Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox Pluss vs. egen router/wifi


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

@IngebBeklagar seint svar på denne, eg får skulde på sumarferie og mykje å gjere i førekant av denne... ?

 

Eg har enno ikkje klara å finne ut korleis eg skal få til dette, men eg får prøve meg fram i neste friveke. Takk for innspela så langt, eg kjem nok attende til denne tråden viss eg ikkje finn ut av det snart, og så sant eg finn ut av kva eg faktisk skal spørje om... ? Ikkje ei enkel nøtt å knekkje, dette her...

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

Jeg har satt opp google wifi og ønsker å bruke to TP-link TL-SG105e til å distribuere tv og data, men kan noen fortelle hvordan jeg setter opp vlan 101 og 102 på hhv "master" og "slave" switchen?

Master er den som er tilkoblet Google wifi'en og slave er da den hvor jeg tar ut tv og data.

 

Jeg har nærmest null kunnskap om emnene så jo enklere forklart, jo bedre ?

 

Jeg har satt HS i bromodus, koblet google wifi til LAN 1på VMG og ut fra google wifien til port1 på masterswitchen.

port5 på masterswitchen går til cat6 nettverket som så går inn til kontoret hvor slave switchen er plassert.

Tv dekoderen Q22 er tilkoblet port5 på "slave switchen".

 

Hvordan setter jeg opp switchene?

DHCP? fast IP??

vlan 101 (må det hete noe spesielt, eller kan jeg kalle det "TV"?)

vlan 102 hvilke porter på hvilke switcher?

skal jeg velge MTU VLAN, port based vlan eller 802.1Q VLAN?

 

på forhånd takk for hjelpen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 12.10.2019 den 16.48, desperado skrev:

Hei,

Jeg har satt opp google wifi og ønsker å bruke to TP-link TL-SG105e til å distribuere tv og data, men kan noen fortelle hvordan jeg setter opp vlan 101 og 102 på hhv "master" og "slave" switchen?

Master er den som er tilkoblet Google wifi'en og slave er da den hvor jeg tar ut tv og data.

 

Jeg har nærmest null kunnskap om emnene så jo enklere forklart, jo bedre ?

 

Jeg har satt HS i bromodus, koblet google wifi til LAN 1på VMG og ut fra google wifien til port1 på masterswitchen.

port5 på masterswitchen går til cat6 nettverket som så går inn til kontoret hvor slave switchen er plassert.

Tv dekoderen Q22 er tilkoblet port5 på "slave switchen".

 

Hvordan setter jeg opp switchene?

DHCP? fast IP??

vlan 101 (må det hete noe spesielt, eller kan jeg kalle det "TV"?)

vlan 102 hvilke porter på hvilke switcher?

skal jeg velge MTU VLAN, port based vlan eller 802.1Q VLAN?

 

på forhånd takk for hjelpen!

 

Hei!
Vet ikke om du har fått løst dette, men hadde selv en lignende utfordring for halvannet år siden. Pga manglende konfigurasjonsmuligheter i hjemmesentralen ville jeg sette denne i bridge for å bruke egen router. Jeg hadde hjemmesentralen i et rom (kontor med diverse kablet nettverksutstyr) og skulle hente ut tv+internett på stua, problemet var at jeg hadde kun en nettverkskabel mellom disse rommene. Når hjemmesentral settes i bridge splittes internett og tv LAN, så jeg brukte en switch for å "samle" signalet ut fra kontoret i en kabel, videre splittet jeg signalet med en annen switch på stua slik at dekoder og stue-pc fikk hver sin kabel. Jeg brukte riktignok to stk TP-Link TL-SG108E, men prinsippet burde være det samme på en 5-ports switch. Oppsettet har vært helt stabilt for min del og alle funksjoner med opptak/pause/spoling/leiefilm etc. fungerer. Legger ved en liten guide over hvordan jeg satte opp alt.
 

nettverk altibox.pdf

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/01/2020 at 02:08, ivers said:

Hei!
Vet ikke om du har fått løst dette, men hadde selv en lignende utfordring for halvannet år siden. Pga manglende konfigurasjonsmuligheter i hjemmesentralen ville jeg sette denne i bridge for å bruke egen router. Jeg hadde hjemmesentralen i et rom (kontor med diverse kablet nettverksutstyr) og skulle hente ut tv+internett på stua, problemet var at jeg hadde kun en nettverkskabel mellom disse rommene. Når hjemmesentral settes i bridge splittes internett og tv LAN, så jeg brukte en switch for å "samle" signalet ut fra kontoret i en kabel, videre splittet jeg signalet med en annen switch på stua slik at dekoder og stue-pc fikk hver sin kabel. Jeg brukte riktignok to stk TP-Link TL-SG108E, men prinsippet burde være det samme på en 5-ports switch. Oppsettet har vært helt stabilt for min del og alle funksjoner med opptak/pause/spoling/leiefilm etc. fungerer. Legger ved en liten guide over hvordan jeg satte opp alt.
 

nettverk altibox.pdf 354.5 kB · 26 downloads

 

Vakker guide.

 

Jeg har klippet og limt sammen et oppsett fra denne tråden og monstertråden på freak.no, og hver for seg har folk fått til alle deler av det jeg forsøker få til. Men det er så mange forskjellige oppsett, at jeg er usikker på om det som helhet lar seg gjøre.

 

Del 1: bytte ut hjemmesentralen (P2812ac) med en bedre Asus-ruter. Det har jeg fått til.

Del 2: konfigurere Asus-ruteren til å splitte i to VLAN 101 og 102. Jeg har fulgt oppskriften som beskrevet flere plasser.

Del 3: ...Få IP på VLAN 101. Får det ikke til.

Del 4: Jeg har konfigurert to TL-SG switcher nøyaktig som i PDFen.

 

Kobler jeg Q22 direkte på port 1 (102 - internett) får den IP, kobler jeg den på port 3 (101 - iptv) får den ikke IP. Ingen av dem gir fungerende IPTV alene. Jeg antar dette er fordi den bare får 101 og ikke internett.

 

Jeg er usikker på om steg 2 - splitting i VLAN 101 og 102 - fortsatt gjelder for et oppsett med Q22, men det virker sånn for meg ut fra forumene. I tillegg er det noen med helt andre oppsett som snakker om å rute trafikk til en annen IP-range. Usikker på om det er en del av dette. Med hjemmesentralen hadde jeg forøvrig TV og internett på samme port og samme kabel til stua, så må tro det er mulig også uten den hvis ruteren støtter VLAN, IGMP proxy+snooping...?

 

Før jeg gir opp tenkte jeg å ta to kabler ut fra ruteren med hvert VLAN og forsøke forskjellige innstillinger i en switch for å slå de sammen på vei inn i Q22'en. Men er ikke optimist. Er det noen som har fått en Q22 til å virke med en Asus-ruter uten hjemmesentral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tommyb skrev:

 

Vakker guide.

 

Jeg har klippet og limt sammen et oppsett fra denne tråden og monstertråden på freak.no, og hver for seg har folk fått til alle deler av det jeg forsøker få til. Men det er så mange forskjellige oppsett, at jeg er usikker på om det som helhet lar seg gjøre.

 

Del 1: bytte ut hjemmesentralen (P2812ac) med en bedre Asus-ruter. Det har jeg fått til.

Del 2: konfigurere Asus-ruteren til å splitte i to VLAN 101 og 102. Jeg har fulgt oppskriften som beskrevet flere plasser.

Del 3: ...Få IP på VLAN 101. Får det ikke til.

Del 4: Jeg har konfigurert to TL-SG switcher nøyaktig som i PDFen.

 

Kobler jeg Q22 direkte på port 1 (102 - internett) får den IP, kobler jeg den på port 3 (101 - iptv) får den ikke IP. Ingen av dem gir fungerende IPTV alene. Jeg antar dette er fordi den bare får 101 og ikke internett.

 

Jeg er usikker på om steg 2 - splitting i VLAN 101 og 102 - fortsatt gjelder for et oppsett med Q22, men det virker sånn for meg ut fra forumene. I tillegg er det noen med helt andre oppsett som snakker om å rute trafikk til en annen IP-range. Usikker på om det er en del av dette. Med hjemmesentralen hadde jeg forøvrig TV og internett på samme port og samme kabel til stua, så må tro det er mulig også uten den hvis ruteren støtter VLAN, IGMP proxy+snooping...?

 

Før jeg gir opp tenkte jeg å ta to kabler ut fra ruteren med hvert VLAN og forsøke forskjellige innstillinger i en switch for å slå de sammen på vei inn i Q22'en. Men er ikke optimist. Er det noen som har fått en Q22 til å virke med en Asus-ruter uten hjemmesentral?

Fikk ikke med meg at du hadde fjernet hjemmesentralen, da vil trolig ikke mitt oppsett fungere siden det baserer seg på at man setter hjemmesentralen i bromodus. I bromodus får IPTV og internett to forskjellige IP-range og ja, Q22 er avhengig av begge deler for å fungere. Nå kjenner ikke jeg funksjonaliteten i asus routeren, men om den har støtte for VLAN og IGMP-snooping så trenger du vel strengt tatt ikke to switcher?
Hva om du tester løsningen med hjemmesentral i bromodus, la asus håndtere kun internett, la switchene ta seg av VLAN-splitting iht. oppskrift (siden du allerede har alt utstyret), fungerer det da? I bromodus gjør ikke hjemmesentralen stort annet enn å øke strømregninga med noen få kroner i året, om det da ikke er tvingende nødvendig for deg å fjerne den helt fra oppsettet. Ser at på P2812ac så er det LAN1 som formidler internettsignalet så det må du evt. ta høyde for om du sammenligner med mitt oppsett (FMG-3542 sender internett på LAN3 og IPTV på de øvrige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har lest igjennom denne tråden og de andre trådene inne på freak.no - får inntrykk av at det er mange løsninger og oppsett, i tillegg forskjeller basert på tidsperiode. Det mest relevante for meg ser dog ut til å være @anders.ovreseth sitt oppsett.

 

Mitt utstyr: Altibox FMG (Viken Fiber), Q22 IPTV, USG 3P, UniFi 8p PoE switch med SPF. Jeg har for øyeblikket FMG satt opp i bro-modus (LAN3) mot USG. TV kjører pt direkte mot FMG (LAN 1), men optimalt kunne jeg som andre i denne tråden kvitte meg med FMG. Under ser dere bilde av fiber og UniFi-switch.

 

1. Hvordan hardware/omformer trenger jeg får å sette fiber direkte inn i SPF på router? Se bilde under.

2. Når nødvendig omformer er på plass, er det tilstrekkelig med (fiber => Unifi switch SPF) (Unifi switch => USG WAN) (USG LAN => Unifi switch)? Eller kan det gjøres enklere?

2. Det er tidligere lenket opp til noen json(?)-configer o.l., samt at IGMP proxy må aktiveres. Kan noen vise meg hvilken som er mest riktig for mitt oppsett, og hvordan jeg appelerer denne?

 

Setter pris på hjelp eller dytt i riktig retning :)

 

262mfuyA.png.953dad6e4a5ae73ba9dba33f6b2a5814.png

 

 

Endret av kama82
Fikset manglende bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @kama82,

 

dersom du ønsker å kvitte deg med FMG vil nok enklaste løsning være å be Altibox om en Fiber Converter slik at du får gigabit ethernet med Cat5/6 kabling ut av den. Koble denne direkte til USG 3P. Dersom du ønsker å bruke Q22 decodere må du sette opp IGMP Proxy på USG 3P enheten din. Her kan du kikke litt på oppsettet eg har posta tidligere i tråden.

 

Det er ei utfordring med firmware oppdateringer; dette løser du med å ta en kopi av fungerende oppsett (sjekk egen guide for det posta av meg her i tråden) og sørge for at oppsettet ditt blir lasta over fra controller i forbindelse med "provisioning".

 

Pt vil nok min anbefaling være å beholde FMG og kjøre decodere direkte mot den, men la den stå i bromodus (dette er den løsningen eg har valgt. Grunnen til det er hovedsaklig at IGMP proxy prosessen på USG 3P har en tendens til å stoppe (krever enkel restart men det er manuell handling, eventuelt cron-jobb), samt at dersom du får feil på USG 3P står du heilt uten nett og slikt. Min USG 3P har hatt memorystick krasj 2 ganger. Det er enkelt å fikse men tar gjerne en time eller to da er det greit å kunne ha FMG som nødløsning. I alle fall for min del.

 

Lykke til, ta kontakt om du har spesifikke spørsmål så får du god hjelp her inne!

 

 

Mvh,

Anders

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar @anders.ovreseth :)

 

I første omgang tenker jeg å slippe å kjøre tv rett fra FMG. Men på sikt hadde det vært greit kvitte seg med FMG (men selvsagt ha den på lur dersom det skulle skje noe uforutsett). Vil helst slippe mediaconverter og enda en ting som trenger strøm. Er ikke det å bruke SPF-inngang i switch en farbar vei? Utover det, er det andre på forumet som har tips til oppsett på USG 3P for dette?

 

Har du link til IGMP Proxy-oppsettet, evt kan du sende meg nyeste oppsett? Infoen jeg fant på side 6 og 8 virket ikke komplett. Steg 1 (fra side 8, "Legg inn konfigurasjon på USG direkte via SSH") - hvilken fil redigerer man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!

 

Dersom du skal kvitte deg med FMG bør du vurdere en brannmur (f.eks. USG Pro) som har SPF-inngang.

 

IGMP-proxy oppsettet må du legge inn på USG direkte i konsollet med egna kommandoer; når du committer blir det lagt inn i konfigurasjonsfil og dermed gjort permanent. Du logger inn på USG med SSH og benytter kommandoene configure, set, commit og save til dette. Sjekk eventuelt diverse guider fra USG, for eksempel denne https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/215458888-UniFi-USG-Advanced-Configuration

 

 

Mvh,
Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Av erfaring, hvis du tenker å ubnt sw kjørende på pc, sett opp dette først, for det vil skrive over endringer du gjør i consoll. Etter at du et ferdig fra pc, konfigurer i consoll UTEN pc program aktivt. Etterpå må dette oppsettet hentes ut som en JSON(?) fil og legges en bestemt plass på pc......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt usg, pfsense og egerouter er-4. Det som ga best ytelse var utvilsomt er-4, men ikke nok ytelse til det er verdt det. Mac-adressen blir låst i altibox sin firewall slik hvis du krasher den kan du ikke bare koble fiberen tilbake i FMG og kjøre på, du må kjøre dhcp release på er-4 først som kan være et problem hvis den har krashet, noe den har gjort for meg (flash-minnet døde og måtte bytte hele routeren). Endte opp med FMG i bridge, TV inn i en unify switch med VLAN tagging, og internett inn i USG så inn i samme router. Da slapp jeg alt med oppsett og styr, og kan kjøre internett og tv over samme kabel uten problemer, dog har unify-utstyr på alle punkter. Har pr dags dato ikke opplevd ytelseproblemer med det oppsettet.

 

Mitt issue med unify er det kan være problematisk hvis du får en config-feil og softwaren/kontrolleren bare ikke vil fungere, og oppdateringer er noe hit and miss. Har som sagt over erfart en så stor miss fra dem den ødela flash-minnet og gjorde routeren helt ubrukelig, inkl feilet rescue, samt jeg er ikke superfan av ufo-wifi-enhetene som sliter en del med 2.4-båndet og har historie i å droppe relativt nye enheter over natta (slik de gjorde med de firkantet), og ikke alltid så enkelt å plassere noe som må henge i taket mtp kabling.

 

På mitt neste oppsett vil jeg nok gå tilbake til noe enklere oppsett, da WAF + nettverk != tinkering && divorse == true

 

 

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Takk for god input, @aleks . Basert på det så modererer jeg meg; dropper plan om å fjerne FMG i første omgang. Men kan du dele ditt oppsett/konfigurasjon på unifi switch/USG for å få alt i en kabel? Har du enablet IGMP Proxy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, kama82 said:

Hehe. Takk for god input, @aleks . Basert på det så modererer jeg meg; dropper plan om å fjerne FMG i første omgang. Men kan du dele ditt oppsett/konfigurasjon på unifi switch/USG for å få alt i en kabel? Har du enablet IGMP Proxy?

 

Trenger ingen konfig egentlig. Du setter FMG i bridge, kobler tv inn i f.eks port 8, og tagger den til VLAN 101 (lager en VLAN profil med VLAN 101 i USG), så tagger den porten dekoderen er koblet til med samme vlan-profil.

 

Resten vil leve sitt eget liv FMG -> USG WAN -> USG LAN -> switch f.eks port 1

 

For internett trenger du ikke tagge, du vil få DHCP rett fra FMG med korrekt oppsett, bare viktige er å lage TV-VLANet og tagge de portene som skal ha TV så får du passthrough på samme kabel uten de på virker hverandre.

Screenshot 2020-03-03 at 17.53.57.png

Screenshot 2020-03-03 at 17.52.08.png

Endret av aleks
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett at det skal må gå to kabler fra FMG; én for tv og en for internett - eller er det tilstrekkelig med én?

 

Jeg har i tillegg en (managed) switch bak tv som gir nett til dekoder og tv. Gjør det ting mer komplisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, kama82 said:

Forstår jeg deg rett at det skal må gå to kabler fra FMG; én for tv og en for internett - eller er det tilstrekkelig med én?

 

Jeg har i tillegg en (managed) switch bak tv som gir nett til dekoder og tv. Gjør det ting mer komplisert?

 

La inn bilde over av alt konfig du trenger for iptv. Du må ha to kabler, en til VLAN direkte i switch (tv) og en gjennom USG (internett)

 

Jeg har en switch bak tv og tagget en port til TV og resten er untagged. Da slipper du styret med dekoderen må ha proxy etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, aleks skrev:

 

La inn bilde over av alt konfig du trenger for iptv. Du må ha to kabler, en til VLAN direkte i switch (tv) og en gjennom USG (internett)

 

Jeg har en switch bak tv og tagget en port til TV og resten er untagged. Da slipper du styret med dekoderen må ha proxy etc

 

Ok, takker!

Fungerer det på tvers av merker? Den jeg har bak tv er ikke Unifi.

 

Hvis jeg har forstått deg riktig:

Jeg kjører kabel fra FMG => inn i Unifi-port 8 som jeg tagger med vlan101. Deretter kjører jeg kabel fra Unifi port 7 (må jeg tagge denne med vlan101?) feks mot switch bak tv, hvor jeg tagger port til dekoder med vlan101 igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, kama82 said:

 

Ok, takker!

Fungerer det på tvers av merker? Den jeg har bak tv er ikke Unifi.

 

Hvis jeg har forstått deg riktig:

Jeg kjører kabel fra FMG => inn i Unifi-port 8 som jeg tagger med vlan101. Deretter kjører jeg kabel fra Unifi port 7 (må jeg tagge denne med vlan101?) feks mot switch bak tv, hvor jeg tagger port til dekoder med vlan101 igjen.

 

Tror ikke merke betyr noe så lenge du kan tagge porter, gjør det bare enkelre med samme merke.

 

FMG port 1 / tv -> inn i en dedikert port på en switch som tagges til vlan 101, så tagges porten dekoderen er koblet til til det vlanet

 

Internett trenger ikke noe tagging

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet port 1 fra FMG til port 7 i Unifi-switch og tagget denne med vlan 101:

image.png.9999687548521c595b598ff5f2c141d7.png

 

Deretter har jeg kabel fra Unifi switch port 4 (denne er ikke tagget med noe port - det skal jeg vel ikke?) til Netgear GS105PE. Fra denne går det kabel fra port 2 til dekoder.

 

I oppsettet til Netgear har jeg to valg: Port-based VLAN eller 802.1q-VLAN. Utifra det jeg kan se er det kun i 802.1q-modus jeg kan sette VLAN til 101, i den andre modusen er det kun 1-5.

 

image.png.52b8ca5bd581da2df57d46d48583b356.png

Spørsmål 1: Skal port 2 fjernes fra vlan id 1 i oversikten ovenfor?

Spørsmål 2: Det er en innstilling som heter "PVID". Skal jeg gjøre noe her?

image.png.9c23747b31bbc83524d51b4444fbaa3e.png

 

En ting som er verdt å merke: dette fungerer på Huawei Q22 (den "nye" tv-løsningen)? Det er den dekoderen jeg har.

 

 

Endret av kama82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 3.3.2020 den 17.46, aleks skrev:

 

Trenger ingen konfig egentlig. Du setter FMG i bridge, kobler tv inn i f.eks port 8, og tagger den til VLAN 101 (lager en VLAN profil med VLAN 101 i USG), så tagger den porten dekoderen er koblet til med samme vlan-profil.

 

Resten vil leve sitt eget liv FMG -> USG WAN -> USG LAN -> switch f.eks port 1

 

For internett trenger du ikke tagge, du vil få DHCP rett fra FMG med korrekt oppsett, bare viktige er å lage TV-VLANet og tagge de portene som skal ha TV så får du passthrough på samme kabel uten de på virker hverandre.

Screenshot 2020-03-03 at 17.53.57.png

Screenshot 2020-03-03 at 17.52.08.png

 

Hjarteleg takk skal du ha, @aleks?? Dette fungera veldig greitt! Eg har styra og kava i fleire månadar for å prøve å kople IPTV-signalet via USG. Eg hadde heilt gløymt å tenkje på at eg kunne gjere det så enkelt som dette for å sleppe unna det (for meg) knotete IGMP Proxy-oppsettet i USG. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

No har eg bruka oppsettet til @aleks i eit par veker, men det ser ikkje ut til å fungere heilt optimalt her i huset.

 

Omtrent kvar gong eg startar dekodaren får eg feilmeldinga "Error #102000: Unknown error", som Altibox har stadfesta at har med å gjere at dekodaren ikkje får kontakt med heimesentralen. Eg har òg lagt merke til at det tek ein del lenger tid enn vanleg før meldinga "Ethernet er tilkoblet" kjem opp på skjermen. Alt startar som det skal trass i denne feilmeldinga, men det går som sagt temmeleg seint.

 

Vidare så tykkjer eg at dekodaren er noko mindre responsiv enn før, og bilete/lyd kan hakke/henge noko av og til når ein ser på fjernsyn. Aller best merkar eg det viss eg har gjort eit opptak frå fjernsyn og skal spole i dette. Då tek det laaaaaang tid før dekodaren reagerer på kommando frå fjernkontrollen, og eg lyt som regel spole att og fram nokon gonger for å kome dit eg vil i opptaket.

 

Sidan dette oppstod etter at eg kopla alt via switch så reknar eg med at det er her feilkjelda ligg. Men eg kan ikkje heilt skjøne kva som skal kunne vere problemet? Switchen har då meir enn nok kapasitet til dette, og dekodar og TV-utgong frå heimesentral har sitt heilt eigne VLAN å boltre seg på.

 

Nokon idear til korleis eg kan få fiksa dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.