Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Startguide til Home Assistant?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Etter flere halvveis forsøk på Home Assistant tenker jeg å gi det et helhjertet forsøk nå i sommer. Det har sikkert skjedd mye det siste året, så jeg ser for meg å starte med blanke ark. 

 

Usikker på om tipsene jeg fikk for over ett år siden er de jeg ble følge fortsatt, så jeg starter i det små med noen få spørsmål bare for å komme i gang.

 

1) Valg av usb-dongle for zwave og Zigbee. Jeg har Conbee2 og Z-sticl gen5. Er disse ok, eller er det noe bedre jeg bør få tak i. Helst noe som lar meg oppdatere firmware på zwave og Zigbee enheter i huset, om det finnes.

 

2) Hvordan får jeg Zigbee og Zwave opp å gå i Home Assistant så jeg kan legge til enheter?

 

3) Jeg har en del Philips Hue enheter. Brytere, lamper, sensorer osv. Skal alle enheter legges i og organiseres i rom i Hue Bridge, eller skal alt fjernes fra Hue Bridge og legges til direkte i Home Assistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok bare delvis enig med @Venin  Det stemmer no at Z2M etter sigende har en lengre liste med kompatible enheter, men dette treffer nok bare de helt sære tilfellene. Selv bruker jeg deConz (Phoscon) sammen med Conbee II og har aldri møtt på noe som ikke virker (etter snart 6 år med Home Assistant).

 

Men fremtiden er Matter, og dit kommer du neppe med Zwave. Jeg ville derfor ha droppet Zwave med mindre du allerede sitter på en masse Zwave utstyr.

Hvordan du får opp ZigBee (og Zwave) avhenger litt av hvilken HA installasjon du velger.  Kjører du HA OS Supervised er det naturlig å velge ZHA, men om du velger å kjøre HA Core i en container på f.eks. en Linux server, er det bedre å bruke deConz i en container eller eventuelt Z2M

 

Har du allerede en HUE Bridge så er det vellike greit å benytte denne. Og vil du avvikle den over tid, så kan du jo bare gradvis flytte en-og-en enhet over til HA. Jeg har flere HUE enheter parret med Conbee II og det fungerer stort sett greit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte også deCONZ i flere år, men det er så mange grunner til at Z2M er bedre:

  • Nye enheter er mye kjappere støttet i Z2M.
  • Grensesnittet er mye bedre i Z2M. Du "må" forholde deg til to grensesnitt deCONZ/Phoscon, hvor Phoscon ikke forstår hva slags enhet du legger til. Da jeg brukte det, måtte man legge mobilen i landscape for å kunne legge til enheter. Vet ikke om det er fikset. Og lykke til hvis du har lyst til å oppdatere firmware på en enhet via mobil. Da må du inn i grensesnittet deCONZ og det er helt forferdelig. Du må zoome og dra og trykke på mikroskopiske knapper og det er ekstremt lite intutivt. Bruker du Z2M får du varsler om oppdateringer rett i Home Assistant. Hver enhet blir også lagt til med riktig produktbilde automatisk og det kommer direktelenke til produktet på zigbee2mqtt.io med informasjon om innstillinger og diverse. 
  • Binding er mye enklere i Z2M.
  • For min del datt ofte enkelte enheter ut i deCONZ og måtte pares på nytt. Det problemet har forsvunnet helt etter at jeg byttet til Z2M, men jeg bruker riktignok også en annen dongle nå (SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P).
  • Det er mange flere som nå bruker Z2M og det er mye bedre hjelp å få. 
  • Mye mer jeg ikke kommer på i farten...

Jeg kommer ikke på en eneste ting som var bedre i deCONZ/Phoscon.

 

VikingOy skrev (1 time siden):

Kjører du HA OS Supervised er det naturlig å velge ZHA, men om du velger å kjøre HA Core i en container på f.eks. en Linux server, er det bedre å bruke deConz i en container eller eventuelt Z2M

Jeg kjører HAOS, men valgte likevel Z2M i stedet for ZHA for Zigbee. Mest fordi jeg restarter HA relativt ofte for å legge til ting/endre på ting og ville ikke at Zigbee-nettverket skulle gå ned hver gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ProphetSe7en said:

Etter flere halvveis forsøk på Home Assistant tenker jeg å gi det et helhjertet forsøk nå i sommer. Det har sikkert skjedd mye det siste året, så jeg ser for meg å starte med blanke ark. 

Jeg er forsåvidt også der;

Anskaffet et par RPI, 4GB, Et par SD kort 128GB og et par z-stick UZB1 (by Z-Wave.Me Firmware: 5.39).

Og et par Arduino (en Mega og en Uno). En for å få inn 433Mhz termostater og en for å lese inn sensorer DS18B20.

Denne RPI: https://www.aliexpress.com/item/1005004341504632.html?spm=a2g0o.order_detail.order_detail_item.4.670ff19cmBL1cP

..

Har begynt å titte litt på sakene.

Forløpig intrykk er at HA er meget omfattende, mange begreper å sette seg inn i. 

Ikke akkurat helt intuitivt. lett å gå seg vill i muligheter og begreper, så gjør det forløpig enkelt. 

...

Lastet ned og installert HAos på SD kort , alt fra fra PC. Fulgte detaljert bruksanvisning.

Satte SD kort i RPI og "undret" skjedde, den startet opp uten noen "dikkedarier".

(Trenger ikke å se noe av Linux på RPI, men koblet opp en skerm for å se hva som skjer; Det ramlet inn masse "greier", hundrevis av linjer.)

Startet så HA i Chrome slik: homeassistant.local:8123/lovelace/0

Straks dukket HA opp med en nesten blank side, en kort meny til v. 

Da var det til å se hva alt er.

 

8 hours ago, ProphetSe7en said:

2) Hvordan får jeg Zigbee og Zwave opp å gå i Home Assistant så jeg kan legge til enheter?

Monterte en z-wave dongle, UZB1 og den kom opp etter start av RPI.

Den måtte ha "noe å snakke med", valgte js.

Fikk så installert en z-wave Namron termostat, det gikk greitt.

....

Tenkte det var på tide å forsøke trigger, condition og action (altså noe "nyttig"). Trigger og action gikk greitt, men action...  tja, da må man legge inn kode i .yaml fil.

Det stoppet der. Ser det finnes eksempler

Bør antagelig starte med noe enklere, en bryter eller noe. Har ingen ledig, så får vente litt med det der.

.........

RF-link: 433 Mhz, Arduino MEGA 

Arduino, artig sak, liten og nesten billig...

Denne benyttes for 433Mhz sensorer med et lite tilleggskort type NODO RF-link.

Anskaffet dette: https://www.nodo-shop.nl/en/featured/127-rflink-arduino-antenna.html

Komplett med Arduino MEGA. Valgte ferdig lodddet.

Ankom etter ca en uke.

 

Den måtte "mates" med program: RFLink_v1.1_r48

Måtte legge inn noe kode i .yaml for RFlink:

# rflink configuration.yaml entry (Denne linjen er bare en kommentar)
rflink:
  port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__Arduino_Mega_2560_12252601009324624066-if00
  wait_for_ack: false
  ignore_devices:
    - newkaku_000001_01
    - digitech_*
    - kaku_1_*
    - alectov3_*
(Kode for port finnes under "Settings, Hardware, All Hardware.)  

 

For å vise sensorer og light (mener vel brytere) må dette legges inn i .yaml:

# Example configuration.yaml entry
light:
  - platform: rflink
    automatic_add: true
sensor:
  - platform: rflink
    automatic_add: true  

Etter litt "prøv og feil", dukket masse sensorer opp i HA (ca 72 stk, men ikke alle er "mine", dvs diverse ukjente greier).

Var litt jobb å sette rett navn på alle sensorer, men kjente etterhvert igjen de fleste på temperatur.

Fallgruven her er at RF-kortet må ikke være montert når RF-link programmet lastes inn, ikke velge å se sensorer, da sperres com-port. 

 

Arduino UNO:

Benytter denne for å lese DS18B20 sesorer. Fant et "høvlig" program og modifiserte dette noe.

Benytter forløpig et egetutviklet program for å vise dette på PC, men ser at DS18B20 kan kobles direkte til RPI og bør vel da dukke opp i HA.

Det får bli senere.

 

Litt om Arduino:

Kobles til PC med USB, (alt skjer fra PC).

For editor, se her: https://docs.arduino.cc/arduino-cloud/getting-started/getting-started-web-editor

Tar litt tid å sette seg inn i men ikke veldig komplisert. 

 

Forløpig konklusjon;

Uante muligheter, uendlig mye å sette seg inni, og gå seg vill i.

Mye virker delvis noe uferdig.

Skuffende at mange ting ikke er bedre automatisert, f.eks at triggeraction ikke er i nærheten av hva som finnes i Telldus.

Det burde finnes et overbygg som generer kode til .yaml for mye brukte enheter.

Siden man ganske tidlig trenger å editere .yaml fil, burde en default editor være på plass, nå må man finne og laste inn en.

...

 

HA -lærekurven er bratt, veldig bratt.

Men, vi gir ikke opp så lett!

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venin skrev (1 time siden):

Jeg kommer ikke på en eneste ting som var bedre i deCONZ/Phoscon.

 

Jeg kjører HAOS, men valgte likevel Z2M i stedet for ZHA for Zigbee. Mest fordi jeg restarter HA relativt ofte for å legge til ting/endre på ting og ville ikke at Zigbee-nettverket skulle gå ned hver gang.

 

Det er interressante ting du skriver.

Kanskje du kunne legge ut en step-by-step på hvordan du satte opp Z2M, eller linke til en god beskrivelse som er spesifikk for HAOS? (gjerne på engelsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, VikingOy said:

Kanskje du kunne legge ut en step-by-step på hvordan du satte opp Z2M

Jeg gjorde ikke noe spesielt, utover å velge det som kom opp av forslag, og det var vel bare valg av js.  ( Gikk nesten av se selv. Hadde sett på diverse dok i forveien og hadde litt "anelse".)

Det finnes eget brukerforum, mye info der, og omfattende dok, bare å søke på HA + det man lurer på. Forsøk f.eks søk på: "HA z-wave".

 

....

Jeg tenker å legge til og justere inlegget ovenfor etterhvert som ting utvikler seg.

...

Telldus blir nok å kjøre lenge enda, dette vil ta tid.

Men har stadig i bakhodet at Telldus på et eller annet tidspunkt kan bli lagt ned, de kan neppe fortsette med gratis eller nesten gratis drift av servere i 

"all framtid". Nå ser det likevel lyst ut, med nye, kapitalsterke eiere, serverparken er fornyet og alt ser ut til å fungere bra. Og de lanserer nytt konsept, noe de kaller Flow, bygger på det "gamle", men med zigbee(matter, thred), wifi, bluetooth, z-wave via dongle (ikke 433Mhz).

...

Jeg ser på HA for se om det er mulig å benytte det som en slags "grunnmur" dvs styring av div enheter på "grunn nivå" og å lage et eget overbygg basert på Telldus sin logiske og geniale oppbygging. Telldus er tilsynslatende enkelt, men likevel kraftfullt, og nesten alt gjøres med få museklikk.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man virkelig vil ha en enkel og uproblematisk start på sin karriere som HA entusiast, og allikevel få tilgan til alt HA har å by på, da er nok det enkleste å anskaffe en Yellow https://www.home-assistant.io/yellow/ Denne er basert på RPI 4 og man trenger ikke kjøpe noe som helst annet for å komme igang. Installasjon og oppstart er veldig enkelt. Velger man en litt kraftig variant (finnes i flere versjoner) så skal det mye til før man møter begrensninger.  Yellow har ikke direkte støtte for Zwave eller 433MHz av naturlige årsaker, men ellers støtter den det meste (ZigBee, BLE, WiFi, Matter...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (2 timer siden):

Triggers:

-Bryter/dimmer, (433, zwave) 

-sensor, (alle typer, 433, zwave) 

-sol opp/ned m/evt. + - minutter.

-Klokke (tidspunkt)

-Motorvarmer (beregner oppstart i passe tid før avreise (før oppgitt klokkeslett) etter aktuell/valgt sensor. (vanligvis temperatur utendørs).

Jeg skjønner ikke. Alt dette er jo direkte tilgjengelig med museklikk i HA sin automasjons-UI? Bortsett fra motorvarmeren kanskje. Antar det finnes en custom component som gjør sånt. Har ikke bil. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/07/2023 at 21:21, Venin said:

Alt dette er jo direkte tilgjengelig med museklikk i HA sin automasjons-UI?

Kan være jeg ikke har kommet så langt/sett alt, men har ikke funnet noe action for Namron termostat annet enn å skrive kode..

 

Ang HA yellow:

Så langt jeg kan se er det en HW boks, forøvrig synes det å være HA brukergrensesnitt.

Det er ikke HW som er utfordringen, det har stort sett gått greitt.

Det er nok heller begrepsforvirring, mye det er lett å "rote seg bort i".

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er bare å velge Enhet under utløsere og så får du opp en rekke valg som triggers. Hvis jeg velger en Mill panelovn der får jeg opp effektendringer, klimamodus endret og målt temperatur endret. 

 

Hvis jeg i stedet velger Tilstand som utløser kan jeg velge å agere på hvilken som helst attributt på enheten. 

 

Men jeg kjenner ikke til Namron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et nytt forsøk, nå kom termostat opp.

Og det ser det ut til at all info om termostaten kommer fram.

(Kanskje pga restart? sett noe om at det ofte må til)

 

La inn trigger - action:

Error: 

Node(node_id=2) - NotFoundError: Value 2-66-0-x-4512744 not found on node Node(node_id=2)

 

Edit: endret senere etter eksempel an Venie, ser ut til å fungere.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Hvis du skal sette temperatur på en termostat tror jeg det er mest vanlig å velge 'Tilkall tjeneste' som action og velge Klima: Set temperature. Så velger du bare ovnen der og temperatur og eventuelt HVAC mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, termostaten kommer fint opp i action. Gjorde nytt forsøk, fjernet noe unødig condition, ingen feilmeld, men må teste noe mer.

Må bli bedre kjent med parametrene.

 

HA Sløser veldig med plassen, gjør ting veldig uoversiktlig. Det lille her tar en hel side:

image.png

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jo spunnet litt ut, noe som kompliserer starten din med Home Assistant unødig. 

 

For å svare på spørsmålene dine

 

1) Valg av usb-dongle for zwave og Zigbee. Jeg har Conbee2 og Z-sticl gen5. Er disse ok, eller er det noe bedre jeg bør få tak i. Helst noe som lar meg oppdatere firmware på zwave og Zigbee enheter i huset, om det finnes.

  • Disse er OK. Begge lar seg oppdatere firmware, men det avhenger mer av hvilken integrasjon du går for - se neste punkt.

 

2) Hvordan får jeg Zigbee og Zwave opp å gå i Home Assistant så jeg kan legge til enheter?

  • Jeg anbefaler hhv. Z-wave JS og Zigbee2MQTT. Begge kan oppdatere firmware og sistnevnte kan automatisk se om endel av dine Zigbee-enheter har behov for oppdatering og utføre denne oppdateringen med ett klikk. Eksempler på produsenter som støtter dette er Philips og Ikea. 
  • Bilde fra min egen installasjon av Zigbee2MQTT som viser OTA-fanen der oppdateringer utføres. image.thumb.png.7e69cdbc3df678990828a46f43f15daa.png
  • Det kan være litt kinkig å sette opp første gangen, men søk opp en guide for hver og utfør stegene. Zigbee2MQTT krever at du har en mottager for MQTT som må settes opp separat, dette vil en slik guide forklare.

 

3) Jeg har en del Philips Hue enheter. Brytere, lamper, sensorer osv. Skal alle enheter legges i og organiseres i rom i Hue Bridge, eller skal alt fjernes fra Hue Bridge og legges til direkte i Home Assistant?

  • Disse ville jeg integrert direkte i Zigbee2MQTT. Fordelene er at du slipper en ekstra bridge, hue integrasjonen, samt at Hue enhetene dine vil være med i ditt øvrige Zigbee nettverk og enhetene som er koblet på fast strøm vil fungere som Zigbee-forsterkere også for Zigbee-enheter produsert av andre produsenter. 

 

Zigbee2MQTT installasjonsguide: https://github.com/zigbee2mqtt/hassio-zigbee2mqtt#installation

 

Zwave-JS installasjonsguide: https://github.com/home-assistant/addons/blob/master/zwave_js/DOCS.md

Endret av hakons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, hakons said:

Denne tråden har jo spunnet litt ut,

Det har du helt rett i, er vel uttrykk for noe betydelig frustrasjon.

Takker for avklaring.

Håper du kan følge opp med litt ekstra forklaringer når utfordringene "tårne seg opp"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (På 5.7.2023 den 9.42):

Etter flere halvveis forsøk på Home Assistant tenker jeg å gi det et helhjertet forsøk nå i sommer. Det har sikkert skjedd mye det siste året, så jeg ser for meg å starte med blanke ark. 

 

Usikker på om tipsene jeg fikk for over ett år siden er de jeg ble følge fortsatt, så jeg starter i det små med noen få spørsmål bare for å komme i gang.

 

1) Valg av usb-dongle for zwave og Zigbee. Jeg har Conbee2 og Z-sticl gen5. Er disse ok, eller er det noe bedre jeg bør få tak i. Helst noe som lar meg oppdatere firmware på zwave og Zigbee enheter i huset, om det finnes.

 

2) Hvordan får jeg Zigbee og Zwave opp å gå i Home Assistant så jeg kan legge til enheter?

 

3) Jeg har en del Philips Hue enheter. Brytere, lamper, sensorer osv. Skal alle enheter legges i og organiseres i rom i Hue Bridge, eller skal alt fjernes fra Hue Bridge og legges til direkte i Home Assistant?

 

Home assistant støtter flere type måter å kjøre HA(Home assistant) på. En kan ta en rasberry pi og installere Home Assistant Operating system, noe som gjør installasjon og vedlikehold av HA ganske greit. Absolutt det letteste hvis en ikke er dreven på å bruke containers osv. 

 

1) Jeg bruker Conbee2 og Gen5 sticken. Disse fungerer greit. Har vel rundt 15-20 zigbee enheter og ikke noe problemer med disse. 

 

2) Besvart på her, men ta en titt på youtube, mange tutorials der, men husk på! Home assitant har fått omfattende oppgraderinger siste årene (2 kanskej) slik man kan gjøre det aller meste rett fra nett browseren. Dermed er veldig mye av yaml koding (manuell koding) helt unødvendig. 

 

arneolav skrev (På 6.7.2023 den 10.08):

Det har du helt rett i, er vel uttrykk for noe betydelig frustrasjon.

Takker for avklaring.

Håper du kan følge opp med litt ekstra forklaringer når utfordringene "tårne seg opp"!

 

Jeg tror du skal opprette en ny tråd for dine problemer med Home assistant. Det virker som du overkompliserer ting og bruker veldig avanserte funksjoner for å endre noe så enkelt som temperatur. Burde være unødvendig. HA har hatt stort fokus på å få vekk yaml koding den siste tiden, så hvis du følger youtube instruksjoner/tutorials så er disse sikkert utdatert. Triggers og conditions kan du sjekke samtidig som du lager automasjonen din for å se at den virker som tiltenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kim123 said:

Home assitant har fått omfattende oppgraderinger siste årene (2 kanskej) slik man kan gjøre det aller meste rett fra nett browseren. Dermed er veldig mye av yaml koding (manuell koding) helt unødvendig. 

 

Det synes bra, men litt av problemet for nybegynnere kan nok være at vi finner mye mer eller mindre gammelt.

 

9 hours ago, Kim123 said:

Triggers og conditions kan du sjekke samtidig som du lager automasjonen din for å se at den virker som tiltenkt. 

Det forsåvidt oppfattet, men ikke alltid så enkelt å forstå hva som er til hva, men etterhvert får man bygget seg noen eksempler så det vil nok bedre seg etterhvert som man blir kjent med ord og uttrykk etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kim123 said:

Home assistant støtter flere type måter å kjøre HA(Home assistant) på. En kan ta en rasberry pi og installere Home Assistant Operating system

Jeg har gjordt akkurat slik og det har gått helt fint.

...

Har koblet til en Arduino m/Nodo RFlink som leser 433Mhz sensorer. De har etterhvert dukket opp sammen med noe som ser ut som brytere,

slike: newkaku_006ce183_1

Alt vises med Unix/Linux timpestamp.

Ser det finnes diverse løsninger på dette.

Hadde vel forvente det skulle være ordnet når tidssone/land etc. er oppgitt. Finnes kanskje noe automatikk her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo større muligheter = jo mindre ferdiglagde løsninger.

Jo mer ferdiglagde løsninger = jo mindre muligheter.

 

Det tar litt tid å sette seg inn i nytt system, og det gjelder nok uansett hvilket system du kommer fra og hvilket system du bytter til. Menyer, navn, oppbygging er forskjellig, og man må regne med det tar tid å lære seg nytt system. 

Vedørende UI tror jeg Home Assistant har kommet såpass langt nå at man kan si du kan fint kun benytte UI, men kan kode om man ønsker det for mer avanserte funksjoner.

 

Jeg anbefaler Z-Wave2MQTT for Z-wave (heter vel nå Z-Wave JS UI).

Jeg har enda ikke startet ZigBee nettverket mitt (men har kjøpt delene 🙂 ), men etter det jeg leser er det Zigbee2MQTT som gjelder. Ser ikke ut til at Conbee anbefales av Z2M, men bl. a Sonoff P er anbefalt.

 

For de som er interesserte har Home Assistant Norge @ Facebook en Zoom / Teams møte 1 gang i uken, hvor alle kan stille spørsmål og det snakkes løst og fast om HA. Varierende grad på spørsmålene, noen er nybegynner, noen viderekomne. Skjer som regel på søndager kl,. 20:00.

 

@arneolav https://community.home-assistant.io/t/convert-unix-timestamp-to-datetime/506505 

om den ikke kommer automatisk inn med riktig verdi.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Kim123 said:

Automatikken tar hånd om det. Er det en sensor kommer de automatisk inn i HA med riktige verdier osv 

Hadde vært fint med en melding om at x antall sensorer er funnet og at man kanskje må foreta en restart for å se de. 

14 hours ago, MrE said:

@arneolav https://community.home-assistant.io/t/convert-unix-timestamp-to-datetime/506505 

om den ikke kommer automatisk inn med riktig verdi.

Må man legge inn for hver sensor? (Har noen 10-talls)

Og hvor legges dette inn?

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.