Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Anbefaling hjemmeautomasjon som styrer elbillader og utstyr opp mot effekttariff på samme måte som Tibber gjør


KTG

Spørsmål

Hei,

 

Jeg er i startgropen for å automatisere boligen. Frem til i sommer brukte jeg Tibber sin forholdvis enkle styring av Easee elbillader og et par termostater.

Men i sommer gikk jeg over til Fjordkraft på grunn at jeg har et 20kWp solcelleanlegg. I stedet for å få betalt der og da med varierende priser, har jeg nå solkonto som gjør at strømbehovet nesten er dekket hele året.

 

Men da jeg ikke kjøpte strøm hos Tibber lenger mistet jeg muligheten til å sette en effektgrense som begrenset hvor mye jeg bruker hver time - blant annet automatisk regulering av elbillader.

For å få denne muligheten tilbake ønsker jeg å kjøpe et hjemmeautomasjon anlegg som kan innfri disse ønskene:

 

  • Hente data fra Tibber pulse (eller en annen tilsvarende HAN tilkobling)
  • Mulighet for å sette effektbegrensning på utstyr for å unngå å komme over f.eks 5kW/10kW/15Kw i timen slik som Tibber har
  • Easee elbillader må kunne styres
  • Styre varmepumper og termostater
  • Styre lading etter strømpriser
  • Kunne sette et tidspunkt som elbil skal være oppladet
  • Kunne styre lading i forhold til overskuddsstrøm fra solcelle anlegget. Fortrinnsvis kjøre all overskuddsstrøm inn i bilen. Data fra HAN porten bestemmer hvor mye elbilladeren skal lade

 

Jeg er elektroutdannet og har ganske god forståelse av automasjon, men har ikke drevet med hjemmeautomasjon, men lærer fort.

Har lest en del på forumet, men når man er i startfasen er det ofte greit å få et par anbefalinger slik at man slipper finne opp kruttet på nytt.

 

Har dere en anbefaling på hvilket system jeg bør gå for?

 

KTG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
KTG skrev (14 timer siden):

Hei,

 

Jeg er i startgropen for å automatisere boligen. Frem til i sommer brukte jeg Tibber sin forholdvis enkle styring av Easee elbillader og et par termostater.

Men i sommer gikk jeg over til Fjordkraft på grunn at jeg har et 20kWp solcelleanlegg. I stedet for å få betalt der og da med varierende priser, har jeg nå solkonto som gjør at strømbehovet nesten er dekket hele året.

 

Men da jeg ikke kjøpte strøm hos Tibber lenger mistet jeg muligheten til å sette en effektgrense som begrenset hvor mye jeg bruker hver time - blant annet automatisk regulering av elbillader.

For å få denne muligheten tilbake ønsker jeg å kjøpe et hjemmeautomasjon anlegg som kan innfri disse ønskene:

 

  • Hente data fra Tibber pulse (eller en annen tilsvarende HAN tilkobling)
  • Mulighet for å sette effektbegrensning på utstyr for å unngå å komme over f.eks 5kW/10kW/15Kw i timen slik som Tibber har
  • Easee elbillader må kunne styres
  • Styre varmepumper og termostater
  • Styre lading etter strømpriser
  • Kunne sette et tidspunkt som elbil skal være oppladet
  • Kunne styre lading i forhold til overskuddsstrøm fra solcelle anlegget. Fortrinnsvis kjøre all overskuddsstrøm inn i bilen. Data fra HAN porten bestemmer hvor mye elbilladeren skal lade

 

Jeg er elektroutdannet og har ganske god forståelse av automasjon, men har ikke drevet med hjemmeautomasjon, men lærer fort.

Har lest en del på forumet, men når man er i startfasen er det ofte greit å få et par anbefalinger slik at man slipper finne opp kruttet på nytt.

 

Har dere en anbefaling på hvilket system jeg bør gå for?

 

KTG



Jeg vil anbefale Home Assistant. Men har ikke tid til mer skriving nå for å utdype........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Home Assistant er gratis programvare som har mange integrasjoner og som kan settes opp til å fungere som en smart hub for nesten alt man måtte ønske, så som varmestyring, lysstyring, bussruter, energiovervåking osv.
Fordelen er at programvaren er gratis, og den er i stand til å kjøre på mye forskjellig maskinvare. Raspberry Pi er mye brukt, men om man har en gammel PC stående kan denne også brukes. I tillegg til selve maskinen må man også ha maskinvare som kan snakke med den eller de standardene man trenger. Vanligvis zigbee og Z-Wave.
Ulempen er at det kanskje er noe høyere terskel for å komme i gang med programmeringen da dette er mye communitydrevet og baserer seg ofte på ting skrevet av og til dels for IT-folk. Dog er det ikke verre enn at de fleste klarer det.
HomeSeer er det andre her inne som kan si mer om enn meg. Det jeg vet er at i likhet med Home Assistant kan den kjøre på flere typer maskinvare, men den koster penger. Først en grunnlisens som inkluderer et begrenset antall integrasjoner, og så er det utvidelser om man skal ha et større antall integrasjoner. @Moskus er ekspert på hva HomeSeer kan gjøre så han kan muligens komme med mer detaljer og evt korreksjoner til det jeg skriver her.
Det finnes også en rekke forskjellige ferdige hub'er, og av de er det så vidt jeg forstår Homey Pro som er den mest fleksible. Den koster litt, dvs 4 990,- for en kontroller med SW installert, men da takler den også de fleste standardene for smarte hjem.
Som profilen min viser har jeg Homey Pro selv, og så bruker jeg i tillegg en Home Assistant på en Raspberry Pi 3b til å vise temperaturen i forskjellige soner i huset.

Om jeg skal konkludere så må det være at Home Assistant er billigste startpakke, men om man skal kjøpe seg en Raspberry Pi med tilhørende moduler for Z-Wave og zigbee og evt. annet kommer prisen fort opp i 4' totalt. Homey Pro koster 4 990,-. Jeg er usikker på pris på HomeSeer og andre alternativer, men jeg gjetter på at man lett havner på en startpris på > 4' før man er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil peke på et alternativ til Home Assistant, selv om det er det jeg bruker selv. Homey er enklere å bruke enn Home Assistant, jeg pleier å si at du bør velge Home Assistant kun om du ønsker deg en ny hobby. Men for oss som synes det er artig å fikle med elektronikk og avanserte muligheter er det gøy! Et kjapt søk ledet meg til en diskusjonstråd som viser at Homey kan dekke behovet ditt: https://community.homey.app/t/homey-tibber-easee-hvordan-styre-samlet-effekt-under-10kwh-ved-lading-av-elbil/68540/5

Det er basert på Tibber puls for info om aktuelt strømforbruk, men har egen intelligens for styring av aktuelle enheter som enten skrus av evt skrus ned i effekt. Så finnes det sikkert mange flere muligheter også som andre kan tipse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tilbakemeldingene

 

Som storeulv sier så kommer det fort opp i 4-5 lapper nesten uansett i starten. Det er regner jeg med.

Dette kan fort bli en ny hobby, men jeg har så mange i fra før at jeg trenger egentlig ikke flere 🙂

Jeg skal se litt mer på både Home Assistant og Homey, mulig Homey visst det kan spare litt tid i oppsettet, men det som blir avgjørende er om man kan styre ladestrømmen på easee laderen i forhold til overskuddstrøm. Vil tro at det går fint i Home Assistant, men ikke sikkert Homey takler det. Må sjekkes ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Home Assistant har en EMHASS addon som jeg bruker for å styre varmepumpe, elbillader og termostater. Fordelen med denne addon er at den ikke bruker regelstyrt automatisering som å senke temperatur når klokken er 23:00 og øke når klokken er 06:00 (nattsenking). Ved å bruke lineær programmering for å optimalisere energibruk tar programmet også hensyn til flere faktorer som er det billig eller dyr strøm i dag eller neste dag, produserer solcellene neste dag mye kraft, skal husbatteriet lades eller tappes.

Hvis dette er noe for deg så finner du dokumentasjonen her: https://emhass.readthedocs.io/en/latest/intro.html og addon her: https://github.com/davidusb-geek/emhass-add-on

Hvis ønskelig så kan jeg skrive litt om mitt Emhass oppsett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Home assistant begrenses egentlig bare av brukerens tid og (kode)ferdigheter. Selv bruker jeg et script til å styre forbruk etter solproduksjon, (dette er også laget for å styre billader), og en blanding av egenproduserte automasjoner og kode klippet fra diverse forum til å styre etter pris og effektrinn. Ellbillader har jeg ikke enda, men det må også inn ettervert. Det fungerer greit, men har gått mange timer for å få det til!

 

18 hours ago, haraldov said:

Hvis ønskelig så kan jeg skrive litt om mitt Emhass oppsett også.

Det hadde vert kjekt! Har kikket litt på det, men kan ikke se hvordan den styrer etter timespriser, ser bare mulighet til å legge inn faste priser for peak og offpeak? Dokumentasjonen føles også som den er skrevet av og for fagfolk, var ganske tunglest og får det hele til å virke veldig komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser det nå er tilbud på tibber pulse, også for oss som ikke ønsker å ha abonnement hos tibber:
https://tibber.com/no/store/produkt/pulse

495,- er vel en god pris for en slik enhet?


Kan man hente ut dataene fra enheten "direkte"/lokalt?

(Per nå henter jeg forbruksdata via Elvia sitt API, men det er noe forsinkelse, så direktelesing fra HAN-pluggen hadde vært å foretrekke)

Slik jeg forstår det kan denne brukes uten abonnement, men bekymringen er jo hva som evt. skjer hvis Tibber går konkurs e.l. Er enheten avhengig av en skytjeneste e.l. hos dem, slik at den blir ubrukelig hvis denne går ned?

 

Evt. hvilke andre alternative enheter er å anbefale?
Helst via 433Mhz, zwave eller wifi, da jeg per nå ikke har noen zigbee-enheter i oppsettet mitt.

 

 

Oppsettet mitt er:
- Kjører openHAB på en minipc/nuc med Ubuntu
- z-wave usb-dongle (Husker ikke helt hvilken type, men tror det er en AeoTech)

- Alle enheter i det elektriske anlegget er z-wave-enheter (strømplugger, dimmere og termostater etc)

- Men henter temperaturer via 433Mhz-enheter (Telldus), samt noen andre data over nettet (Ref over Elvia sitt API)

- Kombinerer med noen grafer laget med Node/NPM.

- Styrer primært via en gammel Android-tablet + telefonen.

 

20220508_093000.jpg

20220508_092937.jpg

 

Endret av PutiPlot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 hours ago, PutiPlot said:

Kan man hente ut dataene fra enheten "direkte"/lokalt?

Bruker du Home Assistant kan du bruke denne plugin: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant for å kunne få data lokalt til en mqtt server.

Hvis du ikke ønsker å bruke Tibber Pulse er programvare ams2mqtt et godt alternativ https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware. Her kan du kjøpe ferdiglaget amsleser: https://amsleser.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
haraldov skrev (14 timer siden):

Bruker du Home Assistant kan du bruke denne plugin: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant for å kunne få data lokalt til en mqtt server.

Hvis du ikke ønsker å bruke Tibber Pulse er programvare ams2mqtt et godt alternativ https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware. Her kan du kjøpe ferdiglaget amsleser: https://amsleser.no/

OK, tusen takk.

Så da er det altså mulig å sette opp f.eks. mqtt for dette uten å være avhengig av tibber sin infrastruktur som sådan.


Fant også dette prosjektet:
https://github.com/iotux/ElWiz#oppsett-av-pulse

 

Da tror jeg det blir en tibber pulse på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Byttet over fra tibber sin løsning til lokal mqtt for en god stund siden. Dønn stabilt. Jeg har trekt en ethernet kabel fra smartmåler til pulse som er plassert ved «serveren» hvor jeg har koblet ekstern strømforsyning på tibber pulse. Det er litt lav spenning ut fra HAN porten som kan i noen tilfeller skape problemer. Jeg har en hvit kaifa måler

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Kim123 skrev (12 minutter siden):

Byttet over fra tibber sin løsning til lokal mqtt for en god stund siden. Dønn stabilt. Jeg har trekt en ethernet kabel fra smartmåler til pulse som er plassert ved «serveren» hvor jeg har koblet ekstern strømforsyning på tibber pulse. Det er litt lav spenning ut fra HAN porten som kan i noen tilfeller skape problemer. Jeg har en hvit kaifa måler

OK. Da høres det ut som en farbar vei.
Men hadde håpet å slippe ekstern strøm.

Da kunne jeg like godt laget noe selv 🙂 (Har en MBus-modul liggende et eller annet sted)

Har en Aidon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.