🙂

Men seriøst: Home Assistant gruppa på fjesboka er nærmest ødelagt av node red innlegg. Det er blitt en node red gruppe for de som vil legge alt inn i node red og kun bruke Home Assistant til presentasjon. En må gjerne poste innlegg om node red, men forumet her er delt opp i seksjoner og node red har sine egen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • AHAV endret tittelen til Bruk av mqtt i HA?

Settings > Dashboards > Energy. Der velger du entitet under Grid Consumptions. Du kan også legge inn individuelle enheter her.

 

Merk at du må inn denne veien for å gjøre endringer på Energy-dashboardet, du kan ikke endre ting direkte fra dashboardet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (Akkurat nå):

Settings > Dashboards > Energy. Der velger du entitet under Grid Consumptions. Du kan også legge inn individuelle enheter her.

 

Merk at du må inn denne veien for å gjøre endringer på Energy-dashboardet, du kan ikke endre ting direkte fra dashboardet.

Problemet mitt er at min mqtt entitet ikke kommer opp som valg i menyen du foreslår.  Derfor lurte jeg på hvilken attributt som må legges til for at den skal dukke opp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (23 minutter siden):

state_class må være total_increasing på entiteten du vil legge til.

 

 

Slik som dette har jeg satt den opp

 

  - name: Klepp Energi Total Energi
    unit_of_measurement: kWh
    expire_after: 4000
    state_topic: "power/meter/import/active/accumulated"
    state_class: total_increasing
    device_class: energy

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.