Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

RFXtrx433E og navnsetting av sensorer (temp/fukt/batteri)


AldriFerdig

Spørsmål

Navn er vanskelig 

 

Hver Viking 02038-sensor kan rapportere temperatur, luftfuktighet og batteristatus. I HomeSeer/RFXcom skal alle sensorer ha:

  • Floor/Room - som kan endres til andre begreper.
  • Name
  • Adress
  • Code

Det er ikke klart for meg hvor de forskjellige "navnene" brukes, og hva som er gode regler for navn. Jeg vil gjerne starte med navneregler som er noenlunde fornuftige.

Noen gode tips for hvor dette er beskrevet? Hva bør jeg lese? RTFM er akseptabelt, men jeg vet ikke hvor manualen er. ;-)

 

Det blir jo fort langt over 100 enheter" i "Device list", og da er det jo greit med litt struktur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Vet ikke om HS, men i Vera er de to siste kun noe RFX har internt, Room er en folder i device list, og navn er (i mitt tilfelle) Hva og hvor. Man kan da isolere ett enkelt rom og se hva man har i dette rommet.. Mine temp sensorer rapporterer med 2 enheter, temp(med batteriikon), og fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, AldriFerdig skrev:

Hva bør jeg lese? RTFM er akseptabelt, men jeg vet ikke hvor manualen er. ;-)

 

 

 

1 time siden, AldriFerdig skrev:
  • Adress
  • Code

"Adress" og "Code" kan du hoppe over hvis du vil. Jeg bruker dem ikke bevisst. Mulig RFXCOM-plugin'en setter noen for deg, men du trenger ikke lager store systemer for det.

 

Kort fortalt gir jeg fornuftige plasseringer på "Floor", "Room" og navngir ALLE devicene, slik at jeg finner dem igjen. Det er klin umulig å huske hva "node 74" er om 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glimrende, takker

Mye fornuftig å lese her. 

Foreløpig inndeling blir noe som følger:

Floor:

  • L1A (hovedleiligheten)
  • L1B
  • L1C
  • Loft
  • Kjeller
  • S1 (Sjåen, 1. etg)
  • S2
  • HH (hønsehuset)
  • Ute

Room:

  • Kjokken, Bad, SovXX, ......

Name:

  • Her er jeg mer usikker. Ser litt forskjellig. Før jeg bestemmer meg må jeg finne ut hva navnet kan benyttes til, om noe, utenom sortering og filtrering.

Hvordan adresserer man en device/enhet når man skriver kode og skal gjøre noe med den/lese den?

(Bare litt nysgjerrig, kommer sikkert dit snart i lesingen min. HomeSeer mm. er ganske mye å sette seg inn i. Det er lett nok å få noe til å virke, men når man skal planlegge og strukturere uten erfaring på dette området så blir det mye lesing i starten. Men morsomt er det. ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På ‎22‎.‎12‎.‎2017 den 1.10, AldriFerdig skrev:

Name:

  • Her er jeg mer usikker. Ser litt forskjellig. Før jeg bestemmer meg må jeg finne ut hva navnet kan benyttes til, om noe, utenom sortering og filtrering.

Jeg bruker generiske navn. "Temperatur" for alle temperatursensorer (og sortert på floor/room), samme med "Taklys", etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå har jeg endelig klart å bestemme meg for noe som ser ut til å virke bra - basert på det jeg nå vet. Forhåpentligvis kommer jeg ikke på ting som gjør at alt må gjøres om igjen.

 

Følgende system brukes:

 

"Floor"  som hovedsortering. Er ikke virkelige etasjer hos meg, men en lett blanding av boenhet (det er et stort hus), bygning, og "Core" som jeg bruker for grunnleggende ting som kontrollere og repeatere. Har også "Test" som etasje for testing. ;-) Så langt opererer jeg med:

  • L1A (hovedleiligheten)
  • L1B
  • L1C
  • Loft
  • Kjeller
  • Sj1 (Sjåen, 1. etg)
  • Sj2
  • HH (hønsehuset)
  • Ute
  • Core
  • Test

"Room" for å angi hvor tingen er innenfor "Floor". I tillegg til enkle rom/gang-navn så har jeg "System" for systemdingser (repeatere, RFX) og "Test". Eksempler:

  • Kjokken
  • Bad
  •  SovXX
  • System
  • Test

"Name" beskriver nærmere hva det er, og for noen enheter hvor det er. For Core/System-enheter så er det kun denne som sier hvor det er. Noen steder har jeg flere lys/termometer/xx i et rom, og da angir det hvor i rommet det er. Her benyttes så langt stort sett det som kom opp når jeg installerte. 

 

"Type" er viktig for meg siden jeg bruker den for å filtrere på hvilke enheter som skal vises som standard. Da må alle av samme type ha samme typebegrep, som de definitivt ikke har i utgangspunktet. Eksempler på det jeg bruker:

  • Temperature
  • Humidity
  • Light
  • Battery
  • Motion
  • Repeater
  • Luminance
  • Light Temperature
  • Root Device (f.eks. multi-sensorer med en root-enhet som ikke kan gjøre noe)

"Address" har jeg sluttet å tenke på. De enheter som setter noe der får gjøre det.

 

 

Det er litt arbeid å sette opp dette, og jeg begynner å skjønne behovet for backup.

Foreløpig virker dette bra for meg.

Floor/Room definerer hvor enheten er (for det meste).

Type definerer hva det er.

Name er fritekst og sire resten av det jeg måtte trenge å vite.

 

Jeg har klart å bestemme meg - life is good. ;-))

 

PS! Stor takk til de som sendte meg til gode innlegg å lese, og til de som har skrevet de gode innleggende jeg leste. Det har vært kjempenyttig.

Endret av AldriFerdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.