Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Script/ plugin for overvåkning av enheter?


borg1n

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det finne scripts eller plugins for å overvåke at enheter er i live? Helt spesifikt, jeg har har 15-20 temperatur sensorer som normalt sett oppdateres hver time og kunne tenkt meg å få en alarm om noen av de ikke er oppdatert siste 12t. Tanken er å kunne bruke disse som temp sensor for styring av gulvvarme (VSTAT fra SteveMSJ?) og da må jeg vite at sensorene ikke er død av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, borg1n skrev:

jeg har har 15-20 temperatur sensorer

 

 

Hmm hjelper det å ha mange når du skal styre et bestemt område?

Hvis det er greit med mange , hvorfor ikke samle alle verdier du får inn, legge de sammen og dele på antallet du har fått inn.

Da eliminerer du variasjoner i sensorer, samt utfall av en eller flere ...

Da trenger du vel strengt tatt ikke overvåkning.

Men du kan jo telle hvor mange du har fått inn i innenfor en fast tidsperiode også .. og se om antallet varierer, gjør det er det jo feil på en.

 

Leste ikke nøye nok, men hvis du forvventer data fra en sensor i en tidsperiode og ikke får det, så kan en vel anta at det er en feil på den.

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fant løsningen på nettet etter litt mer leting. I tilfelle noen andre trenger dette ligger scripted vedlagt.

 

Som nevnt har jeg noen temperatur-sensore/ givere og tenkte teste stabilitet og levetid batteri etc og så evt bruke det sammen med "virtuelle termostater" i HS3 for å styre vannbåren varme. Jeg har litt sansen for disse fra Xiaomi, dels gir de både temperatur og luftfuktighet, dels er de små og kan plasseres litt mer skjult og dels ser de ut til å jevnt oppdatere temperatur flere ganger i timen. Jeg trenger derfor et script for å måle stabilitet over en lengre periode og deretter fortelle meg (via email) når en sensor faller ifra, f.eks grunnet lavt batteri.

 

Følgende script ser ut til å gjøre jobben for meg.

 

Sub Main(ByVal Parm As Object)

 

    Try

        Dim ListOfDevices() As Integer = {768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 782, 784}

 

        For Each Device As Integer In ListOfDevices

 

            If hs.DeviceTime(Device) > 60 Then

                hs.writelog("TempSensor ", " *** Alarm: " & hs.DeviceName(Device) & " ikke oppdatert siste 60min")

                hs.SendEmail("<fromAddr>", "<toAddr>", "", "", "HS3 Alarm(TempSensor)", " *** Alarm: " & hs.DeviceName(Device) & " ikke oppdatert siste 60min", "")

            End If

        Next

 

    Catch ex As Exception : hs.writelog("DeviceLastChange", "Error: " & ex.message)

    End Try

 

End Sub

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, borg1n skrev:

Ja, de virker med JowiHue + deCONZ, jeg fikk en oppdatering fra Wim (2.0.1.7) som støtter den samt disse 2 (visstnok, har ikke validert det enda):

 

Oppgraderte til 2.0.1.8 (beta) nå - da funker det her også! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.