Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber plugin - Hva ønsker du deg?


Moskus

Anbefalte innlegg

Moskus skrev (9 timer siden):

Ja, trodde det skulle være mulig. :) 

Sjekka litt, tror ikke jeg får laget "real time subscription" tolken, mulig det er kun når du har tibber strøm. Mulig jeg må bruke "consumpiton"? Blir sikkert bare forbruk jeg kan få verdier fra da jeg ikke har tibber strøm? Får sjekke litt i morgen når måleren er på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slabbedask skrev (12 timer siden):

Sjekka litt, tror ikke jeg får laget "real time subscription" tolken, mulig det er kun når du har tibber strøm. Mulig jeg må bruke "consumpiton"? Blir sikkert bare forbruk jeg kan få verdier fra da jeg ikke har tibber strøm? Får sjekke litt i morgen når måleren er på plass :)

Jeg mener også du ikke trenger strøm fra Tibber for å få dette til å fungere.

Har du lagt til Pulsen i Tibber appen og den funker? Det er nok en fordel at den er oppe å går før du henter ut token.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (8 timer siden):

Jeg mener også du ikke trenger strøm fra Tibber for å få dette til å fungere.

Har du lagt til Pulsen i Tibber appen og den funker? Det er nok en fordel at den er oppe å går før du henter ut token.

Nei, har ikke gjort det. Fikk måleren installert idag, ringte nettselskapet etterpå for å åpne han porten. Men det ble for hektisk til dem at de klarte å aktivere han porten idag...  Kan jeg legge til Pulse i Tibber appen før han porten er åpen eller er det lurest å vente?

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slabbedask skrev (5 timer siden):

Nei, har ikke gjort det. Fikk måleren installert idag, ringte nettselskapet etterpå for å åpne han porten. Men det ble for hektisk til dem at de klarte å aktivere han porten idag...  Kan jeg legge til Pulse i Tibber appen før han porten er åpen eller er det lurest å vente?

Fikk Tolken etter Pulse var tilkoblet ja :) Jeg får ikke opp noen verdier og i Homeseer  er det bare denne:

image.thumb.png.4bc1e050b3a40f162f7d54458895ec89.png

Men det er forhåpentligvis fordi nettselskapet ikke har åpnet Han porten enda.

Ved valg av målertype i Pulse, så var det 3 valg og måleren min var ikke blandt den. Jeg valgte Aidon måler da den har samme oppdatering frekvens som den jeg har. Jeg har en Landis+Gyr/Embriq måler som skal virke med Pulse ifølge Tibber https://support.tibber.com/nb/articles/4611502-om-pulse 

 

Dere andre som har samme måler som meg, hva valgte dere ved oppsett av Pulse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lekt meg litt med Home Assistant igjen.

Er igjen forbløffet hvor enkelt det er å få informasjon fra andre systemer inn i Home Assistant! Men det var ikke poenget nå 😊

 

Jeg la inn Tibber i Home Assistant, og jeg ser da at for måling av forbruk, så er det opprettet 2 enheter.

image.png.16c89b403359896afb9a25d3bf85e70c.png

 

Power er jo da kjøpt strøm, og power production er mitt eget overskudd som går til nettet.

Den første går i null ved salg og motsatt.

 

@Moskus Er dette noe som er mulig å få til i TibberSeer?

Pr idag, så viser ikke forbruket eksport av strøm. Når jeg begynner å selge, så vises bare siste positive verdi.

 

Home Assistant bruker vel samme API som TibberSeer? 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, JohnMartin said:

Home Assistant bruker vel samme API som TibberSeer? 😇

Mulig jeg må kikke på dette igjen, skal innrømme at det ikke har veldig fokus, jeg selger ikke strøm. ;)

 

Men ja; hvis det er i APIet så kan (og SKAL!) TibberSeer vise det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker Pulse uten strømabonnemang, med har verdiene av brukt strøm osv. Men Pulse stopper opp etter en tid, slutter å oppdatere verdiene. Kan gå en dag eller 2 før det skjer. Får opp denne meldingen i log Homeseer.

image.thumb.png.c1d8d3f349b86110dd9df2a2c59deab4.png

 

Noen som har en ide hva som er galt?

Har min Pulse koblet til USB strøm hele tiden, og er et stykke ifra sikringsskapet via en cat kabel, men skal vel ikke ha noe å si.

Kan denne ha noe med saken å gjøre? Keep realtime alive?

image.png.88d29be2f0068ac8462994764a95299f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med KeepRealtime Alive vil TibberSeer vente 30 sekunder og så starte websocket-forbindelsen på ny. Det anbefales å ha den på. 

 

Men med god wifi-forbindelse burde det gå betydelig lenger mellom hver gang det er nødvendig... Får du data i appen når dette skjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (4 timer siden):

Med KeepRealtime Alive vil TibberSeer vente 30 sekunder og så starte websocket-forbindelsen på ny. Det anbefales å ha den på. 

 

Men med god wifi-forbindelse burde det gå betydelig lenger mellom hver gang det er nødvendig... Får du data i appen når dette skjer? 

Sjekket ikke appen igår, men fikk det forrige gang. Så mest sannsynlig virket nok Pulse appen. 

Pulsen skal ha bra wifi signal vil jeg tro. Er i samme rom som min hovednode i mesh nettverket, samt at jeg har satt Pulse til å ikke bytte meshnode, men kun bruke den i nærheten. Viser fult signal.

Sjekket Pulse nå forresten og den har stoppet. Virker i Pulse appen, men den var egentlig litt treg til å starte opp visning av forbruk.

En annen ting, forbindelsen ble brutt klokken 05:02:10 samme tid som sist bare 9 sekunders forskjell. Synes å huske å a sett at flere minster kontakt da. 

 

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en bra plug-in

Et par ønsker til justeringer:

1. skulle gjerne hatt pris grafene som devicer/Features så de enkelt vises i homeseer mobile også.

2. gjerne også historikk grafene

som egne devicer/Features

3. Text Price summary formatert på en måte som er mer leselig i HS4

Endret av toby_77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
darkZ skrev (11 timer siden):

Jeg har plugget inn en pulse i strømmåleren, men får bare root devicen når jeg klikker på "Add Tibber Pulse":

image.thumb.png.4f9faa92cda04151f17eee2c04de2b12.png

 

Men ser i loggen at når jeg klikker på "Add Tibber Pulse" restarter plug-in`en:

image.thumb.png.6f9a5ed7ee286eebad5854a6463da2d2.png

 

 

Er HAN porten på måleren aktivert av nettselskapet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.