Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Neste på lista: Lyd og tale. Hva er og bruke av lyd i HS3?


Knutarn

Spørsmål

hei folkens! 

 

Da har jeg kommet til da jeg må få noe lys og tale i gang

 

System HS3

 

Hva bruker dere til HS3 ang lyd? og evt tale.

 

Hadde vært kult og hatt lyd i være etg. Og at man kan spille av musikk og radio.

 

mvh Knutarn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
30 minutes ago, Knutarn said:

hei folkens! 

 

Da har jeg kommet til da jeg må få noe lys og tale i gang

 

System HS3

 

Hva bruker dere til HS3 ang lyd? og evt tale.

 

Hadde vært kult og hatt lyd i være etg. Og at man kan spille av musikk og radio.

 

mvh Knutarn :D

jeg bruker Sonos og Amazon Echo dot. 

 

Begge integreres greit til HS, dog må man fortsatt snakke engelsk til Alexa da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Knutarn skrev:

Hva bruker dere til HS3 ang lyd? og evt tale.

Squeezebox. Og Alexa.

 

1 time siden, Knutarn skrev:

Hadde vært kult og hatt lyd i være etg. Og at man kan spille av musikk og radio.

Squeezebox er jo tatt av markedet, men fordelen er at av og til får man fatt i det brukt og får da veldig mye for ganske lite.

Jeg har hatt squeezebox i mange år, og ser absolutt ingen grunn til å bytte til Sonos.

 

Squeezebox har fordelen at det også er klienter som kan kjøre på PCer og Raspberry Pi'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker primært sonos, har en sonos one i hvert rom slik at jeg kan bruke høytaleren til talestyring og til å gi meg tale tilbake. I stuen har jeg en echo dot da jeg har 5.1 sonos system og ville ikke ha en one og en play 1. To one ser gjerne bra ut, men litt overkill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
I stuen har jeg en echo dot da jeg har 5.1 sonos system og ville ikke ha en one og en play 1. To one ser gjerne bra ut, men litt overkill [emoji14]

Du får kun sammenkoblet to one eller to play1, ikke en av hver [emoji102]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

har en res pi som jeg ikke bruker. Kan jeg lage noe greier ut av den hvor feks kun Lyd og stemmestyring til HS3?  Så kan jeg bare montere en mic og høytaller på den og brukte den som en slaks voice over med lyd :=) ?

 

Noe oppskrift på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 timer siden, Knutarn skrev:

Kan jeg lage noe greier ut av den hvor feks kun Lyd og stemmestyring til HS3?  Så kan jeg bare montere en mic og høytaller på den og brukte den som en slaks voice over med lyd :=) ?

Svaret er "ja", men det kommer veldig an på hva du ser for deg... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Finnes det noe oppskrift?  Hvordan man gjør det?

 

Lyst til og ha en res-pi i stua. Hvor da den gir alt av lyd fra HS3. Men om man kan snakke til deg så hadde det vært supert også.

 

Monter bare på en høyttaler og en bra mic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Salvesen said:

Jeg bruker også HS3, til lyd ut bruker jeg Sonos. Har minst en høytaler pr rom. Lyd inn brukes alexa, og der har jeg en del sonos one's også som har dette innebygd :)

 Hvordan har du fått til det? Finnes det noe oppskrift på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Knutarn skrev:

Hvordan har du fått til det? Finnes det noe oppskrift på det? :)

Veldig enkelt:

1. Kjøp så mange Sonos'er du har råd til (eller Squeezebox'er)

2. Kjøp Alexa.

3. Installer Sonos/Squeezebox-plugin på HS3.

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Knutarn skrev:

 Hvordan har du fått til det? Finnes det noe oppskrift på det? :)

 

Det @Moskus sa ;) 

 

Og legg til Alexa scriptet til jon000(tror jeg?) så kan du få alexa til å fortelle deg alt slags gøy, jeg har feks en "godnatt" event der hun lister opp dør tilstand på hoved dør og bil, batteriprosent og gjennstående ladetid til bil, alarm tilstand osv. Alt som er greit å vite før en legger seg egentlig :) Samme om morgenen, info som er kjekk og ha om morgenen, spørsmål om jeg ønsker kaffe osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kult :D 

 

Hvor er det best og kjøpe alexa? noe link? billigste plassen? :) Noe jeg må tenkte på før jeg kjøper (andre typer feks)

 

fant 3 styker, men er det den som er tikrig?: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/stemmestyrte-assistent/amazon-echo-gen-2-smarte-hjem-kontroller-svart-p97788?gclid=EAIaIQobChMI9NObveSU2gIVWmcZCh2msAqTEAQYAiABEgJUqvD_BwE

 

Endret av Knutarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/stemmestyrte-assistent
 

echo er full-size enhet,
echo dot er en kompakt enhet med litt dårligere integrert høyttaler enn den normale echo'n

echo show er som den vanlige echo, men med en skjerm i tillegg.

echo spot er den kompakte versjonen av echo show

 

 

bruker selv echo dot, og er fornøyd med det. blir nok ikke fullt utnyttet, men når jeg har fått ordnet Jon00's alexa "tillegg" vil den vel sikkert bli brukt mer

til musikk bruker jeg squeezebox, da på Rpi med M2P som OS. investerte i hifiberry-shield til pi'en, og skal prøve å montere det i nærmeste fremtid

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så feks Echo Full size eller echo show i stua og Echo dot i andre rom?

 

Hvordan kan man snakke med den når man feks vil skru på lys i stua?

 

Turn on light in living room? eller må man legge til navne på modulen og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

3 minutter siden, Knutarn skrev:

Hvordan kan man snakke med den når man feks vil skru på lys i stua?

"alexa, turn on table lamp"
"alexa, Tell homeseer to turn on lamp"

"alexa, Tell homeseer to run event 'goodnight' "

 

litt avhengig på hvordan du har satt opp integrasjonen, og om det støttes av alexa

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 minutter siden, Knutarn skrev:

Så feks Echo Full size eller echo show i stua og Echo dot i andre rom?

 

Hvordan kan man snakke med den når man feks vil skru på lys i stua?

 

Turn on light in living room? eller må man legge til navne på modulen og?

 

Ikke glem å se på sonos one også :) God lyd, men ikke den beste alexa enheten. Jeg har bare sonos one og en dot. Dot er mest pga den står i stuen hvor jeg har 5.1 sonos. Der jeg har to play 1 som bakhøytalere. Dette fungerer ikke med sonos one pr i dag. 

 

Du setter opp dette i alexa app'en. Legger til devices i forskjellige rom osv. Slik at når du sier "turn offf room X" så skrur alle devicene seg av osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.