Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fjernstyre markisemotor på 433,42mhz?


tjwesterby

Spørsmål

Heisann,

Har en ASA markisemotor som kontrollerer -surprise- en markise.
Litt usikker på hva denne kjører på, og tok kontakt med en som leverer disse motorene, og fått vite at fjernkontrollen kjører på RF og 433,42mhz.
Spørsmålet nå er hvordan man går frem for å få denne til å snakke med en RPi med openhab. Jeg antar at jeg trenger en RF sender, men er kanskje ikke "bare-bare" å styre denne? Er litt redd for at naboene i de andre rekkehusene plutselig har markiser som lever sitt eget liv.. 

Tanker/erfaringer?

TJ

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
2 timer siden, tjwesterby skrev:

Er litt redd for at naboene i de andre rekkehusene plutselig har markiser som lever sitt eget liv.. 

Normalt er de adresserte som hr kotelett nevner. og hvis ikke... er jo en god practical joke? ?

 

Men tror nok Moskus sitt forslag om RFXtrx433e er den beste løsningen, selv om jeg ikke kan garantere for at det virker hvis ASA har endret protokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 hours ago, tjwesterby said:

Heisann,

Har en ASA markisemotor som kontrollerer -surprise- en markise.
Litt usikker på hva denne kjører på, og tok kontakt med en som leverer disse motorene, og fått vite at fjernkontrollen kjører på RF og 433,42mhz.
Spørsmålet nå er hvordan man går frem for å få denne til å snakke med en RPi med openhab. Jeg antar at jeg trenger en RF sender, men er kanskje ikke "bare-bare" å styre denne? Er litt redd for at naboene i de andre rekkehusene plutselig har markiser som lever sitt eget liv.. 

Tanker/erfaringer?

TJ

 

 

Hvilken 433mhz sender/mottaker bruker du på kontrolleren?
Med tellstick duo dukker alle knapper, koder og enheter opp i loggen til domoticz, så jeg kan feks se kodene som skrur av og på naboens lys.

Jeg antar at det finnes lignende mulighet for å oppdage hva slags koder din fjernkontroll sender til markisemotoren (om du har fjernkontroll da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,
Har ikke noe 433mhz oppsett enda da jeg er i startfasen. Har en Aeon Stick for Z-wave men ikke anskaffet noe annet enda. Skal kjøres fra en Raspberry Pi. 
Jeg har en ekstern fjernkontroll, og det er egentlig derfor jeg er litt nysgjerrig på hvordan man kan sette dette opp. Jeg antar at det er noen kanaler eller noe som gjør at den IKKE styrer naboens markise, selvom den også kjører på 433mhz..

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, tjwesterby skrev:

Hei,
Har ikke noe 433mhz oppsett enda da jeg er i startfasen. Har en Aeon Stick for Z-wave men ikke anskaffet noe annet enda. Skal kjøres fra en Raspberry Pi. 
Jeg har en ekstern fjernkontroll, og det er egentlig derfor jeg er litt nysgjerrig på hvordan man kan sette dette opp. Jeg antar at det er noen kanaler eller noe som gjør at den IKKE styrer naboens markise, selvom den også kjører på 433mhz..

TJ

En RFXtrx eller tellstick vil bruke samme signal som fjernkontrollen. så da vil den forstyrre naboen på samme nivå som fjernkontrollen gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jada, det skjønner jeg - men har ikke forstått hvordan dette fungerer ved oppsett enda - altså, hvordan vet jeg hva slags signal den sender? Antar at man da må prøve seg frem, og man da kan risikere å kjøre naboen sine markiser en kort stund også.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har lest litt nå, og ser ut som at man visstnok på en relativt enkel måte skal kunne "sniffe" RF signalet fra fjernkontrollen via ett enkelt arduino oppsett. Har bestilt ett sett med RF reciever og transmitter til den nette sum av 10 kroner fra aliexpress nå, så skal jeg gjøre ett forsøk på å gjenskape signalet fra remote og sende via en RF transmitter. Holder dere oppdatert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, tjwesterby said:

Har lest litt nå, og ser ut som at man visstnok på en relativt enkel måte skal kunne "sniffe" RF signalet fra fjernkontrollen via ett enkelt arduino oppsett. Har bestilt ett sett med RF reciever og transmitter til den nette sum av 10 kroner fra aliexpress nå, så skal jeg gjøre ett forsøk på å gjenskape signalet fra remote og sende via en RF transmitter. Holder dere oppdatert :) 

 

Håper ikke det er disse https://www.aliexpress.com/item/433Mhz-RF-transmitter-and-receiver-link-kit-for-Arduino-ARM-MCU-WL/32230576158.html?spm=2114.40010208.4.57.GOKve5
Jeg har noen liggende her og fikk de aldri til å virke, eller de virket men de tok i mot veldig mye støy så de var tilnærmet ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Tore Andre Rosander skrev:

 

Håper ikke det er disse https://www.aliexpress.com/item/433Mhz-RF-transmitter-and-receiver-link-kit-for-Arduino-ARM-MCU-WL/32230576158.html?spm=2114.40010208.4.57.GOKve5
Jeg har noen liggende her og fikk de aldri til å virke, eller de virket men de tok i mot veldig mye støy så de var tilnærmet ubrukelige.

De likner ihvertfall, må dobbeltsjekke senere... Det var jo ikke bra, men kanskje sjekke om det finnes noen som er hakket bedre. Disse ligner jo også på de Kjell.com selger for 129..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Just now, tjwesterby said:

De likner ihvertfall, må dobbeltsjekke senere... Det var jo ikke bra, men kanskje sjekke om det finnes noen som er hakket bedre. Disse ligner jo også på de Kjell.com selger for 129..


De jeg linket til er de samme som de selger hos kjell.com ja. Det er godt mulig det finnes måter å redusere støyen på, NRF24 brikkene får hvertfall bedre stabilitet og rekkevidde av å bruke kondensator så kanskje det finnes lignende løsninger for 433mhz modulene. Det er også en mulighet for at det var en feil med mitt oppsett. Men jeg husker at det var flere som hadde problemer når jeg drev å feilsøkte problemet.

Husk å lodde på antenne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.