Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Hvis noen har lyst til å integrere Nobø-hubben sin i openHab, så har jeg begynt på en implementasjon her: https://github.com/austvik/openhab-addons

 

Foreløpig autodetekterer den hub (men du må legge inn de tre siste siffrene i serienummeret selv), soner og komponenter. Den viser info, temperatur og overrides. Det neste jeg har tenkt å legge til er muligheten for å sette overrides. Er det noe annen funksjonalitet som burde vært eksponert?

 

Den er testet med en Switch og noen ovner, men ikke med gulvtermostater.

 

Forresten: Er det noen som vet (antageligvis basert på serienummer?) hvordan man detekterer hva en kompoinent er: ovn, switch eller gulvtermostat?

 

Og hvis det er noen fra Nobø her: Kudos for bra API! Det eneste jeg samler er Y02 på alle komponenter, ikke bare switchene (termostatene i ovnene må da vite temperaturen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du vet hva slags type enhet det er ved å se på første del av serienummeret: Første tre siffer av det 12-sifrede serienummeret (første byte av 4 bytes, fordi tre og tre av sifrene har kun verdier mellom 0 og 255). Alle Nobø radio-produkter av samme type/modell starter alltid med de samme tre sifrene i serienummeret.

Mvh Terje

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Terje skrev:

Hei,

Du vet hva slags type enhet det er ved å se på første del av serienummeret: Første tre siffer av det 12-sifrede serienummeret (første byte av 4 bytes, fordi tre og tre av sifrene har kun verdier mellom 0 og 255). Alle Nobø radio-produkter av samme type/modell starter alltid med de samme tre sifrene i serienummeret.

Mvh Terje

 

Takk, Terje!

 

186 = ovn

234 = switch

 

Er det flere muligheter? (gulvtermostat?)

 

-J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

186 = en type termostat til ovn. Andre typer/modeller av Nobø-termostatene i ovnene har egne nummerserier. Gulvtermostat har egen ja.

 

I mitt system ser jeg følgende:

234 = Nobø Switch

168 = NCU-2R (display og fire knapper)

198 = NCU-ER (uten display og uten lokal betjening/knapper) (fin å ha på barnerom)

120 = enhet til å ha bak en stikkontakt inne i veggen (husker ikke hva den heter)

210 = Gulvtermostat NTB-2R

192 = TXF (eldre type enhet uten lokal betjening)

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Terje skrev:

186 = en type termostat til ovn. Andre typer/modeller av Nobø-termostatene i ovnene har egne nummerserier. Gulvtermostat har egen ja.

...

 

 

 

Tusen takk, Terje!

 

Jeg har oppdatert openHab-bindingen til å detektere de modellene vi kjenner til.

 

-J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26/01/2020 at 21:06, JørgenA said:

Hvis noen har lyst til å integrere Nobø-hubben sin i openHab, så har jeg begynt på en implementasjon her: https://github.com/austvik/openhab-addons

 

 

 

Hei Jørgen. Takk for sist.

 

Glimrende at du har lagd openHab støtte, har savnet det. Jeg har fått første versjon til å fungere hos meg, får data på det generelle oppsettet på sonene jeg har. Ser ikke ut til å få noe på nåværende temperatur fra sonene eller selve ovnen. Jeg har NCU-1R som starter med serienummer 184, https://www.defa.com/product/nobo-ncu-1r-control-plug/ .

 

Prøvde å kompilere siste versjon, men da feilet det på følgende

INFO] -------------------------------------------------------------
[ERROR] /home/espfos/git/openhab2-addons_nobo/bundles/org.openhab.binding.nobohub/src/main/java/org/openhab/binding/nobohub/internal/ComponentHandler.java:[87,3127] Null type mismatch (type annotations): required '@NonNull String' but this expression has type '@Nullable String'
[ERROR] /home/espfos/git/openhab2-addons_nobo/bundles/org.openhab.binding.nobohub/src/main/java/org/openhab/binding/nobohub/model/SerialNumber.java:[88,2398] Illegal redefinition of parameter obj, inherited method from Object does not constrain this parameter
[ERROR] /home/espfos/git/openhab2-addons_nobo/bundles/org.openhab.binding.nobohub/src/main/java/org/openhab/binding/nobohub/internal/NoboHubBridgeHandler.java:[334,14698] Null type mismatch (type annotations): required '@NonNull Object' but this expression has type '@Nullable SerialNumber'
[INFO] 3 errors 

Fjernet jeg derimot @NonNullByDefault annotasjonen på SerialNumber.java så kompilerte ting igjen.

 

Uansett en veldig bra start på en binding. Skal teste ut litt mer når jeg får tid.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Espen! Kult å se deg her. Jeg har fikset @NotNull og lagt til NCU-1R.

 

NotNullByDefault er det faktisk mulig å venne seg til, men sjekken trenger tydeligvis en clean install for å slå inn. Skaper mange warnings, dog, skulle likt å sett Exlipse-sin implementasjon av "er det mulig å få null her" litt mer intelligent.

 

Hub'en sender ikke ut "nå"-temperatureer for ovner, dessverre (kun konfigurerte verdier). Det eneste jeg har klart å få ut temp fra er switcher (muligens gulvsensorer, men det har jeg ingen erfaring med). Dersom en switch er satt opp som temp-føler for en sone så får sonen også oppdatert temperatur.

 

Det neste jeg tenkte å implementere var muligheten til å sette "override", slik at man fra OpenHab/panel kan sette "eco/comfort/away" som på en switch (men uten tempsensor) - enten på hub-nivå eller på sone-novå.

 

Jeg vet ikke om det er interessant å kunne endre "comfort/eco"-temp, eller om det er enklest gjort i appen? Mulig det er intereessant dersom man ønsker full kontroll. Lager uteprogram med "kun eco", og deretter kan endre hva den temperaturen er? (selv synes jeg styringen og termostaten til Nobø funker perfekt så det er mest overstyringen som er kult å ha muligheten til)

 

-J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, JørgenA said:

Det neste jeg tenkte å implementere var muligheten til å sette "override", slik at man fra OpenHab/panel kan sette "eco/comfort/away" som på en switch (men uten tempsensor) - enten på hub-nivå eller på sone-novå.

 

Jeg vet ikke om det er interessant å kunne endre "comfort/eco"-temp, eller om det er enklest gjort i appen? Mulig det er intereessant dersom man ønsker full kontroll. Lager uteprogram med "kun eco", og deretter kan endre hva den temperaturen er? (selv synes jeg styringen og termostaten til Nobø funker perfekt så det er mest overstyringen som er kult å ha muligheten til)

 

-J

 

Appen fungerer bra, spesielt med tanke på oppsett av ukeprogram og slikt, men jeg har styring av varmeovn/varmekabler både via Nobø, Z-Wave og KNX, så målet mitt er å få samlet alt i openHab. En "override" mulighet på en gitt sone er vel i utgangspunktet det jeg er ute etter. Å endre "comfort/eco"-temp er nice-to-have, men usikker på hvor ofte man i praksis villa ha brukt det.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, espenaf skrev:

Å endre "comfort/eco"-temp er nice-to-have, men usikker på hvor ofte man i praksis villa ha brukt det.

Jeg gjør det ofte i mine automasjoner. F. eks sette opp temperatur litt når det er besøk.

PS. Jeg bruker Home Assistant......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2020 den 21.06, JørgenA skrev:

Hvis noen har lyst til å integrere Nobø-hubben sin i openHab, så har jeg begynt på en implementasjon her: https://github.com/austvik/openhab-addons

 

Foreløpig autodetekterer den hub (men du må legge inn de tre siste siffrene i serienummeret selv), soner og komponenter. Den viser info, temperatur og overrides. Det neste jeg har tenkt å legge til er muligheten for å sette overrides. Er det noe annen funksjonalitet som burde vært eksponert?

 

Den er testet med en Switch og noen ovner, men ikke med gulvtermostater.

 

Forresten: Er det noen som vet (antageligvis basert på serienummer?) hvordan man detekterer hva en kompoinent er: ovn, switch eller gulvtermostat?

 

Og hvis det er noen fra Nobø her: Kudos for bra API! Det eneste jeg samler er Y02 på alle komponenter, ikke bare switchene (termostatene i ovnene må da vite temperaturen?)


Hej, jag har precis installerat en OpenHab på en rpi med huvudmålet att lägga in och testa din "addon" för att styra mina 2 nobo hub. Men jag lyckas inte lägga in ditt addon i Openhub... Du har möjligen inte några installationstipps?

Trodde först att det redan låg inne i openhubs egna lista av add_ons men hittar inget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Rpi med openhab er mitt oppsett også :)

 

Dette er veldig "work in progress", så jeg har ikke begynt prosessen med å få koden integrert i openhab addons ennå (foreløpig kan den kun lese informasjon, jeg ønsker å legge til endring av override og eco/comfiort-temperatur også). I 

 

For å få den inn nå, må du kjøre OpenHab 2.5.1, laste ned (git clone) kildekoden jeg utvikler på, og bygge den (mvn clean install). Deretter kopierer du rett .jar inn i addons-katalogen på openhab'en. Hvis du sende meg en e-post så kan jeg sende deg .jar fila og fortelle deg hvor du skal kopiere den. Min e-post adresse er jaustvik - at - acm.org.

 

Hvordan har du tenkt å integrere mot hub'en? Hvilken informasjon vil du lese? Hva vil du styre? - så kan jeg prioritere å få det til å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Eriksson25 said:


Hej, jag har precis installerat en OpenHab på en rpi med huvudmålet att lägga in och testa din "addon" för att styra mina 2 nobo hub. Men jag lyckas inte lägga in ditt addon i Openhub... Du har möjligen inte några installationstipps?

Trodde först att det redan låg inne i openhubs egna lista av add_ons men hittar inget...

 

Litt avhengig av Linux distribusjon, men du kan legge file org.openhab.binding.nobohub-2.5.2-SNAPSHOT.jar under mappen /usr/share/openhab2/addons/ så vil OpenHAB oppdage dette automatisk.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, JørgenAu skrev:

Hei, Rpi med openhab er mitt oppsett også :)

 

Dette er veldig "work in progress", så jeg har ikke begynt prosessen med å få koden integrert i openhab addons ennå (foreløpig kan den kun lese informasjon, jeg ønsker å legge til endring av override og eco/comfiort-temperatur også). I 

 

For å få den inn nå, må du kjøre OpenHab 2.5.1, laste ned (git clone) kildekoden jeg utvikler på, og bygge den (mvn clean install). Deretter kopierer du rett .jar inn i addons-katalogen på openhab'en. Hvis du sende meg en e-post så kan jeg sende deg .jar fila og fortelle deg hvor du skal kopiere den. Min e-post adresse er jaustvik - at - acm.org.

 

Hvordan har du tenkt å integrere mot hub'en? Hvilken informasjon vil du lese? Hva vil du styre? - så kan jeg prioritere å få det til å virke.


Tack för infon. Jag har fått igång maven och compilerar just nu så får vi se hur det går. Får massa error om features/karaf/openhab-addons/src/main/feature/feature.xml hittas inte. Men ska se om det går igenom.

Jag håller på att installera ett styrsystem i en kyrka där det är nobo element överallt. 
Jag kommer ha 2st energy hub (för räckvidd). 4st zoner med olika "scheman". I varje zon finns det en "switch" som levererar temperaturen och styr overide till aktuell zon.
I de 2 stora zonerna finns det 2st RS700 som styr nattsänkningen på elementen. Dessa har kod som börjar på 120.
i de 2 mindre zonerna sitter bara nått enstaka element som har radio termostat (R80 RXC).

Idag funkar det "OK". Dvs jag kan ställa in i schemat i appen vilka dagar/tider det ska vara svalt/varmt osv.
MEN

Ifall en aktivitet inte sker varje vecka utan varannan tex, eller enstaka gånger så funkar det inte då appens schema gäller varje vecka. Så då står kyrkan varm i onödan.

Så det jag är ute efter är 2 saker.

1. Kunna göra ett schema som kan variera tex varannan vecka/en gång i månaden osv.
2. Kunna skapa en google kalender där kyrkmedlemar kan lägga in en bokning med ett kodord. Tex styrelsemöte BT (Bibliotek) en viss tid. Då ska openhub känna igen BT och slå igång zon bibliotek när kalender aktiviteten börjar.

Antagligen löser man 1:an med 2:an genom att skapa bokningar i google kalendern som återkommer i visst intervall...


Så möjligheter att ändra zoners eco/comfort mode från OpenHab är det jag söker....


Satte upp en HASS för att testa, men värkar vara trasigt/ej gjort för senare versionerna då det vägrar att fungera på senaste versionerna.

Stort tack för det jobb som du lägger ner!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått allt att funka utom "active override". Vad ska den deklareras som för "item" Vill ju att den ska visa ifall det är "eco" "comfort" eller "borta". Någon som har input?

Sen väntar jag med spänning tills vi kan styra overrides med openhab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Eriksson25 skrev:

Satte upp en HASS för att testa, men värkar vara trasigt/ej gjort för senare versionerna då det vägrar att fungera på senaste versionerna.

https://github.com/echoromeo/hanobo
https://github.com/echoromeo/pynobo

Denne virker med siste versjon av HA (hvis det var det du var ute etter ........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg akkurat pushet en versjon som gjør det mulig å:

- sette override på hub

- sette eco/comfort temp på zone

 

I tillegg  blir endringer på zone/termostat oppdatert raskere i UI. Det er i det hele tatt ganske snappy kommunikasjon mellom app og openHab.

 

Dersom jeg endrer override kjapt på hub så får jeg timeouts - mulig jeg må øke timeoutverdi for disse operasjonene.

Det ser ut some om handshakene aksellererer, det må jeg se på før jeg ser om det er mulig å få dette integrert i openHab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Kult at det er en Add-On på vei, gjør nok livet litt lettere :)


Jeg løste dette enn så lenge ved å bruke executeCommandLine og to små python script:

 

Rules:

rule "Fetch nobo redings"
when
    Time cron "0 0/1 * 1/1 * ? *"
then
    var String result = executeCommandLine(Duration.ofSeconds(5),"python3""/etc/openhab/scripts/noboTemp.py")
    NoboEntranceTemp.postUpdate(Double::parseDouble(result))
    var String zone = '1'
    result = executeCommandLine(Duration.ofSeconds(5),"python3""/etc/openhab/scripts/noboZoneInfo.py"zone)
    postUpdate(NoboZone1Moderesult)
    zone = '2'
    result = executeCommandLine(Duration.ofSeconds(5),"python3""/etc/openhab/scripts/noboZoneInfo.py"zone)
    postUpdate(NoboZone2Moderesult)
    zone = '3'
    result = executeCommandLine(Duration.ofSeconds(5),"python3""/etc/openhab/scripts/noboZoneInfo.py"zone)
    postUpdate(NoboZone3Moderesult)
    zone = '4'
    result = executeCommandLine(Duration.ofSeconds(5),"python3""/etc/openhab/scripts/noboZoneInfo.py"zone)
    postUpdate(NoboZone4Moderesult)
    zone = '5'
    result = executeCommandLine(Duration.ofSeconds(5),"python3""/etc/openhab/scripts/noboZoneInfo.py"zone)
    postUpdate(NoboZone5Moderesult)
    zone = '6'
    result = executeCommandLine(Duration.ofSeconds(5),"python3""/etc/openhab/scripts/noboZoneInfo.py"zone)
    postUpdate(NoboZone6Moderesult)
end

 

Items:

Number:Temperature NoboEntranceTemp "Entrance [%.1f %unit%]" <temperature>
String NoboZone1Mode "Nobo Kitchen Mode [%s]" 
String NoboZone2Mode "Nobo Office Mode [%s]"
String NoboZone3Mode "Nobo Living Room Mode [%s]"
String NoboZone4Mode "Nobo Master Bedroom Mode [%s]"
String NoboZone5Mode "Nobo Childrens Bedroom Mode [%s]"
String NoboZone6Mode "Nobo Downstairs Hall [%s]"

 

noboTemp.py

from pynobo import nobo
glen = nobo('<serial>''<ip>'False)
print(glen.get_current_component_temperature('<componentId>'))

 

noboZoneInfo.py

from pynobo import nobo
import sys
glen = nobo('<serial>''<ip>'False)
print(glen.get_current_zone_mode(sys.argv[1]))

 

Har ikke satt opp noen "sendCommand" funksjoner enda, og ønsker meg en "Global Override Mode".
Bør vel ikke være noe problem, bare finne override med target_id = -1, slik jeg har forstått det.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Har tre generasjoner  Nobø Energy control.

Startet med Orion 512 i 2007 med sms meldinger gjennom Ring Hytta mi varm.

Det funket.

Så ble jeg lei av å betale 500 kr pr mnd til hytta mi varm og byttet SIM kort, Nobø hadde lagt inn en sperrekode som jeg aldri fant ut av selv om Nobø service påsto at det skulle fungere. Prøve med forskjellig sim kort og titalls ganger.

Så gikk Nobø konkurs og de bare skylte på st det nå var et annet selskap og de kunne ikke hjelpe.

Ti år har gått og i år satte jeg opp Nobø hub og skiftet termostater.

Det fungerer, men siden dette er på fritidsbolig på fjellet så er appen med disse forskjellige Comfort- Borte- Øko- Normal totalt viss vass og ubrukelig for en som ikke er pro bruker.

Jeg må jo ringe Nobø kundeservice hver gang jeg skal på hytta fordi disse betegnelsene er ikke noe absolutt.

Jeg husker jo ikke temp for alle disse faser og hvertfall ikke hvordan de slåes av og på.

Det er en matrise  med info på 4 varme nivåer  x  natt temp 1 og dag temp 2.

Det er 8 innstillnger.

 

Det er alt for komplekst.


Ukes program er også totalt overkill.

 

Jeg er bare interessert i å vite temperaturen på hytta at det ikke er steinkaldt og det andre at det ikke er så kaldt at vannet fryser, men nei målt temp i rommet gir ikke systemet meg, bare temp i gulvene. Da må jeg kjøpe egen romføler for det.

Snakket med markedsjefen i Nobø og fortalte mine erfaringer med tsnke på forbedringer.

Han var uintressert og refererte til gode kundetilbakemeldinger.

Jeg spurte om det var sluttkunde eller pro el installatører som ble spurt? Det svarte han ikke på.

Anbefalte at de bare kuttet ut hub og gikk direkte på temp hjul for hver sone, slik som MicroTemp.

Han var uintressert.

Jeg har Microtemp på en annen eiendom og er kjempefornøyd. Enkelt - jeg får temp i rom og gulv.

og viktigst jeg får løpende Kwh for hver sone.

Desverre så anbefaler jeg alle å gå for MicroTemp me direkte app og temp hjul som går rett på og viser Temp.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tidligere tolmodig m Nobø skrev:

Anbefalte at de bare kuttet ut hub og gikk direkte på temp hjul for hver sone, slik som MicroTemp.

Han var uintressert.

Selvfølgelige var han det. Da tar han jo et smart system som han faktisk selger og tjener penger på (for det gjør han jo), og skal erstatte det med en modell som allerede har en konkurrent før han går på markedet. Det ville jo være å skyte seg i foten.

 

Det eneste du som forbruker kan gjøre, er å stemme med lommeboka di. Ikke kjøp Nobø neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tidligere tolmodig m Nobø skrev:

Det fungerer, men siden dette er på fritidsbolig på fjellet så er appen med disse forskjellige Comfort- Borte- Øko- Normal totalt viss vass og ubrukelig for en som ikke er pro bruker.

Jeg må jo ringe Nobø kundeservice hver gang jeg skal på hytta fordi disse betegnelsene er ikke noe absolutt.

Jeg husker jo ikke temp for alle disse faser og hvertfall ikke hvordan de slåes av og på.

Det er en matrise  med info på 4 varme nivåer  x  natt temp 1 og dag temp 2.

Det er 8 innstillnger.

 

Det er alt for komplekst.


Ukes program er også totalt overkill.

 

Jeg er bare interessert i å vite temperaturen på hytta at det ikke er steinkaldt og det andre at det ikke er så kaldt at vannet fryser, men nei målt temp i rommet gir ikke systemet meg, bare temp i gulvene. Da må jeg kjøpe egen romføler for det.

 

Skjønner ikke helt hvordan dette skal være så vanskelig.

Jeg har brukt nobø i noen år, og det er veldig enkelt. 

Setter hytta i normal før jeg drar opp dit, og så i øko (konstant) når jeg drar. Meget enkelt.

Har selv bare satt på varme døgnet rundt i ukesprogram, men kunne jo satt at det skulle vært kaldere på natten. Er veldig enkel app. 

 

Er derimot enig i at vi burde fått temperaturer inn i appen uten egen romføler, og strømforbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

 

Ser at her er mange av dere som er flinke!

Jeg er selv kun bruker av Solar plus panelovner (ikke programmer) som følgte med nobø termostater (ikke den type som kan kobles mot eco hub men kun NCU 2Te type). Er det best å koble de panelovnene på en Mill socklet (litt styg med så stor socklet men ok) eller er det noe bedre måte å få dem på wifi styring? Har sett at nobø har termostater som kan kobles på eco hub (må da kjøpes alle nye termostater + eco hub), men er litt redd at nobø system kan ikke kobles mot noe smarthus i fremtiden, er det fortsatt sånn? Dvs At Nobø lever litt på 2010 tallet og ikke 2021? Siden den Nobø sitt app er også ikke noe spesielt bra mot mill sin app?

Hører fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Firkfrukt skrev:

men er litt redd at nobø system kan ikke kobles mot noe smarthus i fremtiden

Hva som skjer i fremtiden er ikke godt å si. Men status pr i dag er at Nobø har dokumentert sitt api mot sin hub og det er laget en integrasjon som virker mot Home Assistant og OpenHAB. Vet ikke noe om at det er støttet i andre smarthussystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel @Terje som skal ha mesteparten av æra for at APIet vart offentlig, og det ser ut som det var eit stort tap for oss at han bytta jobb. Gjengen som svarte på mail etter det virka ikkje spesielt interesserte i å hjelpe til med utfordringene mine med pynobo.

Men det skal seiast at det har gått eit år eller meir sidan sist eg prata med dei, så det kan vere at dei er meir begeistra for nerdedelen av kundemassen no.

 

Og eg har trua på å ta kontakt personleg med konstruktiv kritikk, eg kom med tilbakemelding til (les: masa på) Terje i 3-4 år både om forbedring av app og åpning av API.

Etter at dei klarte å implementere fornuftig overstyring/låsing både globalt og for enkeltsoner så er eg veldig fornøgd med både app og muligheitene som APIet gir, til tross for at det er åpenbart at APIet i utgangspunktet ikkje var designa for å bli offentliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.