Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmestyring hytte


ELBert

Anbefalte innlegg

Mitt gamle "ring hytta varm" system går ut på dato når 2G-nettet etter hvert stenges (Sikom GSM FIXI SMS). Systemet har hatt styring av en strømkurs som betjener panelovner og gulvvarme i hyttas "hovedsone", mens bad og soverom ikke har hatt styring.

 

Hytta har nå stabilt internett og jeg ønsker derfor en litt mer sofistikert styring av totalt 7 panelovner, 3 rom med elektrisk gulvvarme og (helst) en av/på bryter til varmtvannstank (koplet med vanlig stikkontakt).

 

  • Mills kontakter med termostat virker "bankers" til panelovner.
  • Når det gjelder gulvtermostater ser jeg det er mye å velge mellom (wifi, Zigbee, Z-wave etc), men jeg prioriterer driftssikkerhet over mange finesser.

 

Har ingen direkte erfaring med systemer for hjemmeautomasjon, men er godt bevandret i teknikk og duppeditter fra tidligere. Ønsket er et oppsett hvor jeg enkelt i en app på mobilen kan sette scenario med "Tilstedeværelse", "nattsekning ved tilstedeværelse" og "grunntemperatur ved fravær". Har forøvig også Eufy sikkerhetskameraer og Netatmo værstasjon på hytta.

 

ELBert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Nobø innstikk-moduler...?

 

Alternativt er det å sette opp en passende Z-wave gateway (FutureHome, Homey, HomeSeer, HomeAssistant, etc, etc) med Z-wave termostater og/eller egnede innstikk-moduler. 

 

Mill-modulene har et så dårlig rykte etter mitt syn (bare se litt på Smarthus-gruppa på Facebook), at jeg ikke hadde stolt på dem for fem flate øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt en annen løsning på to hytter i familien - "dum" zigbee-koordinator utplassert på hyttene, som aksesseres via VPN fra en server (hjemme) hvor jeg kjører en homeassistant-instans pr lokasjon.
Dette krever vel litt mer enn normale nettverksskills, og også sannsynligvis noe mer enn vanlig nettverksutstyr.  Men det er billig, dønn stabilt inntil videre (har hatt det i drift 6 mnd), og jeg slipper å passe på en "passende gateway" på en lokasjon 20 mil unna.
Da har du all verdens muligheter med zigbee-termostater, releer osv.

Et annet morsomt alternativ er devicer på WIFI konfigurert til å bruke ekstern/public MQTT-server. F.eks støtter vel Shelly dette. Og alt som kan flashes med Tasmota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Moskus said:

Mill-modulene har et så dårlig rykte etter mitt syn (bare se litt på Smarthus-gruppa på Facebook), at jeg ikke hadde stolt på dem for fem flate øre.

 

Mange som har brent seg ja, men virker som de har fått god styr på ting nå. De er til og med aktive her på forumet 🙂

Veldig interessant, leser man hele tråden så høres det ut som det kommer noe nytt snart også

Mulig det også kommer forbedringe på Gen2-utstyret

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 15.9.2023 den 10.16):

Har ikke Nobø innstikk-moduler...?

 

Alternativt er det å sette opp en passende Z-wave gateway (FutureHome, Homey, HomeSeer, HomeAssistant, etc, etc) med Z-wave termostater og/eller egnede innstikk-moduler. 

 

Mill-modulene har et så dårlig rykte etter mitt syn (bare se litt på Smarthus-gruppa på Facebook), at jeg ikke hadde stolt på dem for fem flate øre.

Sendte en forespørsel til Nobø og fikk raskt svar: Nytt styresystem vil bli lansert i nær framtid (usikkert om lansering før eller etter jul), dette vil også inkludere plugg for styring av eldre ovner. Høres interessant ut for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Plugg" for eldre ovner kan i mine ører godt høres ut som ny termostat til gamle ovner. Hos Nobø kan en velge mellom flere ut i fra hvilken funksjonalitet en ønsker seg og disse plugges inn. Jeg har sett før at disse omtales som "plugg". Men det er jo bare å vente og se hva som dukker opp. Vil de bruke Zigbee, zwave eller kanskje Matter denne gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimplex har en Wifi basert styringsenhet på sin Alta ovn som skal bruke samme tilkobling som Nobø sine styringsenheter (begge ovnene er laget av Glen Dimplex). Meget mulig at denne nye styringsenheten til Nobø rett og slett er Wifi enheten fra Alta serie. Håper jo at den vil kunne kjøpes separat etter hvert rett og slett så de som ønsker det får dette som en valgmulighet, men håper da at de også introduserer zigbee/zwave enheter. Fordelen til Nobø er jo nettopp at man kan bytte ut kontrollenheter og dermed fornye gamle ovner når ny teknologi kommer. Selv hadde jeg glatt kjøpt 5 stk. kontrollenheter på dagen om de introduserer en Zigbee basert en. Selve ovnene er jo faktisk veldig gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte dem like godt en epost og ba om oppklaring. Fikk følgende svar,

 

Sitat

Vi kommer med nye kontrollenheter som baserer seg på Zigbee. De vil passe i dagens ovner; Nobø Front NFK og Nobø Top NTL.

 

Vi håper dette vil være på plass før jul, men det kan nok være vi må over til et nytt år før det er på plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vet vi det. Systemet de har pr i dag synes jeg passer meg helt flott. Det integreres uten problem i Home Assistant og styres derifra. Men skulle Home Assistant stoppe opp av en eller annen grunn så har jeg fortsatt mulighet for å styre varmen via Nobø sin app som går direkte mot Nobø hub som jeg har. For meg er det viktig å ha en "plan B" for slikt som varme og lys 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stabiliteten til Nobø hub. Jeg bare sliter med en bug, samt noen begrensninger i appen jeg ikke er så glad i. Håpet er at jeg kan få noe mer slikt jeg ønsker det via zigbee, men blir jo spennende å se hvor stabilt det blir.

 

Bugen jeg sliter med er at jeg har et par rom som ikke er del av global override. Setter jeg f.eks. huset i komfor, så ønsker jeg ikke å skru på varmen på hjemmekontor av den grunn. Men hvis global override er i komfor, så er det ikke mulig for meg å sette kontoret i komfor. Virker som appen tror at rommet allerede er i komfor, og setter den i eco i stedet når jeg prøver å endre den fra appen. Dette til tross for at kontoret allerede er i eco. Så for å omgå dette må jeg først disable global override, sette kontoret på komfor, og så sette global override på komfor igjen.

 

En begrensning ved appen jeg ikke er så begeistret for er at jeg ikke kan ha 2 perioder i ukesplanen med lik modus etter hverandre. f.eks. så ønsker jeg å sette kontoret til å være i eco fra 00 - 17.00 og eco 17.00 - 00. Dette høres kanskje meningsløst ut, men tanken er at dersom jeg har har hjemmekontor og overstyrer ved å sette kontoret til komfor, så ønsker jeg at kontoret automatisk skal gå tilbake til eco kl 17.00 i tilfelle jeg glemmer å gjøre dette selv. Foreløpig kommer jeg rundt dette ved å ha en 15 min periode med frostsikring. Så da er tidsplanen 00 - 17.00 eco, 17.00 - 17.15 frost og 17.15 -00 eco. 

 

En annen begrensning jeg ikke skjønner meg på er at jeg ikke kan definere min egen borte temperatur. Borte er frost sikring med 7C. Tar jo latterlig lang tid å varme opp leiligheten min om den er på 7 grader i 2 uker om vinteren. Skulle heller kunne satt den til f.eks. 12. 

 

Men så gjenstår det jo å se om en ny kontrollenhet vil løse noe som helst av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ELBert skrev (På 14.9.2023 den 18.26):

Takk for svar! Har sett systemet som ser enkelt og bra ut, men har dessverre ikke Nobø ovner fra tidligere. Dermed blir det en betydelig investering...

Har du vurdert å investere i en varmepumpe? Det avhenger selvsagt litt av hvor kaldt det er der. Vår hytte er på vestlandet der det sjelden er mange kuldegrader og så godt som aldri kaldere enn -10. Vi bruker derfor luft-luft varmepumpe som primær varmekilde på hytta. Den har vært styrt av SMS basert løsning, men styres nå av Tibber ved hjelp av en Sensibo enhet, koblet til Wifi på hytta (4G router). I tillegg til varmepumpen er det gulvvarme i 4 gulv, som styres av Nobø termostater tilkoblet Nobø HUB. Det er, som andre skriver, veldig stabilt. Samtidig kan Nobø styres av Home Assistant, der er jeg helt i startfasen på hytta.

Hvordan Nobø utvilkes fremover er jeg spent på. De har svart meg at de skal komme med ny løsning i løpet av året og at de samarbeider med Futurehome. Får håpe de velger en løsning som lar seg integrere også med andre smarthussentraler. Jeg tror ikke jeg får oppfylt ønsket om oppgradert programvare på dagens komponenter. Det jeg har ønske om er å kunne lese av når gulvtermostatene skrur av og på varmekablene. Da er det litt enklere å måle effekten av justering av andre varmekilder som varmepumpe opp mot bruken av gulvvarme. Jeg ser at Namrom sine rimelige gulvtermostater (velg mellom Wifi og zigbee utgave) støtter dette, så det er en opsjon du kan vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.