Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemme/Borte status


Christian

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp IFTTT geo location på min og kjerringa sin telefon. Når vi forlater er det en virtuell device tilhørende hver av oss som blir satt til borte. Hvordan kan jeg få trigget en event når begge to reiser ut samtidig... Altså type

 

If christian change to Borte 

and if kjerring change to borte

then run an event

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et event for hver av oss, som trigger når en av oss blir borte:

278C03EF-6E7E-4ABE-9125-EAD5B895F51F.jpeg.61fd8e5ed2433a18b20626da93852d73.jpeg

 

Og to event som sjekker om noen er hjemme eller ikke:

Er noen hjemme?

CD3C9517-EEE4-40AA-BE47-97BE7E76E6AD.jpeg.3fcd3351e30c9f7cec1e3a1d138cb451.jpeg

 

Er ingen hjemme?

929BB84D-DB0D-4223-AB0F-179ACC76F864.jpeg.ef88654c5fd93ccf97b0cd127047a552.jpeg

 

(Ikke spør meg hva den «time is at»-saken gjør der, kan ikke huske at jeg har satt inn det... :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christian skrev:

Hva sjekkes ved «if event conditions is true»

 

 

Det skjønte ikke jeg heller i starten, men det er faktisk en veldig viktig hake! :)Nå sier den at eventet den kaller bare skal kjøres hvis conditions på det eventet også er «True». Om man ikke setter på den haken, så vil alle conditions på det eventet man kaller bli ignorert og actions blir kjørt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat tatt dette i bruk selv, innebygget funksjon i Vera UI7 som faktisk funker veldig bra! 

 

Eneste å passe på var å sette geofence stort nok til at man ikke hopper ut og inn når man er hjemme (noe alle GPSer sliter med når de jobber med lav prioritet?). UI7 har i tillegg timer som den venter på før den bytter house mode.

 

Jeg satte geofence til 500 meter, ingen problemer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Det skjønte ikke jeg heller i starten, men det er faktisk en veldig viktig hake! :)Nå sier den at eventet den kaller bare skal kjøres hvis conditions på det eventet også er «True». Om man ikke setter på den haken, så vil alle conditions på det eventet man kaller bli ignorert og actions blir kjørt uansett. 

Så event condition peker da tilbake på or if ...... phlocator changes .........

 

...en annen ting.. så du brukte phlocator, så måtte finne ut hva det var..... Fikk innstalletert det og kobla mot min icloud... det stod at da skulle man legge inn  en idevice. Betyr det t man ikke trenger å ha noe app kjørende på telefonen ? Uansett, idevice kom ikke opp som valg hos meg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone og jeg har litt forskjellige jobb- og døgnrytmer (hun er sykepleier som kun jobber nattevakter for tiden). Jeg har derfor brukt en counter for å ha kontroll på hvem av oss som er hjemme. 0 = ingen hjemme, 2 = jeg hjemme, 3 = kona, og (2 +3=)5 begge hjemme. Eventer som trigges av near/not near adderer eller subtraherer verdiene fra telleren.
Har en annen device som holder styr på om minst en av oss er hjemme, borte, ferie, gjester eller håndverker.

Bruker geofency mot phlocation. ICloud integrasjon i phlocation var hakket bedre, men tapper batteriene mye.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Christian skrev:

Så event condition peker da tilbake på or if ...... phlocator changes .........

 

Stemmer. Alle «ifer». 

 

2 timer siden, Christian skrev:

...en annen ting.. så du brukte phlocator, så måtte finne ut hva det var..... Fikk innstalletert det og kobla mot min icloud... det stod at da skulle man legge inn  en idevice. Betyr det t man ikke trenger å ha noe app kjørende på telefonen ? Uansett, idevice kom ikke opp som valg hos meg,

 

Jeg bruker det sammen med appen Geofency, som @iceball. Brukte det mot iCloud tidligere, men så endret Apple noe som gjorde at det sluttet å virke med eldre Linux. I tillegg var det noe krøll med tofaktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en virtuell device på hvert familiemedlem via google som hele tiden er oppdatert med hvem som er hjemme og ute. Når status endres på en av disse virtuelle devicene, kjører jeg ett script som setter status til borte/hjemme alt etter som. Fungerer strålende.
Hvordan henter du plassering via Google?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.