Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Man vet at nerdehobbyen holder på å bli akseptert når den er i Huseiernes landsforbunds nettblekke!


Anbefalte innlegg

 

Oppslag i bladet til Huseiernes landsforbund (som jeg om 3-5 år håper å kunne si opp fordi jeg ikke har hus lenger, en pensjonist har bedre ting å bruke pensjonen på enn å betale huslån og vedlikehold!) tyder iallfall på at vi nærmer oss å bli en akseptert del av det gode selskap!

 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligsalg/nar-smarthuset-skifter-eier

 

 

image.thumb.png.4689a0b48a6643083859d15590745164.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og forsåvidt fin artikkel. Men den mangler etter min oppfatning det viktigste aspektet ved eierskifte av et hus med smarthuskomponenter: Alt utstyr må kunne brukes manuelt om smarthussystemet feiler eller fjernes. Derfor er jeg skeptisk til praksisen jeg ser noen bruker med å fjerne manuelle lysbrytere. Dessverre er det få smarte brytere på markedet, men det finnes både smarte brytere (f.eks. Namron sin bryter) og dimmere (f.eks Micromatic Microdim.). For oppvarming er dette den normale løsningen, der man bytter ut en termostat med en smart termostat som også kan fungere uten en smarthussentral.

Det andre som mangler i artikkelen går på forskerens beskrivelse av smarthus. Han lister opp 2 kategorier, men nevner ikke den som er viktigst for oss her på forumet. Den totale løsningen. I mine øyne er det Home Assistant som er nærmest å kunne kalles en total smarthusløsning, selfølgelig preget av mitt eget valg. 🙂 Jeg kjenner i alle fall ikke til andre systemer som kan integreres mot så mange forskjellige systemer og komponenter. Men jeg skal samtidig legge til at den ikke er for hvermansen, selv om utviklingen de to årene jeg har brukt det har vært veldig postitiv, også for brukervennlighet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (1 time siden):

Alt utstyr må kunne brukes manuelt om smarthussystemet feiler eller fjernes. Derfor er jeg skeptisk til praksisen jeg ser noen bruker med å fjerne manuelle lysbrytere.

Jeg har fjernet lysbrytere av den gamle sorten og har bare zigbee knappepanel. Jeg har direkte binding mot lys og dette fungerer fint selv om Home Assistant stoppes og gjøres strømløs. For meg er det en selvsagt ting at både lys og varme kan styres manuelt uten at det er liv i en RPi med HA på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (2 timer siden):

Alt utstyr må kunne brukes manuelt om smarthussystemet feiler eller fjernes.

Greit nok for lys men ellers helt umulig hos meg. Både solceller, varmestyring og energiforbruk MÅ ha automasjonssystemet oppe og gå...

 

Nå har ikke jeg planer om å flytte herfra før jeg skal 6 fot ned men jobber jevnlig med dokumentasjon slik at det skal være mulig for andre å overta/feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Problemet med ny teknologi som smarte hus og biler er at den er mye vanskeligere å kontrollere for folk som ikke har satt seg så godt inn i disse tingene, sier Årnes. 

 

Da bilen ble allemannseie ser jeg for meg at man burde lære seg å skifte hjul og olje. Hvis man hadde en datamaskin (hjemme eller på jobb) på tidlig 90-tall var det sikkert en fordel å kunne litt DOS.

 

Hvis man velger å kjøpe [gjenstand] med [ny teknologi] uten å ville lære seg [ny teknologi], tenker jeg man kan takke seg selv 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (2 timer siden):

Hvis man velger å kjøpe [gjenstand] med [ny teknologi] uten å ville lære seg [ny teknologi], tenker jeg man kan takke seg selv 🙂 

Generelt støtter jeg det utsagnet. Men hva som finnes eller ikke finnes av smarthuskomponenter i en bolig er neppe øverst på liste over hva de fleste ser etter når de skal kjøpe seg ny bolig. Den som kjøper huset kan ikke velge om fastmonterte enheter skal følge med eller ikke. Derfor mener jeg det er lurt å bygge smarthus som et tillegg til grunnfunksjoner, ikke som en erstatning. Da blir det ingen problemer når boligen skal selges, den neste eieren kan selv velge om smarthusfunksjonene skal utnyttes eller ikke. Det grunnleggende fungerer uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, christbj said:

Men hva som finnes eller ikke finnes av smarthuskomponenter i en bolig er neppe øverst på liste over hva de fleste ser etter når de skal kjøpe seg ny bolig

Ja, og det er sikkert en lur prioritering hvis det fundamentale som tak og drenering er i orden. Hvilke lysbrytere og dørlåser som er der (med eller uten lokal kontroll) er en bagatell til sammenligning, det er en relativt smal sak å bytte ut om nødvendig. 

 

Hvis stua har spygrønn strietapet er det ikke verre enn at man lærer seg å sparkle og male. Det å eie bolig krever noe bo-kompetanse enten man vil eller ei. Jeg måtte lære meg å stå i stige når huset skulle males, og det gikk helt fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (3 timer siden):

Derfor mener jeg det er lurt å bygge smarthus som et tillegg til grunnfunksjoner, ikke som en erstatning. Da blir det ingen problemer når boligen skal selges, den neste eieren kan selv velge om smarthusfunksjonene skal utnyttes eller ikke. Det grunnleggende fungerer uansett.

Jeg utformer mitt hus ut i fra mine ønsker og ofrer eventuelle framtidige eiere ikke en tanke overhodet. Som RVM skriver, å bytte tilbake noen få komponenter er en bagatell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gøy med engasjement og gode diskusjoner. Noen av dere er sikkert også innom Home Assistant Norge på facebook, der har det vært en diskusjon i det siste om hvorfor antall innlegg er redusert og om man skal stenge chatkanal(er) tilknyttet gruppa for å få opp antall innlegg. Da er det bedre at innleggene kommer pga engasjerte deltagere. 😃

Jeg mente artikkelen manglet noe vesentlig og har gitt uttrykk for min mening om det. Og det er bra at andre har andre meninger om saken, for da får mindre erfarne brukere flere synspunkt som de kan vurdere når de må gjøre slike valg selv. Den enkelte velger selvfølgelig hva man vil prioritere i egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner problemet med ikke å ha lysbrytere. Jeg har brytere til alt av lys (i de siste årene har jeg montert Namron K8 Z-Wave-brytere, som enten bare er knyttet direkte til dimmerne eller har én som er tilknyttet direkte og en som går via systemet (for å få dempet lys på badet mellom 23 og 07, for eksempel), og alt er tydelig merket med Brother merkemaskin.

 

Når det gjelder å flytte fra huset, har jeg tenkt å selge sjappa om fire år, når jeg pensjonerer meg. Så bor jeg på hytta, mens jeg leier en hybel i ei eller annen billig, usentralt bakevje i nærheten (Øyslebø, eller noe sånt). Jeg har allerede solgt ett hus med smarhjem, men det var i 2016, og da var alt mye mer avhengig av PC-styring. Selv om jeg bruker PC i mye av oppsettet mitt også. Men da hadde jeg dokumentert alt fullstendig og skrev i annonsen at jeg kunne være systemadministrator for den som overtok. Alt var så ryddig og fint at Julius ville klart å bruke det. Problemet var at han som kjøpte huset, var mer i retning av Homer Simpson... Det gikk et par uker så  ga han opp å skjønne noe og fjernet alt sammen. Men jeg hadde iallfall levert det fra meg i fungerende og brukbar stand, og jeg holdt det jeg lovet i boligannonsen. 😁

 

Edit: Med dokumentere mener jeg også at en noenlunde kompetent elektriker skal klare å fjerne alt og gjøre huset dumt i løpet av en dag eller to. Men det blir nok et stadig mindre problem, for da jeg hadde min annonse inne med "smarthus" i teksten, var den en av fire annonser på Finn som nevnte det. I øyeblikket ser jeg at det er godt over 100. Og dette med strømstyring for å spare strøm gjorde jo det enda mer interessant...helt til de brødhuene i regjeringen endret strømstøtten, så det ikke lønner seg like mye å kjøre ting etter hvilken time strømmen er billigst. Ufattelig tabbe, etter min mening.

Endret av Mastiff
  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (2 timer siden):

Noen av dere er sikkert også innom Home Assistant Norge på facebook, der har det vært en diskusjon i det siste om hvorfor antall innlegg er redusert


Jeg meldte meg ut av den gruppa. Litt fordi det ble for mange spørsmål om hvordan en skal få til noe og for lite bidrag med hvordan en selv gjør det. Det ble et "kundestøtteforum." Og litt fordi det virket som om gruppa var mer et "Node Red Norge" enn Home Assistent Norge.

Her er det hele tiden noen som forteller om hvordan de har løst ting og da kan en hente inspirasjon. Det liker jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.