Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rollertrol IKEA adapter


Fermate

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en gammel pc-strømforsyning (som slås av og på med en Nexa-plugg når gardinene settes i gang) til sju gardiner og en enklere batterieliminator til de to øvrige.

 

Du kan bruke det adaptersettet, eller så kan du bare teipe rundt valsen på motoren og bruke en O-ring på dreieskiva (av plast) på motoren. Den motsatte siden bruker du bare den originale valsen som følger med Tupplur, det er like greit som å bruke den som følger med motoren.

 

Man setter endestopp i begge ender, men man kan ikke si "gå 60 % ned" i utgangspunktet. Men det er jo lett å ordne, ialfall med allsidige og konfigurerbare systemer (jeg vet ikke helt med HomeSeer... #Moskusbait ;) ) ved å ha en variabel som sier hvilken stilling det står i, ta tiden i sekunder som det tar å gå opp og ned og så kjøre kommandoen stopp et visst antall sekunder etter start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 12v strømadapter på Kjell for 129,- eller noe. Settet på m.nu passet bra hos meg, men nå er jeg snart ferdig med en 3D-modell som passer til Tupplur til og med 160 cm. Prototypen ble litt for liten, så må prøve på nytt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ZoRaC skrev:

Hva bruker dere som strømkilde?

12V trafo fra Clas.

 

11 timer siden, ZoRaC skrev:

Kan man sette posisjon man ønsker den skal gå til eller er den bare enten oppe eller nede?

Kun opp, ned og stopp. Du kan selvfølgelig bruker timer for alt mellom, men den styres ikke i prosent.

 

11 timer siden, ZoRaC skrev:

Og er det slik at denne + https://www.m.nu/adapterset-till-20mm-tubmotor er alt jeg trenger for å styre denne på en IKEA Tupplur med RFXtrx433E?

Tilsynelatende, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mastiff skrev:

Oi, kult! Hva er det du jobber i? Sketchup, Blender, eller noe sånt? Og satser du på å selge, eller skal du dele tegningene? Eller bare ha det for deg selv? (Merker du en viss bønn på mine knær der?)

Tinkercad.com, og klart man skal dele. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mastiff skrev:

Man setter endestopp i begge ender, men man kan ikke si "gå 60 % ned" i utgangspunktet. Men det er jo lett å ordne, ialfall med allsidige og konfigurerbare systemer (jeg vet ikke helt med HomeSeer... #Moskusbait ;) ) ved å ha en variabel som sier hvilken stilling det står i, ta tiden i sekunder som det tar å gå opp og ned og så kjøre kommandoen stopp et visst antall sekunder etter start.

 

20 timer siden, Moskus skrev:

Kun opp, ned og stopp. Du kan selvfølgelig bruker timer for alt mellom, men den styres ikke i prosent.

 

Høres litt unødvendig komplisert ut å implementere dette med timere. Finnes det noen andre alternativer enn disse motorene, som gir mer direkte styring av «nivå»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, ZoRaC skrev:

Finnes det noen andre alternativer enn disse motorene, som gir mer direkte styring av «nivå»?

Ja, selvfølgelig. Da skal du ha en slik motor men uten sender/mottaker. Og så trenger du en Qubino motor controller i tillegg (for Fibaro sin går kun på 230V).

Eller gå på f.eks. Somfy med en gang, så lenge du har 4-5000 kr pr motor.

 

Men når har du rullegardiner 25% åpent?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fruen sier at "her er det 25 % for mye solskinn for blomstene mine"? ?

 

Og for øvrig: Er det noen med 3D-printer her som føler seg kallet til å la seg bestikke til å lage noen adaptere? Jeg trodde jeg hadde tilgang, men av personlige årsaker kunne den personen ikke hjelpe meg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Men når har du rullegardiner 25% åpent?

 

Når det er 25 grader på soverommet om sommeren og lufta utenfra blir blokkert av 2x rullegardiner. Da åpner vi 10% for å få inn litt friskluft. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få et ferdig HS-script av meg for det:

 

Kommando 1: Helt ned (i tilfelle det ikke står helt nede).

Vent (antall sekunder det tar å kjøre helt ned)

Kommando 2: Opp

Vent (antall sekunder det tar å kjøre opp 10 %)

Kommando 3: Stopp

Ja, for det trengs vel ikker mer siden systemet er så enkelt? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mastiff skrev:

Her skal du få et ferdig HS-script av meg for det:

 


Kommando 1: Helt ned (i tilfelle det ikke står helt nede).

Vent (antall sekunder det tar å kjøre helt ned)

Kommando 2: Opp

Vent (antall sekunder det tar å kjøre opp 10 %)

Kommando 3: Stopp

Ja, for det trengs vel ikker mer siden systemet er så enkelt? 1f602.png

 

Du har et poeng! Jeg så for meg å holde styr på hvor mye opp og hvor mye ned den hadde gått, noe som blir rimelig vanskelig hvis man innfører knapper for å manuelt kjøre den litt opp og ned. Ved å alltid gå via helt opp eller helt ned, så blir det jo faktisk overkommelig. :) 

 

Og HS er så enkelt at dette kan man løse uten script, det er bare et par museklikk, så er det good-to-go! ;):D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mastiff skrev:

OK, da. HS er så enkelt at en som ikke har brukt det siden noen spede forsøk for 15 år siden, løser det bedre enn en erfaren bruker! 1f602.png1f602.png1f602.png

 

Tror ikke du må gi HS skylda for min manglende logikk... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mastiff skrev:

De er ikke helt stillegående. Jeg har ikke målt desibelene, men det blir vel omtrent som et LEGO-tog som går rundt på skinner.

Wow! Det var en godt dekkende beskrivelse. Ville sagt "som et litt mer lavfrekvent BRIO-tog", men det koker ned til det samme.

 

Kanskje jeg får måle. Det er lett å høre (via platekledningen) i rommet ved siden av, for å si det sånn.

(Med mindre du har splittet innvendig platekledning, men det er særdeles sjeldent i vanlige hus/leiligheter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Nei, hadde masse Lego, også togbane, men nå har jeg nok yngre barn enn deg. ;) 

 

Barn? Hvem snakket om barn? Jeg mente de LEGO-togene som gikk rundt på skinner tidlig på 70-tallet!

 

31 minutes ago, ZoRaC said:

Da har jeg bestilt en slik motor fra eBay og satser på at den smetter rett under MVA-grensa! :) så får jeg teste på et halvt vindu først og evt utvide. :P 

 

Fant disse som var kurante og rimelig:

https://www.123elektronikk.no/stroemforsyning-med-fast-kontakt/12v-stroemforsyning-fast-kontakt-2a.asp#

 

Finnes i 1, 2, 3 og 5A. :) 

 

Bare pass på at det ikke er for rimelig. Husk at den skal stå på hele tiden, uten belastning. Det er det som skaper flest branner med mobilladere. Og du bør iallfall ta den kraftigste, hvis ikke prisforskjellen er helt enorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.