Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmeregulering som styres av nordpool pris når det er DYREST?


mekkeminister

Anbefalte innlegg

Hei, 

Skulle gjerne brukt strømmen mest når spotprisen er dyrest. Nordpool integrasjonen som finnes har jeg prøvd, men den er i utgangspunktet kun satt opp til å regulere varme når ting er billigst.

Noen her som har en enkel fiks, eller har modda nordpool koden til å bruke strøm når prisen er høyest på nordpool?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mekkeminister skrev (11 timer siden):

Noen her som har en enkel fiks, eller har modda nordpool koden til å bruke strøm når prisen er høyest på nordpool?

Det er ikke nødvendig, bare putt pengene i peisen, så er du kvitt de.  Varmt blir det da også.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, mekkeminister said:

Noen her som har en enkel fiks, eller har modda nordpool koden til å bruke strøm når prisen er høyest på nordpool?


Hvis du søker litt på forumet her så er det beskrevet hvordan du kan lage sensorer for billigste timer, som også enkelt kan endres til dyreste. Så lager du automasjoner basert på den. Jeg har byttet over til Entso-E, så jeg har ikke noe konkret å dele for nordpool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (7 timer siden):

@mekkeminister... er det lov å spørre om hensikten med en slik automasjon? Det er off topic, men jeg ble nysgjerrig! 😉 

 

Trang økonomi akkurat nå pga helsesituasjon, og jeg har fastpris avtale. Så nødvendige ting som f.eks varme, ønsker jeg å time slik at jeg får mest strømstøtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (1 minutt siden):

Du vil fortsatt sitte igjen med mest netto når prisen er lav??

 

Jeg vil sitte igjen med mest mulig ja. Har fastpris på 99 øre, og nettleie på ca 40 øre.

 

Om jeg hadde vært i en bedre økonomisk situasjon så hadde jeg ikke spurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømstøtten er basert på gjennomsnittspris, og har ingen sammenheng med topper og bunner over døgnet, ut over at disse påvirker gjennomsnittet.

Dersom du i tillegg har fastpris, spiller det jo ingen rolle når du bruker strømmen.
Hadde du hatt spotpris kunne du spart mye ved å bruke ekstra mye strøm når den var billig (putt gjerne varmeovnen inn i kjøleskapet for å maksimere strømstøtten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

VikingOy skrev (1 time siden):

Strømstøtten er basert på gjennomsnittspris, og har ingen sammenheng med topper og bunner over døgnet, ut over at disse påvirker gjennomsnittet.

Dersom du i tillegg har fastpris, spiller det jo ingen rolle når du bruker strømmen.
Hadde du hatt spotpris kunne du spart mye ved å bruke ekstra mye strøm når den var billig (putt gjerne varmeovnen inn i kjøleskapet for å maksimere strømstøtten)

Fra 1. september er strømstøtten time for time, ikke noe gjennomsnitt. 

 

mekkeminister skrev (2 timer siden):

 

Jeg vil sitte igjen med mest mulig ja. Har fastpris på 99 øre, og nettleie på ca 40 øre.

 

Om jeg hadde vært i en bedre økonomisk situasjon så hadde jeg ikke spurt. 

 

Så det vil si at når prisen går over 99 øre så vil du bruke mer strøm? 

jeg tror ikke det er så mye å «hente» her egentlig. Det er vel spådd at gass lagrene skal holde seg greit gjennom vinter, el Niño. Hvem vet?
 

Det jeg tror du hvertfall burde tenke på er å holde deg i riktig tariff gruppe. Bikker du 5 kWh på en time blir det gjerne 150-200kr ekstra på regningen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (11 timer siden):

Fra 1. september er strømstøtten time for time, ikke noe gjennomsnitt.

Er dette nå besluttet? Sist jeg leste om det så var det med forbehold om de rakk å gjøre ferdig endringene. Og hvem skal endre, i så fall? Er det Staten eller netteiere? Får vi en situasjon der kunder på et nett har den gamle løsningen og kunder på et annet nett får ny løsning 1. september?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (35 minutter siden):

Er dette nå besluttet? Sist jeg leste om det så var det med forbehold om de rakk å gjøre ferdig endringene. Og hvem skal endre, i så fall? Er det Staten eller netteiere? Får vi en situasjon der kunder på et nett har den gamle løsningen og kunder på et annet nett får ny løsning 1. september?

 

Det var ut ifra denne kommende endringen jeg tenkte å styre ting i huset mitt ja. Men jeg trodde denne endringen allerede hadde trådd i kraft. Da er det ikke så mye å stresse med enn så lenge. 

 

Men ja, hva jeg så for meg i hodet var å finne ut av f.eks hvilke timer på dagtid som da ville være mest gunstig å ha på varme, og f.eks overstyre termostaten noen grader over rom temperatur. blir riktignok litt varmere enn ønsket, men at jeg da heller kan spare noen ører i timene etterpå som er dyrere. Kunne også fått en notifikasjon på høytalerne timen det er lurest å starte vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen på 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen la dette frem i februar, og det overrasket meg at de ikke har klart å lande på noe. 

Status er pr dags dato 'under behandling' og høringsfristen var i mars, altså 5 måneder siden. 

 

Jeg siterer to utdrag fra NVE's svar til regjeringen angående ny ordning. 

Sitat

NVE vil legge særlig vekt på at en slik omlegging vil svekke husholdningenes motivasjon til å flytte forbruk fra timer med svært høy pris til timer med lavere pris

 

NVEs råd til departementet er at strømstøtteordningen ikke legges om til å bli timebasert.

 

Noen kraftselskaper mener det er en god ting, og andre mener det ikke bør endres. 

 

Det er ikke bestemt enda, og vi er 2 uker unna 1. september. Det betyr at dette IKKE kommer til å bli en realitet 1. september. 

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (11 timer siden):

 

Så det vil si at når prisen går over 99 øre så vil du bruke mer strøm? 

Det jeg tror du hvertfall burde tenke på er å holde deg i riktig tariff gruppe.

 

Det magiske tallet er vel nærmere 150 øre inkl nettkostnader. Og ja, dersom trådstarter bikker neste tariffgruppe er terskelen enda høyere.

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det magiske tallet mitt blir ca 230 øre. Da får jeg (230-70)*0.9 = 144 øre i kompensasjon, som nuller ut kostprisen på 99 øre + 40ish øre i nettleie.

 

Det er ikke viktig for meg å flisespikke på ørene her, da målet er ikke å tjene penger på å bruke strøm, heller å vite hvilke timer det er billigst for meg å bruke strøm.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne annet enn at ut fra det du nå sier, så er du (som alle oss andre) opptatt av å agere når strømmen er billigst (og ikke når den er dyrest)?
Hos oss virker det slik at den som fyller oppvaskmaskinen eller vaskemaskinen, velger program og trykker 'on' men ikke 'start'. Det tar HA seg av fordi automasjonen trigger når strømprisen blir lavest og da sender HA 'start' til den/de maskinene som er 'on'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (På 18.8.2023 den 13.06):

Jeg kan ikke skjønne annet enn at ut fra det du nå sier, så er du (som alle oss andre) opptatt av å agere når strømmen er billigst (og ikke når den er dyrest)?
Hos oss virker det slik at den som fyller oppvaskmaskinen eller vaskemaskinen, velger program og trykker 'on' men ikke 'start'. Det tar HA seg av fordi automasjonen trigger når strømprisen blir lavest og da sender HA 'start' til den/de maskinene som er 'on'.

Jeg vil bruke strøm når det er billigst for meg å bruke strøm. Og det er når spotprisen er dyrest, i mitt tilfelle. Derfor de vanlige løsningene for HA og/eller tibber ikke noe som fungerer for meg som har fastpris, og påvirkes kun positivt av høyere strømpriser pga kun økt kompensasjon og ikke pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ekspertene språdd gjennomsnitt rundt 90 øre i vinter. Svarene du lurer på litt her på forumet. 

 

Tror du har lite å spare/tjene, men jeg må spørre. Hvordan er boligen din? Bruker du mye strøm? Hvilket effekt trinn ligger du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mekkeminister skrev (3 timer siden):

Jeg vil bruke strøm når det er billigst for meg å bruke strøm. Og det er når spotprisen er dyrest

Der tror jeg du tar feil. Du får ikke noe mer strømstøtte når prisen er høy. Strømstøtter er (fremdeles) beregnet ut fra et gjennomsnitt og endrer seg ikke hver gang prisen er høy.  Siden du har fastpris spiller det ingen rolle for deg hva spotprisen er. Det du hadde trengt å vite, er hva gjennomsnittet ville blitt, slik at du kunne råbruke strøm hver gang gjennomsnittet lå over din fastpris. Men det er det dessverre ikke mulig å vite fordi gjenomsnittsverdien foreligger ikke før måneden er ferdig, og da er det for sent for deg å justere forbruket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (5 timer siden):

Der tror jeg du tar feil. Du får ikke noe mer strømstøtte når prisen er høy. Strømstøtter er (fremdeles) beregnet ut fra et gjennomsnitt og endrer seg ikke hver gang prisen er høy.  Siden du har fastpris spiller det ingen rolle for deg hva spotprisen er. Det du hadde trengt å vite, er hva gjennomsnittet ville blitt, slik at du kunne råbruke strøm hver gang gjennomsnittet lå over din fastpris. Men det er det dessverre ikke mulig å vite fordi gjenomsnittsverdien foreligger ikke før måneden er ferdig, og da er det for sent for deg å justere forbruket.

 

Det ble avklart tidligere i tråden. Men det er snart september som betyr at det er snart kan hende at det blir slik som tenkt i første innlegg.

Men for å gjøre det klart da, så kan diskusjonen snus til å handle om løsninger som vil fungere når/om den nye målemetoden trer i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.