Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Jordfeil-automater / sikringer fra AliExpress


Anbefalte innlegg

Dal skrev (8 timer siden):

Hvorfor det egentlig, hvis de er lovlige?

Elektriker må ta ansvar for installasjon og at produktet faktisk er lovlig og følger lover og regler. Mye tryggere for elektriker å montere noe de selv har hørt om og som de vet er lovlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dal skrev (16 timer siden):

Hvorfor det egentlig, hvis de er lovlige?

Alt utstyr som skal brukes i Norge må være CE merket og det kreves også en samsvarerklæring på utstyret. Alt utstyret som elektriker påtar seg å montere, skal han forsikre som om at er godkjent og lovlig i Norge. Elektriker skal lage er risikovurdering i forkant av installasjon og sluttkontroll og samsvarerklæring etter installasjon. Således påtar elektriker seg ansvaret for at utstyret er godkjent for bruk i Norge og at det er forskrigtsmessig installert. Installeres utstyr som ikke er godkjent, vil bruker få avkortet eller helt miste forsikringsutbetaling hvis uhellet er ute. Hvorfor er vi så opptatt av å spare noen kroner, uten å tenke på sikkerhet og konsekvenser?

Ta en titt på denne: 

 

 

Endret av Byelektrikeren
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (23 timer siden):

Alt utstyr som skal brukes i Norge må være CE merket og det kreves også en samsvarerklæring på utstyret. Alt utstyret som elektriker påtar seg å montere, skal han forsikre som om at er godkjent og lovlig i Norge. Elektriker skal lage er risikovurdering i forkant av installasjon og sluttkontroll og samsvarerklæring etter installasjon. Således påtar elektriker seg ansvaret for at utstyret er godkjent for bruk i Norge og at det er forskrigtsmessig installert. Installeres utstyr som ikke er godkjent, vil bruker få avkortet eller helt miste forsikringsutbetaling hvis uhellet er ute.

Ja, ville aldri brukt utstyr som ikke er godkjent i Norge. Det var derfor jeg ville stille spørsmålet om dette utstyret.

Byelektrikeren skrev (23 timer siden):

Hvorfor er vi så opptatt av å spare noen kroner, uten å tenke på sikkerhet og konsekvenser?

Det er ikke pengene det er snakk om for min del. Det er heller å få mer funksjonalitet i sikringen enn det som finnes i Norge i dag. Strømmåling i hver sikring / jordfeilautomat hadde vært konge spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Dal said:

Det er ikke pengene det er snakk om for min del. Det er heller å få mer funksjonalitet i sikringen enn det som finnes i Norge i dag. Strømmåling i hver sikring / jordfeilautomat hadde vært konge spør du meg

Om det ikke er pengene det står på, og du er åpen for at det ikke er helt plug'n'play å få det inn i Home Assistant, anbefaler jeg deg å se på Schneider Powertag.

 

Har ikke tatt steget selv grunnet kostnad, men ser ut som om det skal fungere å hente de direkte inn via ZigBee så lenge man velger korrekte sensorer. Alternativt kan man kaste på noen tusenlapper til for å få med "hubben" og lese inn via modbus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillmar skrev (4 timer siden):

Har ikke tatt steget selv grunnet kostnad


Jeg fikk tilbud på PowerTag i 2017. For 12 kurser skulle de ha 14800 kr ekstra (i tillegg da til selve sikringene). Det var inkl Acti9 Smartlink (det er kanskje huben deres?). Så det er kostbare greier! 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:


Jeg fikk tilbud på PowerTag i 2017. For 12 kurser skulle de ha 14800 kr ekstra (i tillegg da til selve sikringene). Det var inkl Acti9 Smartlink (det er kanskje huben deres?). Så det er kostbare greier! 😞 


Elko smart tag (som er samme enhet med annet navn) koster 900,- hos elektroimportøren nå, så kommer elektriker til montering i tillegg så det høres riktig ut. Er ikke så mange andre muligheter om man vil gjøre det riktig...

Har spesifisert en smart tag på kursen til solcelleinverter når den blir montert så jeg får realtime produksjon til strømstyringen i home assistant. Blir spennende å teste, men er ikke aktuelt å montere på flere kurser enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, thoralex said:


Elko smart tag (som er samme enhet med annet navn) koster 900,- hos elektroimportøren nå, så kommer elektriker til montering i tillegg så det høres riktig ut. Er ikke så mange andre muligheter om man vil gjøre det riktig...

Har spesifisert en smart tag på kursen til solcelleinverter når den blir montert så jeg får realtime produksjon til strømstyringen i home assistant. Blir spennende å teste, men er ikke aktuelt å montere på flere kurser enn det.

Ja,  Elko og schneider er samme hardware. Men slik jeg har forstått det så er Elko smart tag tettere låst mot Elko Hub, som igjen ikke er så grei å integrere mot Home Assistant.

I alle fall sist jeg sjekket.

 

@thoralex; har du kontroll på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hillmar said:

@thoralex; har du kontroll på dette?

Usikker på om jeg har kontroll, men har sett flere rundt omkring har fått elko smart tag inn i z2m så jeg har trua. forhåpentlig blir den montert i løpet av en uke eller to, så jeg kan rapportere tilbake da.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

TubesZB ser ut som et veldig interressant produkt.  Lekte med tanken om å sette sammen noe slikt her om dagen mens jeg trodde jeg trengte en coordinator i garasjen (der jeg har en PoE switch men ingen egnet USB host).  Det slo meg ikke at dette allerede fantes i en mye mer elegant form, fiks ferdig med gjennomtenkt firmware.  Jaja, nå trengte jeg det ikke likevel da.  Men liker uansett løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.