Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Reisetid til jobb i homeseer


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Skulle vært veldig artig å hatt reisetid (i minutter) til jobb som en egen device.

Finnes det noe slikt?

 

Får det opp på telefonen via Google Now, men det må sjekkes manuelt, og gjerne får man vite det forseint.

 

Hadde vært gull om reisetid > X, så starte vekking osv tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Skulle vært veldig artig å hatt reisetid (i minutter) til jobb som en egen device.

Finnes det noe slikt?

 

Får det opp på telefonen via Google Now, men det må sjekkes manuelt, og gjerne får man vite det forseint.

 

Hadde vært gull om reisetid > X, så starte vekking osv tidligere.

 

I HomeSeer kan du bruke PHLocation til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på phlocation uten at jeg fant helt ut hvor jeg setter "hjem" og hvor jeg setter "arbeid" og hvordan/når reisetid regnes ut.

 

Jon00datascrapper og googlemaps høres jo sånn sett bedre ut, men Jon00 sine greier har jeg litt så som så erfaringer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gjelsvik skrev:

Har sett litt på phlocation uten at jeg fant helt ut hvor jeg setter "hjem" og hvor jeg setter "arbeid" og hvordan/når reisetid regnes ut.

 

PHLocation støtter to "hovedtyper" - tracking og geofence. Jeg brukte iCloud som tracking og når jeg da la til jobb som et "known place", så fikk jeg kjøretid automatisk. :) Med geofence så får du nok ikke den muligheten. 

1 minutt siden, Gjelsvik skrev:

Jon00datascrapper og googlemaps høres jo sånn sett bedre ut, men Jon00 sine greier har jeg litt så som så erfaringer med. 

 

Ja, det er ikke noe GUI, men bare kopier inn det jeg har skrevet i den andre posten inn i ini-fila, så er det på plass. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut til å fungere greit med Jon00..

 

Gjorde om bittelitt på regex`n slik at jeg kun får tallverdien på reisetid.. - Da kan det grafes :)

 

 

Er forresten homeseer forumet nede nå? forums.homeseer.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men så lenge både value og text inneholder "mins" så blir det en string. Så fjerner "mins" i regex slik at bare antall minutter hentes fra google.

 

edit: ja så lenge varte det..

Nå i rushen så ble strengen byttet fra "XX mins" til "X hours Y mins"

 

Så da må jeg vel gå over til å bruke sekund verdien i stedet, og deretter regne ut minutter utifra den.

Endret av Gjelsvik
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjelsvik skrev:

Jo men så lenge både value og text inneholder "mins" så blir det en string. Så fjerner "mins" i regex slik at bare antall minutter hentes fra google.

 

edit: ja så lenge varte det..

Nå i rushen så ble strengen byttet fra "XX mins" til "X hours Y mins"

 

Så da må jeg vel gå over til å bruke sekund verdien i stedet, og deretter regne ut minutter utifra den.

 

Da foreslår jeg 2 pattern - en som henter tid i sek og en som henter teksten. Så bruker du DeviceValue1=[1] og DeviceText1=[101]

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tjwesterby skrev:

Kan du sette opp ett ekstra stopp? Man kan jo det i Google maps. Hvis du angir ett logisk stopp på veien slik at den "må" kjøre ring2?

 

Jeg kikket kjapt på dokumentasjonen og så ikke noe sånt. Men, man kan i samme URL be om flere "ruter". Så du kan be om hjemmefra-et punkt på ring 2, fra det punktet-jobb. Så summerer du bare kjøretiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nå denne regex:

 

Quote

Pattern1=(?s)duration_in_traffic.*?"value" : (.*?)}

 

Som gir reisetid i sekunder.

Dette lagres i device 324, kjører så dette scriptet som lagrer tid i minutter til en annen device (328) som jeg bruker i videre logikk.

Quote

&nhs.SetDeviceValueByRef(328, cint(hs.DeviceValueEx(324)/60), True)

 

Dette gjør akkurat det jeg ønsket. 

Men skal se om jeg kan løse det i ett og samme vbscript senere. Så slipper jeg jon00 sitt script + mine 2 imediate scripts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gjelsvik skrev:

Dette lagres i device 324, kjører så dette scriptet som lagrer tid i minutter til en annen device (328) som jeg bruker i videre logikk.

 

Du kan bruke matematiske operasjoner i DeviceValue1 også. Husker ikke syntax i farten, men tror det er noe sånt:

[[1]/60]

Står i manualen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gjelsvik skrev:

Men skal se om jeg kan løse det i ett og samme vbscript senere

Merk at HomeSeer primært nå bruker VB.net-script, ikke "vbscript". Høres ut som jeg spikker fliser, men det er vesentlige forskjeller... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ZoRaC said:

 

Du kan bruke matematiske operasjoner i DeviceValue1 også. Husker ikke syntax i farten, men tror det er noe sånt:

[[1]/60]

Står i manualen. :) 

Var innom den først, men det er kun enkle operasjoner. Ikke "floor" og caste om til int slik som cint()  (Vil ikke ha desimaler pga visningen på tablet)

 

33 minutes ago, Moskus said:

Merk at HomeSeer primært nå bruker VB.net-script, ikke "vbscript". Høres ut som jeg spikker fliser, men det er vesentlige forskjeller... ;) 

Finnes det noe godt debugging verktøy for Homeseer scriptene?

Jeg anntar visual studio ikke skjønner så mye av HS syntaks/funksjoner.

 

Jeg har funnet et relativt enkelt script som henter en webside, lagrer html i streng og så kjører regex mot strengen, men HS3 loggen spyr ut feilmeldinger (på norsk ?) og uten å vise til linjenummer. Så det er håpløst å utvikle noe og teste i HS.

 

Spoiler
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: m er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Forventet komma, ) eller en gyldig uttrykksforlengelse.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Verdi for typen System.Text.RegularExpressions.MatchCollection kan ikke konverteres til String.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Syntaksfeil.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Tegnet er ikke gyldig.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: m er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: m er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Syntaksfeil.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Tegnet er ikke gyldig.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: g er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Metodeargumenter må stå i parenteser.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: cc er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: CaptureCollection er en type og kan ikke brukes som et uttrykk.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Tegnet er ikke gyldig.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: g er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: i er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Forventet komma, ) eller en gyldig uttrykksforlengelse.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: m er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Metodeargumenter må stå i parenteser.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: g er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Group er en type og kan ikke brukes som et uttrykk.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Syntaksfeil.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Forventet ).
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Overbelastningsoppløsning mislyktes fordi ingen tilgjengelig Int godtar dette antallet argumenter.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: For må slutte med en tilsvarende Next.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Tegnet er ikke gyldig.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: matchCount er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Syntaksfeil.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: m er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: While må slutte med en tilsvarende End While.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Metodeargumenter må stå i parenteser.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: matchCount er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: r er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Metodeargumenter må stå i parenteser.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: m er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Match er en type og kan ikke brukes som et uttrykk.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: pat er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: r er ikke deklarert. Den kan være utilgjengelig på grunn av beskyttelsesnivået.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Metodeargumenter må stå i parenteser.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Regex er en type og kan ikke brukes som et uttrykk.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Syntaksfeil.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Forventet ".".
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: String er en klassetype og kan ikke brukes som et uttrykk.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Setning kan ikke forekomme utenfor en metodetekst/ flerlinjet lambda.
Mar-04 11:27:13   Error Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\reisetid.vb: Navneområdet eller typen som er angitt i importene System.Core, inneholder ikke noe felles medlem eller finnes ikke. Kontroller at navneområdet eller typen er definert og inneholder minst ett felles medlem. Kontroller at det importerte elementnavnet ikke bruker noen aliaser.
Mar-04 11:27:13   Event Running script in background: C:/Program Files (x86)/HomeSeer HS3/scripts/reisetid.vb
Mar-04 11:27:13   Event Event Trigger "Scripts reisetid-test"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎04‎.‎03‎.‎2017 klokken 11.28, Gjelsvik skrev:

Finnes det noe godt debugging verktøy for Homeseer scriptene?

Jeg anntar visual studio ikke skjønner så mye av HS syntaks/funksjoner.

Du må absolutt se nærmere på tenScripting! :)

Full IntelliSense med scripting, men merk at enkelte funksjoner ikke finnes (for eksempel Linq) og at cast må gjøres eksplisitt (For i as Integer in integerList istedenfor For i in integerList).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.