Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalt maskinvare til virtualisering?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig fornøyd med min proliant dl120, men slike servere er somregel ganske dyre når man vil ha nok ram til å kjøre virtuelle maskiner på. Regn med at du trenger 4 GB ram pr virtuell maskin du ønsker den skal kjøre. Følg med på finn.no det selges ofte brukte servere som har nok ram. Også fint med server som kan bruke sata-disker da de er vesentlig billigere. 

 

Alternativ er å kjøpe rack kabinett, hovedkort, CPU, ram, disker og strømforsyning hos feks komplett og bygge selv. Den store rockstor serveren min er innmaten fra min gamle stasjonære pc satt over i et rack kabinett. 

Endret av henningl
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virtualiseringsmaskiner er i utgangspunktet ikke billige, men det er vesentlig billigere å kjøpe en skikkelig maskin enn flere halvgode. Jeg har en Fujitsu TX150 S8 med lagring på en ekstern SAN. Men det er ikke vits med fullstendig overkill heller.

 

Du vil imidlertid aldri få nok minne, så det beste rådet jeg vil gi er å finne en maskin som det er plass til mye RAM i.

 

@iblis burde se dette... han har kontroll på mye slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal poste mitt oppsett når jeg kommer hjem fra jobb. Men det som er viktig er at CPU har støtte for VT-X (Intel) og hovedkortet har støtte for VT-D. Og som Moskus sier, ram ram ram [emoji6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge selv kan jeg anbefale nextron.no og Supermicro hovedkort. Går også mye billig Dell 1-2U bladeservere på finn.

 

Mitt oppsett:

Hovedkort: Supermicro X9SCA
Prosessor: Intel Xeon E31240

Minne: 32GB PC3-10600 DDR3-1333 ECC Unbuffered 240-PIN
Diskkontroller for RAID: IBM ServeRAID M1015 LSI9220-8i 46M086 cross-flashed with LSI "IT"
Disker: 4x 3TB Seagate (Speila), 2x240GB SSD til VMer og rask VM lagring.

ESXi kjørers rett fra minnpenn som står rett i hovekort.

 

VMer:

1x Windows Server 2008 R2 (Homeseer med UZB1 stick passthrouget)

1x Windows Server 2012 R2 Datacenter edition (Torrentbox, Sickrage, Couchpotato, Emby, Kodi mysql bibliotek og Windows Storage Spaces for lagring til store disker) Disk kontroller er passethroug til denne boxen.

1x Pfsense (Internett kommer inn her og blir routet til resten av VMene og LANet)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt oppsett begynner å dra på årene nå, men den har gått klokkereint siden jeg bygde den.

 

Hovedkort: Asus Z8PE-D12X

Prosessor: 2x Intel XEON E5520

Minne: 48GB 3x Crucial DDR3 1333MHz 12GB KIT REG/ECC

Diskkontroller: PIKE 2008 8-port SAS2 Module cross-flashed with LSI "IT"

Disker: 2x OCZ Vertex2 3.5-inch 120GB SSD i RAID1 (ESXi systemdisk)

Datastore: 22TB iSCSI LUN fra Synology RS2414+ via 2x1GbE i LACP/802.3ad

KVM: ASMB4-iKVM

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den ‎01‎.‎06‎.‎2016 klokken 13.21, iblis skrev:

Mitt oppsett begynner å dra på årene nå, men den har gått klokkereint siden jeg bygde den.

 

Hovedkort: Asus Z8PE-D12X

Prosessor: 2x Intel XEON E5520

Minne: 48GB 3x Crucial DDR3 1333MHz 12GB KIT REG/ECC

Diskkontroller: PIKE 2008 8-port SAS2 Module cross-flashed with LSI "IT"

Disker: 2x OCZ Vertex2 3.5-inch 120GB SSD i RAID1 (ESXi systemdisk)

Datastore: 22TB iSCSI LUN fra Synology RS2414+ via 2x1GbE i LACP/802.3ad

KVM: ASMB4-iKVM

 

 

 

Oi Det er jo samme brett som jeg har brukt i 6 servere på jobb :) 

Jeg bytter nå til Neste Pike generasjon som kjører 6G/s

(Blir noen 2008'er til salgs ;) )

og bruker 1T SSD'er i raid5 med en hot-spare i hver server :D

-Men så er det ikke jeg privat som betaler heller ;)

 

De kortene der kan ta MYE ram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.