Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

enkel og grei z-wave magnetsensor til homeseer?


TB_HA

Anbefalte innlegg

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave,-Vision-ZD2102,-magnetkontakt/36-5749

 

Har 1 stk, og den har fungert knirkefritt, kan og hive på en ekstern magnetsensor, har ikke testet det selv, men tror desverre bare du får opp 1 enhet i homeseer. Så om du f.eks har hovedenheten på garasjeporten, og eksterne enheten på døren, får du bare beskjed om at 1 av de er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave,-Vision-ZD2102,-magnetkontakt/36-5749
 
Har 1 stk, og den har fungert knirkefritt, kan og hive på en ekstern magnetsensor, har ikke testet det selv, men tror desverre bare du får opp 1 enhet i homeseer. Så om du f.eks har hovedenheten på garasjeporten, og eksterne enheten på døren, får du bare beskjed om at 1 av de er åpen.

Mulig det går an å confe seg rundt det? I Zipabox kommer denne opp som to separate.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2017 at 13:07, Moskus said:

Enkelte Fibaro-sensorer spiser batterier mens andre har det helt fint. Har ikke funnet ut hva som skiller den ene typen fra den andre...

Ingen av mine spiser batteri dersom jeg ikke har aktivert scenfunksjonalitet. Men de oppfører seg ustabilt i Homeseer dersom de er inkludert secure.

Men dette var sikkert gammelt nytt.

 

Men dersom sensoren er til en garasjeport vil vel ikke hvilken som helst magnetsensor passe? Eller misforstår jeg OP?

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-6-4 at 13:34, Hr Kotelett said:

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave,-Vision-ZD2102,-magnetkontakt/36-5749

 

Har 1 stk, og den har fungert knirkefritt, kan og hive på en ekstern magnetsensor, har ikke testet det selv, men tror desverre bare du får opp 1 enhet i homeseer. Så om du f.eks har hovedenheten på garasjeporten, og eksterne enheten på døren, får du bare beskjed om at 1 av de er åpen.

 

Det står "Brukes til å rapportere når kontakten endrer innstilling, f.eks. når en dør åpnes eller lukkes." men den vil rapportere om den er åpen eller lukket, ikke bare NÅR den gjør det ene eller andre ikke sant? Tenkte kanskje å bruke sånne på vinduene i garasjen, men vil ha tilsvarende funksjon som mine Fibaro som sier om den er åpen eller lukket, selv om HS3 har vært nede eller noe i mellomtiden. Vet du om denne også fungerer sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Det står "Brukes til å rapportere når kontakten endrer innstilling, f.eks. når en dør åpnes eller lukkes." men den vil rapportere om den er åpen eller lukket, ikke bare NÅR den gjør det ene eller andre ikke sant? Tenkte kanskje å bruke sånne på vinduene i garasjen, men vil ha tilsvarende funksjon som mine Fibaro som sier om den er åpen eller lukket, selv om HS3 har vært nede eller noe i mellomtiden. Vet du om denne også fungerer sånn?

Den rapportere nok bare endringer. Jeg har 5 stk og batteriet holder lenge (ca 2 år på frontdøra?).

Det høres ut som om du trenger å polle sensoren og det er jeg usikker på om går. Uansett vil det være drepen for batteriene relativt raskt.

En annen løsning er at den muligens kan rapportere state ved wakeup. Hvis du skal ha wakeup "ofte nok" (hvert 10. min?) er jeg redd dette også vil gå hardt utover batteriet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-6-12 at 15:15, ZoRaC said:

Hvorfor skal HS ha vært nede i mellomtiden? HS skal jo aldri være nede...

Hehe, det er ikke det at HS "skal" være nede, men feks ved testing av Verisure plugin nå så har jeg restartet HS3 mange ganger for å få korrekt versjons-nummer osv. Det er forskjellige grunner til å starte HS3 om igjen, og skal ikke være noe problem. Men hvis status kun oppdaterer seg hver gang den endrer seg så kan den i teorien stå feil i ukesvis og månedsvis etter en HS restart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomB skrev:

Hehe, det er ikke det at HS "skal" være nede, men feks ved testing av Verisure plugin nå så har jeg restartet HS3 mange ganger for å få korrekt versjons-nummer osv. Det er forskjellige grunner til å starte HS3 om igjen, og skal ikke være noe problem. Men hvis status kun oppdaterer seg hver gang den endrer seg så kan den i teorien stå feil i ukesvis og månedsvis etter en HS restart :)

 

Da ville jeg heller aktivert dette:

https://board.homeseer.com/showpost.php?p=1220786&postcount=8

:) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet magnetsensoren tidligere i uken, så det husket jeg, men svare her husket jeg ikke.

 

Men iallefall så endrer den kun status i HomeSeer ved endring. Så den kan stå "åpen" til batteri dør ut, og fortsatt ha "åpen".

 

Med å restarte HS og sjekke endring der har jeg ikke fått gjort. Tenkte for mye på "what if".... og det hadde jeg ikke tid til denne uken.

 

latest?cb=20071229230945

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Men iallefall så endrer den kun status i HomeSeer ved endring. Så den kan stå "åpen" til batteri dør ut, og fortsatt ha "åpen".

Dette er vel det vanlige for magnetsensorer....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.