Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Status på S2 fra Fibaro Dimmer 2


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Forrige uke fikk jeg installert en del FD2. Rett etter inkludering drev jeg og trykket litt på både S1 og S2, før jeg gikk inn og slettet de devicene man ikke trenger (som "Switch Multilevel 2"). Tenkte ikke noe spesielt over det da, men i ettertid så har jeg begynt å tenke på at jeg mener "Switch Multilevel 1" og "Switch Multilevel 2" oppdaterte seg med status "hver for seg"... Det har vært spurt om på forumet her tidligere, om man kan trigge noe med S2, og svaret har vært at man da må rekonfigurere til scene-controller eller assosiere med noe man kan bruke som trigger i stedet.

 

Men, kanskje er det mulig likevel?

Jeg tenkte teste det, men en "rescan" gir ikke "Switch Multilevel 2" tilbake... :(

Min teori er at hvis man assosierer gruppe 4 (S2 on/off) eller gruppe 5 (S2 dim) med HomeSeer, så kanskje "Switch Multilevel 2" blir oppdatert ved bruk av S2? For default var alle grupper assosiert med HomeSeer etter inkludering.

 

Noen som fortsatt har S2-devicen og kan teste min teori? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har nyere firmware (dvs fra 3.4 og oppover) skal det være mulig å bruke S2 til å styre Multilevel 2, men dessverre bare i noen tilfeller, og det har ikke lykkes å finne ut hvilke andre betingelser som må være oppfylt for at det skal inntreffe. Kanskje det er blitt enda mer stabilt med firmware 3.5.

 

Da skal du assosiere slik:

Gruppe 1: HS (ingen enpoint)

Gruppe 2 og 3: HS (endpoint 1)

Gruppe 4 og 5: HS (endpoint 2)

 

Noen jeg har snakket med sier det går, men jeg har ikke fått det til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine kjører 3.4. :) 

Hva gjør egentlig Endpoint? Som default kom de med assosiasjon Gruppe 1, EP 1 og EP 2 + Gruppe 2-5 uten EP.

 

Når "Rescan" ikke bringer Multilevel 2 tilbake, er det bare ekskludere/inkludere som er løsningen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri stol på default assosiasjoner når det gjelder Fibaro. ;) 

Gruppe 1 skal assosieres uten endpoint.

 

Jeg er ingen teknisk ekspert på Z-wave, det er nå vi trenger @iblis, men slik jeg har forstått det har Endpoint med å si hvor beskjeder sendes. Her er HomeSeers informasjon om saken:

 

Sitat

Note: This device supports multi-channel associations, which allows for notifications to be sent to a 'channel' or 'endpoint' in the destination device (or HomeSeer interface).

 

Devices which support multi-channel association can control other devices which have multiple instances (channels or endpoints) of the same functionality, such as a wall switch that can control four lighting circuits.

 

The destination endpoint is transmitted along with the information frame when the source node is activated to send to the nodes in the association group. If the destination is the HomeSeer interface, the endpoint is used to find the appropriate endpoint device; selecting the wrong endpoint can cause an instant status update to be applied to the wrong device.

 

If, for example, you wish to have a light at endpoint 2 on a destination device turn on when button 3 of the source (this) device is pushed, then Group 3 should be selected with a destination endpoint of 2.

 

For multi-channel devices supporting instant status, or the ability to send their status when they are changed, associating the endpoints with HomeSeer allows the device to be updated. Example: If the source endpoint is 2, then use group 2, and HomeSeer endpoint 2.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du har nyere firmware (dvs fra 3.4 og oppover) skal det være mulig å bruke S2 til å styre Multilevel 2, men dessverre bare i noen tilfeller, og det har ikke lykkes å finne ut hvilke andre betingelser som må være oppfylt for at det skal inntreffe. Kanskje det er blitt enda mer stabilt med firmware 3.5.

Er dette fra egen erfaring eller fra HS-forumet?

 

Min er 3.3 og jeg får dimmet en eldre plugin socket via assosiasjon, men status oppdaterer seg da ikke i HS3.

 

Endpoints fungerer vel slik at hvis man assosierer mot f.eks. en annen Fibaro dimmer og man ønsker å kontrollere S2 på den, så er det Endpoint 2. S1 er endpoint 1. Og for Qubino (hvis det hadde fungert) er I3 (S3) = Endpoint 3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, iceball skrev:

Er dette fra egen erfaring eller fra HS-forumet?

Dette er erfaring fra en nordmann jeg stoler på. Jeg har som sagt ikke fått det til selv.

 

17 minutter siden, iceball skrev:

Min er 3.3 og jeg får dimmet en eldre plugin socket via assosiasjon, men status oppdaterer seg da ikke i HS3.

Det er som det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Moskus skrev:

Dette er erfaring fra en nordmann jeg stoler på. Jeg har som sagt ikke fått det til selv.

 

Det er som det skal være.

Good. Jeg har en nyere liggende, skal se hvilken firmware den er og se hvordan den oppfører seg, så kan jeg gi status her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

For multi-channel devices supporting instant status, or the ability to send their status when they are changed, associating the endpoints with HomeSeer allows the device to be updated. Example: If the source endpoint is 2, then use group 2, and HomeSeer endpoint 2.

 

Så det kan se ut til at Group 1 skal assosieres med Homseer Endpoint 1 og 2 da? Og at det vil oppdatere begge devicer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Shen skrev:

Er veldig interessert i å få til dette, har Fibaro dimmer 2 firmware 3.4. Alle er ikke installert da jeg har et ønske om å bruke Scene Control..

Si ifra hvis jeg skal teste noe!

Scene Control er det vel ingen som har fått til å fungere med Dimmer 2 og HS3? @Moskus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt mye på det og sendt både mail til HS og Fibaro. HS sa til meg at de skal ta inn en enhet for test, men lest i HS forum at de har sagt det en stund nå, 6 mån++ [emoji28]
Fibaro har jeg ikke fått svar..

Så etterlyser andre metoder for å styre lyset uten å sette opp masse ekstra fjernkontroller og lignende for å kunne trigge ulike moduser. (Vil heller ikke ha rørelsesensorer), har det i vaskerom men det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.2.2017 klokken 9.00, Moskus skrev:

Da skal du assosiere slik:

Gruppe 1: HS (ingen enpoint)

Gruppe 2 og 3: HS (endpoint 1)

Gruppe 4 og 5: HS (endpoint 2)

 

Noen jeg har snakket med sier det går, men jeg har ikke fått det til selv.

Problemet er å sette endpoint assosiasjon i HS. Det kommer opp

Associate Node 113 Z-Wave Fibaro Switch Multilevel
with HomeSeer at Endpoint 2 at group 3
Result: Association set successfully

Men den oppdaterer ikke listen/innstillingene med dette. Får kun satt gruppene mot HS uten endpoint (bortsett fra en gang gikk det tilfeldigvis å sette 1...) Testet nå på firmware 3.4

Har forøvrig z-wave plugin beta 3.0.1.102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei assosiert S2 med en vegg plugg. Men, det virker ikke i nyeste Z-Wave plugin. Men, hvis man slår på scene funksjon, logger den da trykkene? Da kan man i så fall få det til med log trigger plugin.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Archos skrev:

Nei assosiert S2 med en vegg plugg. Men, det virker ikke i nyeste Z-Wave plugin

Joooo, det fungerer jo brillefint enda.

 

Men å sette det opp som at S2 rapporterer status til devicen som heter "Multilevel Switch 2" DET fungerer kun sporadisk og under bestemte (og foreløpig ukjente) betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buuu! Fikk forhåpninger..
@Moskus kan ikke du lage en oversikt på detta og hvilke alternativer som finnes? Del 9? [emoji28][emoji28]

Jeg er ute etter å kunne styre gitt scenes fra S2.
Som jeg tolker det nå kan jeg assosiere S2 med noen (hvor mange??) andre noder til å kunne gå av/på (gitt dim nivå mulig??)

Kan vel lage en Event eventuelt men det gir kun 2 "scenes" typisk et modus av/på? Kanskje holder hvis man har mange bryter i og for seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere dimmer 2 i veggen. Bruker kun S1. Men nå funderte jeg på å bruke S2 på den ene dimmeren til å styre en Wall plug (av/på). Men skal jeg tolke denne tråden til at det ikke er rett frem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, psv021 skrev:

Jeg har flere dimmer 2 i veggen. Bruker kun S1. Men nå funderte jeg på å bruke S2 på den ene dimmeren til å styre en Wall plug (av/på). Men skal jeg tolke denne tråden til at det ikke er rett frem? 

 

Nei, det skal være rett frem. Det er å få S2 sin status inn i HS som er problemet. Assosierer du med noe (f.eks wall plug), så får du jo statusen fra wall pluggen. 

 

Men, jeg har en Fibaro Wall Plug som jeg har prøvd å assosiere to forskjellige Dimmer 2 mot, men ikke fått det til... men det må være noe hos meg, for det skal fungere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.