Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan jeg bruke Multireg til både å holde temperaturen og gi lunk i gulvet?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt en Multireg-termostat til varmekablene på hytta (ja, jeg vet nr 2 kommer med mulighet for å avlese strømforbruket, men det er ikke så viktig for meg). Kan jeg da kjøre den sånn at den veksler mellom helt av og full guffe for å holde badet frostfritt (når vi ikke er på hytta), og svak varme for å holde litt lunk i gulvet og full guffe når temperaturen faller under gitt grense (når vi altså er der)? Jeg har brukt en vanlig termostat til nå og bare hatt en Nexa 3500 watt innebyggingsenhet som skrur av og på varmen i gulvet for å holde riktig temperatur ifølge temperatursensoren der inne. Men så var det dette med å kunne ha et gulv som ikke er iskaldt om morgenen selv om rommet i seg selv holder de 23 gradene fruen må ha for å trives der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mastiff skrev:

Kan jeg da kjøre den sånn at den veksler mellom helt av og full guffe for å holde badet frostfritt (når vi ikke er på hytta), og svak varme for å holde litt lunk i gulvet og full guffe når temperaturen faller under gitt grense (når vi altså er der)?

Det stiller du vel selv? Bare å sette temperaturen på 5 grader...?

 

11 timer siden, Mastiff skrev:

Men så var det dette med å kunne ha et gulv som ikke er iskaldt om morgenen selv om rommet i seg selv holder de 23 gradene fruen må ha for å trives der. ;)

Med gulvføler så er vel ikke det et problem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 minutter siden, Mastiff skrev:

Med svak varme mener jeg lav effekt, kanskje 1/3 av full effekt. Altså om det går an å justere effekten på den på fjernkontroll i tillegg til innslagspunkt og sånt?

 

Svaret er vel "nei". Den er enten av eller på og har ikke mulighet til å styre f.eks 2 sløyfer separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Mastiff said:

Aha, takk. Jeg trodde denne kunne justere det siden det står at den har innebygd effektregulator. Men jeg kan vel oppnå det samme ved å la varmekablene stå på i fem minutter og så av i ti, eller noe sånt.

 

Ja, effektregulatoren på den er slik jeg har forstått det en modus du kan sette den i tilfelle du ikke har mulighet til eksterne sensorer og den står i et annet rom. Den settes da i P mode og vil være på x*3 minutter så 2 vil tilsvare 6 minutter.

 

Men ser de har en som heter Floor sensor + power regulator, lurer på om den da er i P mode med maks temperatur for tregulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Mastiff said:

....selv om rommet i seg selv holder de 23 gradene fruen må ha for å trives der. ;)

Kjenner jeg er litt misunnelig der. Jeg ønsker meg Multireg på badet, fordi det er kult,. Men min frue skal ha minst 30 grader (føles det som), så jeg må uansett ha full guffe på alle varmekabler - hele døgnet... ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger dette temaet da jeg trenger noe slikt på hytta. Default til frostsikring, med mulighet til å fyre opp om jeg skal dit.

Da bør failsafe tilstand være frostsikringstemperatur med overstyring fra homeseer. Jeg har noen idéer rundt dette, men de bryter litt med KISS prinsippet. Så kom med kreative løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny, da har du tapt. Punktum. Mot iskalde kjerringer kjemper enhver mann forgjeves! ?

 

Einar, en annen variant er å ha både varmekabler og en liten ovn der. Den lille ovnen setter du på 5-10 grader (avhengig av behovet for frostsikring), og så skrur du på varmekablene dagen før du skal dit. Selv har jeg brukt varmekablene til begge deler, og så bare slått over mellom modusene på nettesiden som styrer hytta (jeg har to nettsider for huset, en for vår leilighet og en for uteleiedelen, og en for hytta). Den eneste ulempen med denne metoden er at varmekabler bruker mye mer tid på å varme opp et rom enn det selv en liten 400-watts ovn gjør. Så resten av hytta kan varmes opp på 5-6 timer, men badet trenger over natta for å gå fra 5 til 23 grader.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.