Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko, angremulighet dobbel bryter


KnutM

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Da må du ha elektriker...

det å ta vekk en ledning er da vel ikke nødvendig å ha elektriker til? det er da bare å ta sikringen, så skru løs ledningen på bryter og dimmer. det er noe annet og koble til, da må man ha elektriker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg vet, står det ikke noe i lovteksten om å fjerne ledninger. så lenge det ikke er i et koblingsstykke der det er flere ledninger vil jeg tro det går helt fint.
men for å være på den helt sikre siden, går det jo an å snakke med elektrikeren først, bare sånn i tilfelle.

 

kan hende jeg er litt for snill med kundene våre =P

Endret av Håvardgj
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Håvardgj skrev:

men for å være på den helt sikre siden, går det jo an å snakke med elektrikeren først, bare sånn i tilfelle.

 

Ikke sikkert han vet heller - "min" elektriker påsto at det etter 2010 ikke lengre var lov å koble til taklamper til sukkerbit selv lengre...

 

Uansett, enklere og raskere å bare bytte "front" på bryteren. Det har jeg gjort, tok meg 15 sekunder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Ikke sikkert han vet heller - "min" elektriker påsto at det etter 2010 ikke lengre var lov å koble til taklamper til sukkerbit selv lengre...

 

i nye hus er det ikke lov å legge opp til sukkerbit, men om man har et eldre anlegg ( < 2010 ) er det fullt mulig å gjøre det.

NEK har ikke tilbakevirkende kraft, kun ved større oppgraderinger (et helt rom f.eks).

 

ikke alle som gidder å sette seg skikkelig inn i nye regler, spesiellt slike smådetaljer.

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Håvardgj skrev:

 

i nye hus er det ikke lov å legge opp til sukkerbit, men om man har et eldre anlegg ( < 2010 ) er det fullt mulig å gjøre det.

NEK har ikke tilbakevirkende kraft, kun ved større oppgraderinger (et helt rom f.eks).

 

Jepp, men i følge han var det ikke lov noe sted etter 2010, da måtte det være sånn lampestøpsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Håvardgj skrev:

sakset fra DSB sine sider

fullt lovlig det :)

http://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

 

men nå er vi vel litt offtopic :P

 

Ja, JEG vet det. :) 

Poenget mitt var at å "spørre elektrikeren" ikke nødvendigvis gir et svar på hva som er lov og ikke, da ikke alle ser ut til å ha peiling på sånt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har problemer med å forstå logikken med er at jeg kan bytte støpsler og kontakter opp til hhv 25A og 16A, men å koble til en taklampe (etter TEK10) krever en spesialkontakt...

 

Hvordan henger det sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Det jeg har problemer med å forstå logikken med er at jeg kan bytte støpsler og kontakter opp til hhv 25A og 16A, men å koble til en taklampe (etter TEK10) krever en spesialkontakt...

 

Hvordan henger det sammen?

 

Det er vel ikke strømstyrken som er poenget her, men heller det at når fru hansen skal koble dette så tenker de at hvis de har slått av bryteren så er det strømløst. Det stemmer heller dårlig når det bare er enpolt brudd. Kobler du et støpsel så er det de færreste som er idiot nok til å koble det mens det står i stikkontaken. 

 

Og det at det er noe annet enn støpsel er vel for å lage noe som er lite nok til å gjekke i sokkelen til en lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, christofferraa skrev:

Det er vel ikke strømstyrken som er poenget her, men heller det at når fru hansen skal koble dette så tenker de at hvis de har slått av bryteren så er det strømløst. Det stemmer heller dårlig når det bare er enpolt brudd. Kobler du et støpsel så er det de færreste som er idiot nok til å koble det mens det står i stikkontaken. 

OK, poeng. Jeg tar meg i å tro at folk er fornuftige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken spenning er det Sx gir ut på dimmer modulen? Hvis det bare er typ 5v vil det vel ikke være noe problem å fjerne kabelen til S2?

 

Man har vel lov å skru på ting som er lavspent og under en viss effekt? Gitt at man greier å glemme at det er en 230v leder ikke så langt unna da ?

 

 

 

 

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lurt på dette med Sx, S1 og S2 på fibaro dimmeren. Jeg har ikke målt selv hvilke spenning som ligger der. Men hva er poenget med Sx hvis det kun er 230V. Da kunne de jo gjort som Qubino og hatt 3 inputs isteden for...

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koblet opp en dimmer jeg har hjemme for testing nå. Sx har samme spenning som Live input, så er greit å være litt forsiktig her :) Det er vel ingen som kan arrestere deg for å fjerne kablelen, men det får være opp til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da lar jeg elektriker sette opp dobbel de fleste steder og bytter bare deksel i etterkant om det blir for mye knapper. Finner dessverre ikke selve vippen for salg, så det ser ut som jeg må kjøpe hele bryteren. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.