Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beholde lys på ved bevegelse


Frankis78

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med fibaro bevegelsesensorer , dersom man er i konstant bevegelse i et rom så går ikke lyset på igjen etter delayed device action.

DVS:

Dersom lyset blir trigget og skal stå på i 5 minutter, og man er i konstant bevegelse sånn at sensoren ikke rekker å endre til "No motion" , så skrur lyset seg av etter 5 minutter, og man klarer ikke å få det på igjen uansett hvor mye man vifter med armene.

Så dersom man skal beholde lyset på, så må man være stille uten bevegelse i ca 20 sec, sånn at bevegelsesensoren klarer å trigge "No Motion"  , og dersom det da trigger ny "Motion detected" , så får man nye 5 minutter på timeren.

 

Er det noen annen mulighet å beholde lyset på, dersom man for eksempel er på kjøkkenet midt i kakebakingen "fruen" ? , og slippe å be fruen gå vekk i 20 sec, eller at hun må trykke på fysisk bryter for å få på lyset igjen?

Jeg fant en artikkel om at man kan bruke virtuelle devicer med timer og counter, for å finne ut om rommet er okkupert eller ikke, men synes dette er i drøyeste laget for 10 bevegelse sensorer.

Her er et lite utdrag av bevegelsesensor på eksempel toalett

 

2018-02-14_2227.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måten du har satt det opp på er jo fin for da trenger du kun ett event.

 

Men om du isteden lager ett event til, som sier:

IF NoMotion for 5 minutes = OFF

Da slår det seg jo av etter 5 minutter om det ikke har vært bevegelse der...

Endret av Gaute
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frankis78 skrev:

Da skrur man bare på lysene i første event og av i neste.

Har du et eksempel hvordan man bruker Remove delayed action i første og andre event?

Da trenger du vel ikke det?

Det ene eventet slår på, det andre av...ingen delayed action...
AV vil jo kun trigge om PÅ ikke har skjedd på 5 min, så da blir det jo "delayed" av seg selv dersom det er bevegelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gaute skrev:

Da trenger du vel ikke det?

Det ene eventet slår på, det andre av...ingen delayed action...
AV vil jo kun trigge om PÅ ikke har skjedd på 5 min, så da blir det jo "delayed" av seg selv dersom det er bevegelse.

Stemmer nok det ja, men man bør kanskje legge inn en sjekk om lyset er av (på On eventet) , så bevegelse slipper å be HS om å sette lys på hele tiden? :) takker, skal teste det ut, iallfall på kjøkken og stue, der opphold kan være litt urytmisk. Lagde forøvrig en virtuell device som heter gjestemodus, der bevegelsessensor ikke er i bruk dersom man har gjester. 

Endret av Frankis78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en løsning på problemet (jeg personlig hadde begynt med å sette timeout'en på sensoren til minste verdi, tror det er 5 eller 10 sekunder), men et lite tips til rasjonalisering av eventer, som dette:

image.png

 

Jeg kan forstå at du har gjort det slik for å leke med forskjellige tidsvariabler, men for andre kan det være verdt å nevne at det ville vært lettere å brukt:

"AND IF Settings Modus Tidsmodus has a value NOT equal to Natt"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må du legge i en event som trigges når detektoren din går til en tilstand der den ikke registrere bevegelse og "Tidsmodus" != "Natt". Eller du må gjøre som Moskus nevner over her og setter timeren i detektoren til 5-10sekunder. Gjør du begge deler ligger du godt an :)

Skjermbilde.thumb.PNG.6d6193b67dc4ec17e49387c55f26017f.PNG

 

 

 

Endret av Christoffer
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva annet du bruker bevegelsessensorene til, men selv gikk jeg vekk ifra delayed events ved å sette sensoren til å bare sende "OFF-No Motion" når det ikke har vært noe bevegelse på 5min. I lag med ett sett scener (events) som bare trigges ved gitte situasjoner og ett event som prøver å kjøre alle scenene ved endring av bevegelsessensoren (samme eventet brukes til å trigge scenene basert på andre parametere også). Baksiden er at du ikke får så mye info fra sensoren om hvor ofte den trigges.

 

Alternativet for min bruk ville vært en løsning ala det @Gaute nevner. Brukte en masse delayed events/timers tidligere, og fant ut at det ble for mye krøll for min del ;)

 

1.png.b5be8ee648275ebc779e5a747c44244f.png

2.png.b3d3581ea4cbe26610e8afe11d646d0d.png

3.png.23346618bc17d8f3f35a07565b4ef26c.png

4.png.6b1e5ec0573e4d6630424c9e2ecd38bc.png

 

Endret av torhaala
korreksjon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangen gode tips here ja?

@moskus du har helt rett, bevegelse skal ryddes opp i da dette var noe av det første jeg gjorde, og fant senere ut a å bruke "not equal to" er  en bedre ide. Har gjordt dette på andre ting for å sjekke at det ikke er ferie eller natt osv. ? Og man kan nok justere timeren litt i sensoren, for å trigge tidligere, men jeg skal prøve å unngå det for å spare batteri.

 

@christoffer forstår jeg deg riktig at dine lys blir stående på hele tiden dersom det har skjedd en bevegelse og skrur seg ikke av før "no motion" er trigget, for da kjører den et nytt event .
For jeg ser at du har brukt timer funskjon men er litt usikker på om jeg skjønte hvordan man får trigget på nytt timeren, dersom lyset er på , og man er i konstant bevegelse der bevegelsesensoren ikke får tid til å sette "no motion" mens lyset faktisk er på. Jeg ser her poengent med å endre timeren på selve sensoren for at den skal gå til "no motion" tidligere , sånn at man ikke må stå stille i 20 sekunder før "no motion" blir satt i sensoren. Har du forresten gjordt dette med alle sensorer, eller kun i oppholdsrom som kjøkken?

 

@torhaala den var også fin. Har du brukt noe scenemaster plugin til dette, eller har du gjordt det selv?

Edit: Jeg ser nå at du har kalt eventen scene :) Trodde først at du hadde brukt CPS Scenemaster plugin:)

 

Endret av Frankis78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 minutter siden, Christoffer skrev:

Sorry, vet ikke hva som skjedde med alle skjermbildene... Var bare det lille som skulle være med :/

Så da skrur jeg på eventet som vanlig ved motion i første even, og dette blir da stående på inntil jeg skrur det av i et annet event.

Som under.

 

1 time siden, Christoffer skrev:

Denne må du legge i en event som trigges når detektoren din går til en tilstand der den ikke registrere bevegelse og "Tidsmodus" != "Natt". Eller du må gjøre som Moskus nevner over her og setter timeren i detektoren til 5-10sekunder. Gjør du begge deler ligger du godt an :)

Skjermbilde.thumb.PNG.6d6193b67dc4ec17e49387c55f26017f.PNG

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Frankis78 said:

@christoffer forstår jeg deg riktig at dine lys blir stående på hele tiden dersom det har skjedd en bevegelse og skrur seg ikke av før "no motion" er trigget, for da kjører den et nytt event .
For jeg ser at du har brukt timer funskjon men er litt usikker på om jeg skjønte hvordan man får trigget på nytt timeren, dersom lyset er på , og man er i konstant bevegelse der bevegelsesensoren ikke får tid til å sette "no motion" mens lyset faktisk er på. Jeg ser her poengent med å endre timeren på selve sensoren for at den skal gå til "no motion" tidligere , sånn at man ikke må stå stille i 20 sekunder før "no motion" blir satt i sensoren. Har du forresten gjordt dette med alle sensorer, eller kun i oppholdsrom som kjøkken?

 

 

Jeg har gjort det slik på alle rom. Slik at når sensoren går til no motion så begynner timeren gå gå. Da kan jeg ha forskjellige tider feks natt og dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.