Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

To forskjellige lyskilder på badet


Venin

Spørsmål

På badet hadde jeg ei taklampe med to vanlige lyspærer og ei lysrørlampe over speilet. Begge to ble styrt av én bryter utenfor døra. Lysrørlampa er nå erstattet (ikke koblet til) med en LED-lampe fra IKEA som ikke kan dimmes. Jeg kunne tenkt meg at lyset på badet kom på svakt ved f.eks. bevegelse på natta, så jeg tenker derfor at jeg må gjøre om enkeltbryteren til en dobbeltbryter, og ha dimming på taklampa og bare on/off på LED-lampa over speilet. Da vil jeg kunne ha litt lys på taklampa, mens LED-lampa er av.

 

Er det vanskelig for en elektriker å da trekke ny ledning til LED-lampa og fikse en dobbeltbryter? Det er en koblingsboks bak LED-lampa, men den er full av ledninger. Sikkert fordi noen av dem går til taklampa i og med at begge lampene styres av samme bryter. Og der bør jo strengt tatt mikromodulen for on/off være, dersom bryteren skal kunne dimme taklampa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Den 2.7.2016 klokken 15.30, Venin skrev:

Jeg ser forresten Qubino sin 2-veis ZMNHBD1 (https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/866-bryter-2-veis-zmnhbd1.html) er bittelitt mindre enn Fibaro sin FGS-222. (37 x 42 x 17) vs (42,5 x 38,3 x 20,3). De som er 1-veis er enda mindre, men det er vel sånn at jeg må ha 2-veis her siden det er 2-pol og alt det der. Eller kan det kobles slik at jeg kan bruke en 1-veis mikromodul i stedet? Bryteren har jo 'oppført seg' som en 1-veis. 263a.png

 

Kan det tenke seg at det er plass til en Qubino i koblingsboksen med 3 x Torix bak bryteren?

2-veis og 2-pol er ikke det samme :P  det er bare å bruke en 1-veis modul, da eksisterende bryter allerede er 2-pol og dekker kravet til 2-polet brudd. hvis du skal ha lokal styring av lyset, må du nok sette opp en ekstra bryter, enten trådløs eller kablet.

 

det er godt mulig at det er plass sammen med 3xtorix, men det beste er om du får elektrikeren til å bytte de til en mindre sort som GeneralVirus sier over her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

den øverste har ikke mulighet for lokal styring, mens den nederste har felles faseleder på 1-pol og 2-pol bryteren

det beste hadde kanskje vært å gjort det slik jeg foreslo i en tidligere post, påveggskappe slik at du får en ekstra bryter til lokal styring, alternativt en trådløs en som du setter over 2-polbryteren du har nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kan bruke den to-polete Z-wave bryteren, det gjør jeg. Men som Håvardgj sier, får du ingen lokal kontroll. Jeg er ikke bare fornøyd med den, men det er en måte å unngå to brytere på.

 

Den kan heller ikke dimme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De reglene er ikke enkle å forstå... Vi pusset høvelig nylig opp badet, og det er ikke noe to-polet brudd noe sted. Jeg kommenterte det, og det viste seg å være innenfor, husker at jeg sjekket og at det stemte. På badespeilet er det en en to-polet bryter, derfor er det visst greit å ha en-polet veggbryter frem til ledningene som kommer ut av veggen og er koblet til speilet. Nå husker jeg ikke hvorfor det var greit å ha led-driveren stående på uten mulighet for verken en- eller topolet brudd. Var det fordi det var så langt fra driveren til våt sone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Den generelle regelen er at det skal være to-polet brudd hvis du kan bytte noe. F.eks. er det nødvendig med to-polet brudd hvis du skal kunne bytte en lyspære, men ikke nødvendig for varmekabler.

 

Nå kan det være elektrikeren arresterer meg, men så lenge det ikke er sjanse for å komme i kontakt med to ledere samtidig, så er det vel muligens lov å ikke benytte to-polet brudd. F.eks. hvis man har integrerte LED-lamper og drivere som du må ha elektriker på stedet for å bytte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, DiderikFrom skrev:

De reglene er ikke enkle å forstå... Vi pusset høvelig nylig opp badet, og det er ikke noe to-polet brudd noe sted. Jeg kommenterte det, og det viste seg å være innenfor, husker at jeg sjekket og at det stemte. På badespeilet er det en en to-polet bryter, derfor er det visst greit å ha en-polet veggbryter frem til ledningene som kommer ut av veggen og er koblet til speilet. Nå husker jeg ikke hvorfor det var greit å ha led-driveren stående på uten mulighet for verken en- eller topolet brudd. Var det fordi det var så langt fra driveren til våt sone?

 

som jeg skrev i en tidligere post:

 

nek:

701.537.1.01

for fast tilkoblet elektrisk betjeningsutstyr montert i rom med dusj og/eller badekar skal det finnes en betjeningsbryter som medfører en allpolig frakobling av lyskilden, enten ved betjeningsbryteren selv eller av et annet koblingsorgan. Allpolig frakobling er ikke nødvendig dersom lyskilden er forsynt med SELV

veiledning - en allpolig bryter som er en del av en belysningsarmatur vil tilfredstille dette kravet
 

derfor trenger du ikke en 2-polet bryter på den lampen. spottene dine er sikkert lavspenning (selv - safety extra low voltage - under 30V)

enkelte taklamper kommer også utenfor krav til 2-polet brudd, dette henger sammen med høyde og soneinndelingene på bad. nå har jeg ikke regelboka foran meg, men jeg kan komme med mer info når jeg har den :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I mitt tilfelle så styrer jo bryteren både en LED-lampe og en taklampe med glødepærer. 

 

@Håvardgj Du skrev "mens den nederste har felles faseleder på 1-pol og 2-pol bryteren" til denne bryteren: http://proff.elko.no/rs16-2-1-i-10a-ph/rs16-2-1-i-10a-ph-article2540-1116.html . Betyr det at den ikke kan brukes? ☺️ Kan man ikke bryte strømmen med den venstre og sette en impulsfjær på den høyre mot mikromodul og lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, GeneralVirus skrev:

Anbefaler deg å parre den med systemet ditt først.

Flere sier dette, men hvorfor?

 

Jeg ser ingen fordeler, men heller ulemper om elektrikeren knoter litt. Det er jo veldig lett å inkludere en modul etterpå, spesielt nå som Network Wide Inclusion faktisk fungerer fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.