Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Google Sheets: Solar Energy Tracker


Anbefalte innlegg

Eg kom over eit Excel-ark på YouTube, som eg har tilpassa ein god del og flyttet over til Google Sheets, passar best til de som har Solkonto.

 

Det meste skal vera sjølvforklarande, blå felt skal fyllast inn, kvite og svarte felt blir automatisk oppdatert.

 

Tilbakemelding om feil eller forbedringer taes i mot med takk 🙂

 

 

Google Sheets: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dFwFBHTF_-nK6smVSZ1huyDd-QsH6p4jF06TEcUmSBU/edit?usp=sharing

solar_tracker_01.PNG

solar_tracker_02.PNG

Endret av hflatoey
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker alltid opp nokon bugs 😅

 

Total side:

ROI Estimate Years - Fikset utrekning

Energy Offset - Byttet fra "Solar kWh Used" til "Total kWh Prod"

 

Year side:

Export Rate - Fjernet ROUND() funksjonen

Årstall i T2 blir automatisk oppdatert etter navn på sheet tab

Energy Offset - Byttet fra "Solar kWh Used" til "Total kWh Prod"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • hflatoey endret tittelen til Google Sheets: Solar Energy Tracker

Har gjort ein del forandringer, husker ikkje alt eg har gjort men noe av det er

 

Laget til knapp for å ligge til ny "år" sheet.

Fjernet ein del "blå" felt og lagt til nokon nye.

Estimert besparelse/tap inneværende år.

Estimert besparelse/tap over 25 år.

Bedre ROI men vil nok fortsatt ta nokon år med logging før den kan anses som "nøyaktig".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Første år (halvår) med solceller unnagjort 🙂

 

image.thumb.png.625e4fbe929d9f55b80bb402e579ff86.png

 

Ser ut som solkonto var ett godt valget, har ikkje regnet ut forskjellen men gjennomsnitt prisen for mai, juni, juli, august, september og oktober er betydelig lavere enn for november og desember 🙂

image.png.01e6b208340767ab2289d7e0db0a01dc.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt lang nedbetalingstid, men det er jo egentlig ikke mulig å regne ut sikkert sår man ikke vet strømprisen frem i tid. Mulig det er brukt konservative tall? Men 14kwp til 300 000 var litt stivt, jeg betalte ca. 200 000 for 15kwp i sommer. Må vente til oktober før jeg får fasiten på et år her, det blir spennende. Kommer til å bestille solkonto så fort produksjonen starter til våren, det virker å gi bra avkastning nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, stigvi said:

Det tallet øverst til høyre, er det reellt? I så fall er jo egne solcellepanel totalt uinteressant.

 

Nei, heilt reell er den nok ikkje da eg regner ut gjennomsnitt over 12 måneder mens eg har kun hatt solcellene i 7 så tar eg gjennomsnittet av 7 måneder så er eg nede i 13 år men det vil nok ta nokon år før den kan "stoles" på og eg har nok vært litt uheldig med installasjons kostnaden, det sies at den har gått ned ca. 40% siden eg kjøpte...

 

edit- 

 

Endret til siste 7 måneder men fasiten har eg nok ikkje før om 15 år 🙂

image.thumb.png.b574f6dbba9e620146dd59eccdc31699.png

Endret av hflatoey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, stigvi said:

Men hadde du kjøpt aksjer for 200.000?  🙂

 

Som thoralex sa, er nok andre investering som gir bedre avkastning ja 🙂
 

Eg regner ikkje med nokon stor avkastning på solceller men håper selvfølgelig at eg totalt sett går i pluss men er vel som med alt annet som hører med til smarthus, nokon ting som smart dimmere vil aldri gi avkastning mens andre ting smart brytere til vvb eller elbil vil ta åresvis før den går i pluss og til syvende og sist så er det tross alt ein hobby sånn som med andre hobbyer, den koster penger å drive med 🙂

Endret av hflatoey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (3 minutter siden):

Det er nok andre investeringer som gir bedre avkastning totalt sett ja, men så er ikke økonomi hovedmotivasjonen for de fleste som kjøper solceller.

Nei, kanskje ikke. Men samtidig er det økonomi som diskuteres.

Jeg er, som en kanskje forstår, veldig skeptisk til private solcelleanlegg. Rett og slett fordi de blir for små i forhold til utgiftene. Men også fordi det norske nettet ikke er i stand til å takle at det blir for mange solcellepanel (hvis en skal selge strømmen om sommeren). Dette med solkonto forstår jeg heller ikke mye ut av. Hvor lenge kan bedrifter som Fjordkraft drive på å dele ut penger? For det er jo nettopp det de gjør. Og hvordan går det med din og hflatoey sin ROI hvis solkonto forsvinner eller endres? I regnearket ovenfor så virker det som om det er 5000 kr i inntekt for November og Desember. Er dette innløsing av solkonto? Fjordkraft kan jo ikke holde på med slikt over lang tid så jeg antar at dette er noe de gjør for å kapre kunder.

Edit: Hvis det er slik at antall kwh en putter inn på solkonto er det en kan ta ut. Det virker slik i fra regneark der 4900kWh er solgt og 4900kWh er kjøpt. Jeg klarer ikke å se ut i fra regnearket hva strømleverandør sin konto er, altså hva de betaler for 4900kWh og hva den er solgt for. Det naturlige ville vært en konto som baserer seg på kroner og øre og ikke energi.

Men jeg har større tro på solcellepanel hos bedrifter som kan bruke strømmen selv. Da unngår en nettleie og eventuell skatt på inntekt av salg av strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler nettet all strømmen som blir brukt om vinteren så burde det takle strømmen som blir levert om sommeren også så sant private ikkje går mann av huse og installerer store solcelleanlegg som er langt over forbruket.

 

Det med solkonto er nok for å kapre kunder ja, fra tu.no (https://www.tu.no/artikler/skybatteri-stromselskap-lar-kundene-spare-billige-kilowattimer-br/531981) og det vil ta lengre tid å nedbetale solcelleanlegget om solkonto forsvinner men er det ikkje store endreinger i strømprisen de neste 30 årene så går eg nok i pluss alikevel 🙂

image.thumb.png.9cd148c615d1b2e4c5d516ef2522762e.png

 

Solkonto regneark:

Import to kWh battery = overproduksjon som blir satt inn på solkonto. (Fjordkraft betaler ingenting for strømmen enda)

Export from kWh battery = strømuttak fra solkonto. (Fjordkraft betaler gjennomsnitt prisen for strøm per kWh den måneden)

Export rate = gjennomsnitt pris den måneden, henholdvis 1,097 kr per kWh for november og 0,966 kr for desember. (5074 kr som blir trekt fra på faktura)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi er jo et poeng men for meg er det like viktig å være selvberget til en viss grad i alle fall. De vanlige grid-tie anleggene, som antagelig er 99.9% av alle norske anlegg, er TOTALT avhengige av å ha nettet oppe og gå. Når nettet faller ut vil også solcelleanlegget dø, de er designet slik. Nå vet ikke jeg om der har vært strømrasjonering noen plass enda men det kommer... Og nettet faller jo ut både her og der i kortere eller lengre tid pga vinterværet, ikke noe unormalt i det...

 

Tradisjonelt har det vært snakk om 20 år inntjening for solcelleanlegg men mitt anlegg med 26kWh batteripakke ligger an til 9.5 år pr i dag og det er nok litt lengre tid enn jeg hadde sett for meg i starten. Den lave solen i vintermånedene gir også vesentlig skygge for panelene mine og det er det lite å gjøre med. Den nye strømstøtten ødelegger jo også en god del siden den strømmen jeg MÅ kjøpe blir betydelig dyrere og det påvirker jo også inntjeningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solkonto er vanligvis basert på kwt, men de finnes basert på pris også. Kwt er nok det eneste som er lønnsomt for kunden. Akkurat hvordan økonomien er for selskapene vet jeg ikke, men ifølge de som har mer peiling enn meg er nok regnestykket bedre enn det høres ut. Selskapene som tilbyr solkonto har vesentlig høyere påslag og månedspriser enn de billigste så noe av differansen kan de ta inn der, og så er det bare 3-4 selskaper som tilbyr det så de trekker nok mange kunder på det. Sannsynligvis også over gjennomsnittet førnøyde kunder med tanke på avtalen, så det er nok en viss reklameffekt der også.

 

Jeg har ikke solkonto enda (anlegget ble satt i drift i september så jeg satset på billigst mulig kjøp når jeg ikke hadde mulighet til å spare opp nevneverdig til vinteren), og jeg har ikke basert meg på å ha den muligheten. Det er en flott bonus, men ikke noe jeg er avhengig av å ha for å betale anlegget.

Alternativet til solkonto er å kjøpe og selge strøm direkte, og administrere "solkontoen" selv. Da kan man få en bedre strømavtale på kjøp, men sannsynligvis en elendig salgspris.

Nettet har litt utfordringer ja, men det er nok mye de samme utfordringene som gjør at folk mister strømmen i ekstremkulda som har vert i det siste. Strømnettet er underdimensjonert mange steder, som har vert kompensert med å skru opp spenningen for å kompensere for høyt tap. Da blir det krøll når det mates inn fra "feil" ende og spenningen økes enda mer, samtidig som det egentlig bare er et symptom på svakheter i nettet. På sikt vil batterier og annen mer desentralisert regulering av strømmen kunne løse disse problemene, men teknologien henger litt etter her. Jeg har batteri høyt på ønskelista, men slik prisene og mulighetene er i dag hadde det vert et rent tapsprosjekt, derfor har jeg bare montert solceller nå og satser på oppgradering når teknologien er mer moden. Ettersom smarthus og strømstyring blir mer utbredt vil nok det også bidra til å redusere belastningen på nettet, ved at folk bruker mer av solstrømmen selv. I oktober kom 47% av strømforbuket mitt fra solcellene, mye takket være flytting av forbruk med home assistant, og andelen vil øke ettervert som jeg får etterisolert og forbedret huset. Og ja, anlegget mitt er litt overdimensjonert i forhold til dagens forbruk, men med høyde for fremtidig elbil så er det egentlig ikke det (og så håper jeg jo også å ikke være singel resten av livet 😛).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hflatoey skrev (1 time siden):

Takler nettet all strømmen som blir brukt om vinteren så burde det takle strømmen som blir levert om sommeren også


Som thoralex skriver, netteiere skrur opp spenningen på transformatorer for å kompensere for spenningsfall. Når solceller leverer så får en da ekstra høy spenning etter trafo fordi spenningsfallet blir for lite. Selvsagt kan netteiere redusere spenning. Men jeg tipper det er en manuell jobb som også krever at de må skru av strømmen et lite øyeblikk (med forbehold om uvitenhet)

 

 

SveinHa skrev (1 time siden):

Nå vet ikke jeg om der har vært strømrasjonering noen plass enda men det kommer


Nå er det svært lite sannsynlig med rasjonering, men hvis det skulle bli så er det bedrifter som må stenge ned først. Jeg jobbet en stund som innleid konsulent for et smelteverk i Trondheim. De hadde kjøpt strøm til fast lav pris. Når spotprisen ble høy nok, stengte de ned verket og solgte strømmen videre til spotprisen. Dette skjer av seg selv uten at det blir tvungen rasjonering. Når spotprisen blir høy nok, er det masse kraft som blir frigjort til husholdninger og bedrifter som ikke kan stenge ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:


Som thoralex skriver, netteiere skrur opp spenningen på transformatorer for å kompensere for spenningsfall. Når solceller leverer så får en da ekstra høy spenning etter trafo fordi spenningsfallet blir for lite. Selvsagt kan netteiere redusere spenning. Men jeg tipper det er en manuell jobb som også krever at de må skru av strømmen et lite øyeblikk (med forbehold om uvitenhet)

 

Ok 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Men jeg tipper det er en manuell jobb som også krever at de må skru av strømmen et lite øyeblikk (med forbehold om uvitenhet)

Det var i alle fall slik for noen tiår siden og tviler på det har endret seg stort. Var med å sprenge en 1250kVa trafo en gang da trinnbryteren stod i en mellomstilling... Ikke min feil heldigvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SveinHa said:

Det var i alle fall slik for noen tiår siden og tviler på det har endret seg stort. Var med å sprenge en 1250kVa trafo en gang da trinnbryteren stod i en mellomstilling... Ikke min feil heldigvis...


Stemmer det, tok vel en liten times tid da de trinnet ned "min" trafo i høst. Jeg og 8-10 gatelys er eneste helårs forbrukere på trafoen, så det skulle ekstra lite til før spenningen ble for høy.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.