Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalt HW 2023


SK951

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

Jeg kjøpte før jul en Rock 5a og er veldig fornøyd med den. Den kommer med mye RAM og god CPU, kan kjøres med SD kort, eMMC eller Mini PCIe disk (via adapter). Akkurat nå har jeg satt den opp med en Mini PCIe Coral enhet og kjører Frigate + Homeassistant på den. 

 

Aside: Jeg kjøpte også en iKoolCore R2, men det blir totalt overkill for å kjøre Homeassistant e.l. på. Men om du skal ha en Proxmox server med mye rart på i tillegg er den slett ikke så ille 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding.  Fant denne tråden for mulig maskiner: https://whatsmarthome.com/which-nuc-for-home-assistant/ og så sett derfor litt på eventuelt Intel® NUC 11 Essential Mini PC (NUC11ATKC2)

 

For min del er jeg delt det med tanke på Proxmox. Harvi tanken at minst mulig surr og stuff men samtidig enklest mulig løsning med tankevpå backup. Ser noen nevner da Peoxmox og at man har kopi av VM filene ett annet sted. Høres jo da ut som.den enkleste backup løsningen da men men.

 

Så mye valg der ute 

6 hours ago, borg1n said:

Jeg kjøpte før jul en Rock 5a og er veldig fornøyd med den. Den kommer med mye RAM og god CPU, kan kjøres med SD kort, eMMC eller Mini PCIe disk (via adapter). Akkurat nå har jeg satt den opp med en Mini PCIe Coral enhet og kjører Frigate + Homeassistant på den.

Hvor fikk du bestilt Rock 5a, link?

 

6 hours ago, borg1n said:

 

Aside: Jeg kjøpte også en iKoolCore R2, men det blir totalt overkill for å kjøre Homeassistant e.l. på. Men om du skal ha en Proxmox server med mye rart på i tillegg er den slett ikke så ille 🙂

Hvor fikk du bestilt iKoolCore R2, link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke noe som helst "spesielt" for å kjøre backup. Selv den enkleste raspberry pi (som kan kjøre HA) kan kjøre backup til skytjenester automatisk.

PS. Dette er ment som et svar til andre som eventuelt leser tråden. Hardware hindrer definitivt ikke muligheten til å kjøre automatisk backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, stigvi said:

En trenger ikke noe som helst "spesielt" for å kjøre backup. Selv den enkleste raspberry pi (som kan kjøre HA) kan kjøre backup til skytjenester automatisk.

PS. Dette er ment som et svar til andre som eventuelt leser tråden. Hardware hindrer definitivt ikke muligheten til å kjøre automatisk backup.

 

Ok, det er jo supert da. Viktig å tenke backup.

Hva HW anbefaler du?

Som sagt så ser jeg litt mer mot en NUC enn en Raspberry PI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Mikkel B said:

Takker for tilbakemelding.  Fant denne tråden for mulig maskiner: https://whatsmarthome.com/which-nuc-for-home-assistant/ og så sett derfor litt på eventuelt Intel® NUC 11 Essential Mini PC (NUC11ATKC2)

 

For min del er jeg delt det med tanke på Proxmox. Harvi tanken at minst mulig surr og stuff men samtidig enklest mulig løsning med tankevpå backup. Ser noen nevner da Peoxmox og at man har kopi av VM filene ett annet sted. Høres jo da ut som.den enkleste backup løsningen da men men.

 

Så mye valg der ute 

Hvor fikk du bestilt Rock 5a, link?

 

Hvor fikk du bestilt iKoolCore R2, link?

 

iKoolCore: https://www.ikoolcore.com/
Jeg bestillte fra deres nettside, de hadde kampanje i november. Og de hadde veldig god service; de gjorde en feil og da jeg tok kontakt for å få ordnet det tok de umiddelbart afffære og ordnet opp i allt. 

 

Rock 5a: 

Jeg bestillte Rock 5a her: ROCK Pi 5 Model A , ROCK 5A Radxa RK3588S- 8core development board, RAM 8G 16G optional - AliExpress

Jeg kjøpte ellers noe utstyr til den her: Rock5 Model A – ALLNET China og jeg anbefaler evt kjøp av Rock 5A/B fra de

 

+ litt reviews av iKoolCore R2
SST TulsaKingCreativeRefresh RegularPrice 15s 16x9 NO (youtube.com)

https://www.youtube.com/watch?v=3xXHuQWnmVc

 

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/01/2024 at 08:33, borg1n said:

 

iKoolCore: https://www.ikoolcore.com/
Jeg bestillte fra deres nettside, de hadde kampanje i november. Og de hadde veldig god service; de gjorde en feil og da jeg tok kontakt for å få ordnet det tok de umiddelbart afffære og ordnet opp i allt. 

 

Rock 5a: 

Jeg bestillte Rock 5a her: ROCK Pi 5 Model A , ROCK 5A Radxa RK3588S- 8core development board, RAM 8G 16G optional - AliExpress

Jeg kjøpte ellers noe utstyr til den her: Rock5 Model A – ALLNET China og jeg anbefaler evt kjøp av Rock 5A/B fra de

 

+ litt reviews av iKoolCore R2
SST TulsaKingCreativeRefresh RegularPrice 15s 16x9 NO (youtube.com)

https://www.youtube.com/watch?v=3xXHuQWnmVc

 

 

Da har jeg bestilt iKoolCore da jeg likte konsepte samt at den har fått god omtale. Servicen via chatten var kjempe bra.

Hva kjører du nå på denne maskinen borg1n?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Mikkel B said:

 

Da har jeg bestilt iKoolCore da jeg likte konsepte samt at den har fått god omtale. Servicen via chatten var kjempe bra.

Hva kjører du nå på denne maskinen borg1n?

 

Akkurat nå brukes den som "bokstøtte", jeg har installert Proxmox og har en win11 lisens som er aktiv der, men ellers ingenting. Jeg skulle egentlig kjøre Frigate eller BlueIris på den, men Frigate (med 3 kamera) kjører så bra og effektivt på min Rock5a (med Coral) at jeg ikke trengte sette det opp på iKoolCore maskinen. Akkurat nå kjører min Rock5a Docker med Frigate (3 kamera), MQTT, NodeRed, MariaDB, HomeAssistant, ESPHome, Portainer, Cloudflare etc og såvidt jeg kan se ligger lasten på ca 25% av total CPU og Inference speed for Frigate er under 10ms. 

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, storeulv said:

Det er vel om man skal bruke den som en ruter, antar jeg 🙂 

 

Riktig. Det mest vanlige er for å bygge router eller firewall (type pfsense), men det kan også brukes for å ha egne porter per VM, f.eks om du har behov for reservert eller mer kapasitet for en tjeneste. iKoolCore har riktignok 2 typer, en med 4 nettverksporter og en annen NUC variant med bare 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 11/01/2024 at 22:17, MrE said:

Spør utav nysgjerrighet, men hva bruker man 4 nettverksporter til?

Man får aldri nok nettverkskortet 😀

Men ja, brannmur/ruter er dette helt ypperlig konfigurasjon som folk nevner. 1. For Wan, 2. Dmz, 3. for lan og 4. For gjestenett For eksempel eller andre konfigurasjoner. Uendelig muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borg1n skrev (På 11.1.2024 den 22.31):

 

Riktig. Det mest vanlige er for å bygge router eller firewall (type pfsense), men det kan også brukes for å ha egne porter per VM, f.eks om du har behov for reservert eller mer kapasitet for en tjeneste. iKoolCore har riktignok 2 typer, en med 4 nettverksporter og en annen NUC variant med bare 1.


Måtte du betale noe for import av iKoolCore R2'en? SWer ut som den shipper fra Hong Kong.. Tenkte å sette opp en server med proxmox og frigate som en start på hytta, og ser ut som dette kan være en god start. Kjører idag Rpi4 hjemme, men det blir vel til å bytte ut denne og etter å ha testet litt proxmox.
Håpet var å få inn hytta i samme home assistant på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, north said:


Måtte du betale noe for import av iKoolCore R2'en? SWer ut som den shipper fra Hong Kong.. Tenkte å sette opp en server med proxmox og frigate som en start på hytta, og ser ut som dette kan være en god start. Kjører idag Rpi4 hjemme, men det blir vel til å bytte ut denne og etter å ha testet litt proxmox.
Håpet var å få inn hytta i samme home assistant på sikt.

De handterte betaling for import til Norge, jeg fikk alt fiks-ferdig av de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.