GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

OpenHAB2 introduserer en ny regelmotor som lar deg konfigurere regler grafisk i stedet for Ă„ gjĂžre det i rules filene.

Den har fortsatt status som eksperimentell, men jeg har enda tilgode Ă„ oppleve at den feiler.

http://docs.openhab.org/configuration/rules-ng.html

Det jeg har sett til nÄ av den sÄ liker jeg den bedre enn rules motoren i HS, og dersom de fÄr alle funksjonene inn og uten bugs sÄ tror jeg dette kan bli bra!

Capture.thumb.PNG.f0a514e70aabc773570247839207ad2f.PNG

• Like 1
Skrevet

Fantastisk! Dette skal jeg se pÄ nÊrmere nÄr jeg kommer hjem fra jobb. 

Blir reglene laget i .rules filer slik at man kan gÄ over og modifisere de eller blir alt lagt i json databasen?

Skrevet
5 minutter siden, iblis skrev:

Fantastisk! Dette skal jeg se pÄ nÊrmere nÄr jeg kommer hjem fra jobb. 

Blir reglene laget i .rules filer slik at man kan gÄ over og modifisere de eller blir alt lagt i json databasen?

Nope... konfigureres i Paper UI og lagres(som alt annet i Paper UI) kun i databasen.

Men du kan lage en template(til for eks lysstyring) og gjenbruke den. du kan ogsÄ legge inn egne beskrivelser og navn pÄ hendelser,betingelser og handlinger.

• Like 1
Skrevet
2 minutter siden, tjwesterby skrev:

Tror ikke jeg har Rules i min versjon av OH, er det noen enkel mÄte Ä legge denne til pÄ? Openhabian-config og update system?

TJ

Du finner den under misc I Paper UI.

Skrevet
49 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg finner ingen funksjon for dimme lys, er det ikke implementert?

F.eks. vil jeg slÄ pÄ ett lys til 20% nÄr noe skjer.

Det er bare Ă„ sette % i Command-feltet.

dim.JPG

• Like 1
Skrevet

Hvordan sjekker man pÄ en verdi?
Jeg har noen wall-switches som jeg egentlig Ăžnsker Ă„ skru av dersom de trekker mindre enn 5W. Da er nemlig nettbrettene ferdig ladet. skriver jeg da bare <5 i command da tro?

Capture.PNG

Skrevet (endret)

La state vĂŠre blank og legg til en sjekk i "but only if" seksjonen.

Som dette:

trigger.PNG.bc1223bcd690cab27d944f782419f33c.PNG

Condition.PNG.f78e97b6733575205c3cdd029f98e2d8.PNG

Endret av Lazarus
la til bilder
Skrevet

Er det bare Ä lage reglene, lagre dem, sÄ er man good to go? 

Har laget et par testregler, og begge stÄr som idle, noe som er fornuftig nok.  Ingen av dem ser ut til Ä kjÞre sÄnn helt uten videre.

KjÞrer de rett ut av boksen hos dere?  Noe annet som mÄ settes opp fÞr man tar det i bruk.

Skrevet
53 minutter siden, Øyvind skrev:

Har laget et par testregler, og begge stÄr som idle, noe som er fornuftig nok.  Ingen av dem ser ut til Ä kjÞre sÄnn helt uten videre.

KjÞrer de rett ut av boksen hos dere?  Noe annet som mÄ settes opp fÞr man tar det i bruk.

MĂ„ ĂŠrlig inrĂžmme at jeg ikke bruker disse aktivt. Er "av den gamle skolen" som bruker text filene til Ă„ lage regler.

Kan teste i lÞpet av kvelden. ?

Skrevet
8 minutter siden, Øyvind skrev:

Gidder du poste en en simpel tekstfilregel for eksempelets skyld?

Kan jeg vell..

Tekstfilene legges under "[configpath]\rules\" og skal ha ".rules" som filending.

eksempelinnhold:

Sitat

rule "SuperNameOfThisExampleRule"
when 
    Item SuperAwesomeDevice received update
then
    if(DisableRomanticModeInTheRoom.state != ON){
        TheMoodInTheRoom.sendCommand("Romantic")
    }
end

Disse reglene kan bli noe mer avanserte:

Sitat

import java.util.HashMap

var HashMap<String, String> Playlist  =
        newLinkedHashMap(
            "P7 Klem"            ->    "http://stream.p4.no/p7_aac_hq",
            "Off"            ->    "Off"
        )

rule "Music startup"
when
    System started
then
    logInfo("Music","Started")
     Playlist =
        newLinkedHashMap(
            "P7 Klem"            ->    "http://stream.p4.no/p7_aac_hq",
            "Off"            ->    "Off"
        )
end

rule "Squeezebox_All_Playlist"
when
    Item Squeezebox_All_Playlist received command
then
    if(receivedCommand!="Off"){
        playStream("chromecast:chromecast:d7b01a18-4265-4891-b94e-2569096df6f9", Playlist.get(receivedCommand))
    }else{
        Player_ChromecastAll.send(PAUSE)
    }
end

Skrevet
1 time siden, Øyvind skrev:

Jeg testet nÄ og den virker ut av boksen. Jeg klikket pÄ "play" ikonet en gang for Ä teste fÞrst, sÄ kan vÊre det aktiverer noe... men trodde ikke det..

har du forsĂžkt Ă„ disable og enable en gang?

Skrevet

Jeg lagde en regel i gÄr kveld for Ä teste, ekstremt enkel - men den sender POWER signal til Pinell radioen som stÄr pÄ kjÞkkenet nÄr klokken er 06.00 fra Mandag til Fredag.
Kom ned i dag morges og der var det lyd gitt :)

SÄvidt jeg forstÄr sÄ er "idle" at reglen er pÄ og venter pÄ at vilkÄrene skal inntre. Jeg lagde reglen, trykket "play" og da sto den som "idle" men kjÞrte da nÄr klokken ble som angitt. 

Hendig, og superenkelt :)

TJ

• Like 1
Skrevet

Jeg har installert Openhab2 pÄ min raspberry med Razberry og Zwave binding for Ä se om det er noe for meg, med denne nye rulenginen.

Jeg har fÄtt inn devicene mine under "things" med channels for alle funksjoner, men disse reglene defineres jo pÄ "items", og jeg skjÞnner ikke helt koblingen mellom things og items .... - er det noe som kan peke meg i riktig retning? - Har forsÞkt Ä lese Wikien men ble ikke sÄ mye klokere.

Skrevet
1 time siden, kjetilkl skrev:

Jeg har installert Openhab2 pÄ min raspberry med Razberry og Zwave binding for Ä se om det er noe for meg, med denne nye rulenginen.

Jeg har fÄtt inn devicene mine under "things" med channels for alle funksjoner, men disse reglene defineres jo pÄ "items", og jeg skjÞnner ikke helt koblingen mellom things og items .... - er det noe som kan peke meg i riktig retning? - Har forsÞkt Ä lese Wikien men ble ikke sÄ mye klokere.

skal vi se,

OpenHAB2 strukturerer enheter slik:

Thing er selve enheten - for eks en Samsung TV

Channel er en kapabilitet - for eks volumkontroll eller power toggle

Item er en bryter eller tallverdi linket mot en channel - for eks slider koblet mot volumkontroll

Du definerer item ved Ä klikke pÄ sirkelen ved siden av channel og definere nytt item eller sÞke opp en eksisterende item.

Item kan ogsÄ defineres i Items seksjonen.

Eller dersom du liker tekstfiler, sÄ har du muligheten for det. men da begynner vi Ä gÄ inn i en myye lengre guide.

Skrevet
1 hour ago, Lazarus said:

skal vi se,

OpenHAB2 strukturerer enheter slik:

Thing er selve enheten - for eks en Samsung TV

Channel er en kapabilitet - for eks volumkontroll eller power toggle

Item er en bryter eller tallverdi linket mot en channel - for eks slider koblet mot volumkontroll

Du definerer item ved Ä klikke pÄ sirkelen ved siden av channel og definere nytt item eller sÞke opp en eksisterende item.

Item kan ogsÄ defineres i Items seksjonen.

Eller dersom du liker tekstfiler, sÄ har du muligheten for det. men da begynner vi Ä gÄ inn i en myye lengre guide.

Hm, ok - da skjÞnner jeg litt mer, og jeg skjÞnner grunnen til at jeg ikke skjÞnner noe. - Det skjer nemlig ikke noe nÄr jeg trykker pÄ den blÄ ringen ved siden av en thing, og hvis jeg trykker "+" i items sÄ kan jeg ikke sÞke eller velge noe - bare skrive inn.

Har prÞvd Ä sjekke loggen, men kunne ikke se noe feil ... - noe tips her, eller mÄ jeg bare prÞve en reinstall?

Skrevet
9 timer siden, kjetilkl skrev:

Hm, ok - da skjĂžnner jeg litt mer, og jeg skjĂžnner grunnen til at jeg ikke skjĂžnner noe.

Åpne tingen og klikk pĂ„ rundingen ved den kanalen du Ăžnsker Ă„ linke et item til. Da skal du fĂ„ opp en visning der du skal velge eller lage ny item.

9 timer siden, kjetilkl skrev:

og hvis jeg trykker "+" i items sÄ kan jeg ikke sÞke eller velge noe - bare skrive inn.

Det stemmer at + Äpner en ny item dialog. Dersom du fyller den ut sÄ vil du finne den igjen ved kanal linking.

Normalt lager jeg nye items via kanalen.

PS. dersom du har en switch kanal sÄ kan du ikke linke en string Item til den. Item mÄ ha en stÞttet type i forhold til kanal.

Skrevet

I PaperUI har man ogsÄ en "Simple mode" under Configuration > System > Item Linking som oppretter Items til Things automatisk.

Persoling likte jeg Habmin bedre enn PaperUI nÄr det kom til Items, men nÄ er jeg jo ny i OpenHab og kan ikke det med tekstfiler.

Skrevet
1 time siden, xibriz skrev:

I PaperUI har man ogsÄ en "Simple mode" under Configuration > System > Item Linking som oppretter Items til Things automatisk.

Jeg liker ikke simple mode ettersom jeg da fÄr en hel del items jeg ikke trenger. Og at jeg ikke har kontroll pÄ navn og IDer. Lager forsÄvidt ogsÄ Things selv ettersom jeg gjerne vil sette ID pÄ den til noe leselig( for eks. chromecast.audio.bed istedenfor chromecast.audio.1D48fA123581233321321231333). men for nybegynnere sÄ er det muligens letter for Ä komme i gang.

1 time siden, xibriz skrev:

Persoling likte jeg Habmin bedre enn PaperUI nÄr det kom til Items, men nÄ er jeg jo ny i OpenHab og kan ikke det med tekstfiler.

Jeg har faktisk ikke testet Habmin i OH2 enda, har ikke hatt tid til det... MÄ kanskje ta en titt siden du er fornÞyd ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.