ELBert Skrevet 14. september 2023 Skrevet 14. september 2023 Mitt gamle "ring hytta varm" system gĂ„r ut pĂ„ dato nĂ„r 2G-nettet etter hvert stenges (Sikom GSM FIXI SMS). Systemet har hatt styring av en strĂžmkurs som betjener panelovner og gulvvarme i hyttas "hovedsone", mens bad og soverom ikke har hatt styring.  Hytta har nĂ„ stabilt internett og jeg Ăžnsker derfor en litt mer sofistikert styring av totalt 7 panelovner, 3 rom med elektrisk gulvvarme og (helst) en av/pĂ„ bryter til varmtvannstank (koplet med vanlig stikkontakt).  Mills kontakter med termostat virker "bankers" til panelovner. NĂ„r det gjelder gulvtermostater ser jeg det er mye Ă„ velge mellom (wifi, Zigbee, Z-wave etc), men jeg prioriterer driftssikkerhet over mange finesser.  Har ingen direkte erfaring med systemer for hjemmeautomasjon, men er godt bevandret i teknikk og duppeditter fra tidligere. Ănsket er et oppsett hvor jeg enkelt i en app pĂ„ mobilen kan sette scenario med "TilstedevĂŠrelse", "nattsekning ved tilstedevĂŠrelse" og "grunntemperatur ved fravĂŠr". Har forĂžvig ogsĂ„ Eufy sikkerhetskameraer og Netatmo vĂŠrstasjon pĂ„ hytta.  ELBert Siter
stigvi Skrevet 14. september 2023 Skrevet 14. september 2023 Hvis du vil ha noe "som bare virker" sÄ kan jeg anbefale NobÞ sitt system. Men det krever ny panelovn eller bare ny termostat hvis du har flaks og allerede har NobÞ panelovner. Siter
ELBert Skrevet 14. september 2023 Forfatter Skrevet 14. september 2023 Takk for svar! Har sett systemet som ser enkelt og bra ut, men har dessverre ikke NobĂž ovner fra tidligere. Dermed blir det en betydelig investering... Siter
Moskus Skrevet 15. september 2023 Skrevet 15. september 2023 Har ikke NobÞ innstikk-moduler...?  Alternativt er det Ä sette opp en passende Z-wave gateway (FutureHome, Homey, HomeSeer, HomeAssistant, etc, etc) med Z-wave termostater og/eller egnede innstikk-moduler.  Mill-modulene har et sÄ dÄrlig rykte etter mitt syn (bare se litt pÄ Smarthus-gruppa pÄ Facebook), at jeg ikke hadde stolt pÄ dem for fem flate Þre. Siter
quackyo Skrevet 15. september 2023 Skrevet 15. september 2023 Jeg har valgt en annen lÞsning pÄ to hytter i familien - "dum" zigbee-koordinator utplassert pÄ hyttene, som aksesseres via VPN fra en server (hjemme) hvor jeg kjÞrer en homeassistant-instans pr lokasjon. Dette krever vel litt mer enn normale nettverksskills, og ogsÄ sannsynligvis noe mer enn vanlig nettverksutstyr. Men det er billig, dÞnn stabilt inntil videre (har hatt det i drift 6 mnd), og jeg slipper Ä passe pÄ en "passende gateway" pÄ en lokasjon 20 mil unna. Da har du all verdens muligheter med zigbee-termostater, releer osv. Et annet morsomt alternativ er devicer pÄ WIFI konfigurert til Ä bruke ekstern/public MQTT-server. F.eks stÞtter vel Shelly dette. Og alt som kan flashes med Tasmota. Siter
OlavT Skrevet 15. september 2023 Skrevet 15. september 2023 10 hours ago, Moskus said: Mill-modulene har et sÄ dÄrlig rykte etter mitt syn (bare se litt pÄ Smarthus-gruppa pÄ Facebook), at jeg ikke hadde stolt pÄ dem for fem flate Þre.  Hva er "Mill-modulene"? Siter
Moskus Skrevet 15. september 2023 Skrevet 15. september 2023 OlavT skrev (Akkurat nÄ):  Hva er "Mill-modulene"? Mill WiFi smart-plugg - Mill (millnorway.no) 1 Siter
eisa01 Skrevet 16. september 2023 Skrevet 16. september 2023 23 hours ago, Moskus said: Mill-modulene har et sĂ„ dĂ„rlig rykte etter mitt syn (bare se litt pĂ„ Smarthus-gruppa pĂ„ Facebook), at jeg ikke hadde stolt pĂ„ dem for fem flate Ăžre.  Mange som har brent seg ja, men virker som de har fĂ„tt god styr pĂ„ ting nĂ„. De er til og med aktive her pĂ„ forumet đ Veldig interessant, leser man hele trĂ„den sĂ„ hĂžres det ut som det kommer noe nytt snart ogsĂ„ Mulig det ogsĂ„ kommer forbedringe pĂ„ Gen2-utstyret  Siter
Moskus Skrevet 16. september 2023 Skrevet 16. september 2023 eisa01 skrev (2 minutter siden): De er til og med aktive her pĂ„ forumet đ En utvikler her er bedre enn ingen, er vanskelig Ă„ vĂŠre uenig i det. đ  Hvis du gĂ„r for Mill, sĂ„ fĂ„r du gi oss beskjed om hvordan det gikk og gĂ„r. Siter
OlavT Skrevet 16. september 2023 Skrevet 16. september 2023 Mill Panelovner Gen 3 virker ok etter de siste firmware oppdateringene. Har ikke erfaringer med Mill WiFi smart-plugg. Siter
ELBert Skrevet 16. september 2023 Forfatter Skrevet 16. september 2023 Moskus skrev (PÄ 15.9.2023 den 10.16): Har ikke NobÞ innstikk-moduler...?  Alternativt er det Ä sette opp en passende Z-wave gateway (FutureHome, Homey, HomeSeer, HomeAssistant, etc, etc) med Z-wave termostater og/eller egnede innstikk-moduler.  Mill-modulene har et sÄ dÄrlig rykte etter mitt syn (bare se litt pÄ Smarthus-gruppa pÄ Facebook), at jeg ikke hadde stolt pÄ dem for fem flate Þre. Sendte en forespÞrsel til NobÞ og fikk raskt svar: Nytt styresystem vil bli lansert i nÊr framtid (usikkert om lansering fÞr eller etter jul), dette vil ogsÄ inkludere plugg for styring av eldre ovner. HÞres interessant ut for min del. 1 Siter
stigvi Skrevet 16. september 2023 Skrevet 16. september 2023 "Plugg" for eldre ovner kan i mine Ăžrer godt hĂžres ut som ny termostat til gamle ovner. Hos NobĂž kan en velge mellom flere ut i fra hvilken funksjonalitet en Ăžnsker seg og disse plugges inn. Jeg har sett fĂžr at disse omtales som "plugg". Men det er jo bare Ă„ vente og se hva som dukker opp. Vil de bruke Zigbee, zwave eller kanskje Matter denne gang..... Siter
alehel Skrevet 18. september 2023 Skrevet 18. september 2023 Dimplex har en Wifi basert styringsenhet pÄ sin Alta ovn som skal bruke samme tilkobling som NobÞ sine styringsenheter (begge ovnene er laget av Glen Dimplex). Meget mulig at denne nye styringsenheten til NobÞ rett og slett er Wifi enheten fra Alta serie. HÄper jo at den vil kunne kjÞpes separat etter hvert rett og slett sÄ de som Þnsker det fÄr dette som en valgmulighet, men hÄper da at de ogsÄ introduserer zigbee/zwave enheter. Fordelen til NobÞ er jo nettopp at man kan bytte ut kontrollenheter og dermed fornye gamle ovner nÄr ny teknologi kommer. Selv hadde jeg glatt kjÞpt 5 stk. kontrollenheter pÄ dagen om de introduserer en Zigbee basert en. Selve ovnene er jo faktisk veldig gode. Siter
alehel Skrevet 18. september 2023 Skrevet 18. september 2023 Sendte dem like godt en epost og ba om oppklaring. Fikk fÞlgende svar,  Sitat Vi kommer med nye kontrollenheter som baserer seg pÄ Zigbee. De vil passe i dagens ovner; NobÞ Front NFK og NobÞ Top NTL.  Vi hÄper dette vil vÊre pÄ plass fÞr jul, men det kan nok vÊre vi mÄ over til et nytt Är fÞr det er pÄ plass.  Siter
stigvi Skrevet 18. september 2023 Skrevet 18. september 2023 SĂ„ vet vi det. Systemet de har pr i dag synes jeg passer meg helt flott. Det integreres uten problem i Home Assistant og styres derifra. Men skulle Home Assistant stoppe opp av en eller annen grunn sĂ„ har jeg fortsatt mulighet for Ă„ styre varmen via NobĂž sin app som gĂ„r direkte mot NobĂž hub som jeg har. For meg er det viktig Ă„ ha en "plan B" for slikt som varme og lys đ Siter
alehel Skrevet 18. september 2023 Skrevet 18. september 2023 Jeg liker stabiliteten til NobÞ hub. Jeg bare sliter med en bug, samt noen begrensninger i appen jeg ikke er sÄ glad i. HÄpet er at jeg kan fÄ noe mer slikt jeg Þnsker det via zigbee, men blir jo spennende Ä se hvor stabilt det blir.  Bugen jeg sliter med er at jeg har et par rom som ikke er del av global override. Setter jeg f.eks. huset i komfor, sÄ Þnsker jeg ikke Ä skru pÄ varmen pÄ hjemmekontor av den grunn. Men hvis global override er i komfor, sÄ er det ikke mulig for meg Ä sette kontoret i komfor. Virker som appen tror at rommet allerede er i komfor, og setter den i eco i stedet nÄr jeg prÞver Ä endre den fra appen. Dette til tross for at kontoret allerede er i eco. SÄ for Ä omgÄ dette mÄ jeg fÞrst disable global override, sette kontoret pÄ komfor, og sÄ sette global override pÄ komfor igjen.  En begrensning ved appen jeg ikke er sÄ begeistret for er at jeg ikke kan ha 2 perioder i ukesplanen med lik modus etter hverandre. f.eks. sÄ Þnsker jeg Ä sette kontoret til Ä vÊre i eco fra 00 - 17.00 og eco 17.00 - 00. Dette hÞres kanskje meningslÞst ut, men tanken er at dersom jeg har har hjemmekontor og overstyrer ved Ä sette kontoret til komfor, sÄ Þnsker jeg at kontoret automatisk skal gÄ tilbake til eco kl 17.00 i tilfelle jeg glemmer Ä gjÞre dette selv. ForelÞpig kommer jeg rundt dette ved Ä ha en 15 min periode med frostsikring. SÄ da er tidsplanen 00 - 17.00 eco, 17.00 - 17.15 frost og 17.15 -00 eco.  En annen begrensning jeg ikke skjÞnner meg pÄ er at jeg ikke kan definere min egen borte temperatur. Borte er frost sikring med 7C. Tar jo latterlig lang tid Ä varme opp leiligheten min om den er pÄ 7 grader i 2 uker om vinteren. Skulle heller kunne satt den til f.eks. 12.  Men sÄ gjenstÄr det jo Ä se om en ny kontrollenhet vil lÞse noe som helst av dette. Siter
christbj Skrevet 18. september 2023 Skrevet 18. september 2023  ELBert skrev (PÄ 14.9.2023 den 18.26): Takk for svar! Har sett systemet som ser enkelt og bra ut, men har dessverre ikke NobÞ ovner fra tidligere. Dermed blir det en betydelig investering... Har du vurdert Ä investere i en varmepumpe? Det avhenger selvsagt litt av hvor kaldt det er der. VÄr hytte er pÄ vestlandet der det sjelden er mange kuldegrader og sÄ godt som aldri kaldere enn -10. Vi bruker derfor luft-luft varmepumpe som primÊr varmekilde pÄ hytta. Den har vÊrt styrt av SMS basert lÞsning, men styres nÄ av Tibber ved hjelp av en Sensibo enhet, koblet til Wifi pÄ hytta (4G router). I tillegg til varmepumpen er det gulvvarme i 4 gulv, som styres av NobÞ termostater tilkoblet NobÞ HUB. Det er, som andre skriver, veldig stabilt. Samtidig kan NobÞ styres av Home Assistant, der er jeg helt i startfasen pÄ hytta. Hvordan NobÞ utvilkes fremover er jeg spent pÄ. De har svart meg at de skal komme med ny lÞsning i lÞpet av Äret og at de samarbeider med Futurehome. FÄr hÄpe de velger en lÞsning som lar seg integrere ogsÄ med andre smarthussentraler. Jeg tror ikke jeg fÄr oppfylt Þnsket om oppgradert programvare pÄ dagens komponenter. Det jeg har Þnske om er Ä kunne lese av nÄr gulvtermostatene skrur av og pÄ varmekablene. Da er det litt enklere Ä mÄle effekten av justering av andre varmekilder som varmepumpe opp mot bruken av gulvvarme. Jeg ser at Namrom sine rimelige gulvtermostater (velg mellom Wifi og zigbee utgave) stÞtter dette, sÄ det er en opsjon du kan vurdere. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.