Gå til innhold
  • Bli medlem

Expose verdier fra hass.io

Anbefalte innlegg

Hei!
Har satt opp en RPI 3b med hass.io for å få implementert strømprisen fra tibber inn på knx-systemet mitt.

Home assistant sender så "verdiene" videre til knx via ip.

Gjør dette ved å legge inn dette i config.yaml:

knx:
    expose:
        - type: 'energy'
          entity_id: 'sensor.electricity_price_nesxxxxxx_2x'
          address: 'xx/x/x'

Da får jeg opp strømprisen PR nå.

Ser at det er flere attributter etter Entity_id'en, kan disse "expose's"? 

Feks min_price /max_price /

Hvordan skives dette i skriptet`?

Har testet :

knx:
    expose:
          entity_id: 'sensor.electricity_price_nesxxxxxx_2x_max_price'
          address: 'xx/x/x'

Uten hell...

Er ny på denne type programmering:P

image.png.389770a201125c6102807f6912d701de.png

Mvh

Stian

Endret av stianduas
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei. Lager du deg en template sensor med attributten du vil eksponere, får du en entity_id du kan eksponere. Tips et å teste json-koden på templates-siden under utviklingsverktøy (ikon ved siden av info-ikon i venstremenyen) 
Har du et eksempel på dette?:)

Mvh
Stian

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk denne guiden:

https://www.home-assistant.io/components/sensor.template/

du må da ha noe sånt som.

sensors

- platform: template

sensors:

energy_max_price:

friendly_name: "makspris"

unit_of_measurement: "NOK"

value_template: "{{states.sensor.electricity_price_nesxxxxxx_2x.attributes.max_price}}"

alt innenfor {{}} kan testes i "templates"-seksjonen for å se om du får ut noe vettugt

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Satte d opp slik;  

Men får ikke ut verdier.

- platform: template
    sensors:
      energy_max_price:
        friendly_name: "max_price"
        unit_of_measurement: 'kr kWh'
        value_template: "{{ states.sensor.electricity_price_nexxxx_2x.attributes.max_price }}"

Fikk lest denne verdien ok under template-testen. Objektet har da fått Entity_id : sensor.energy_max_price.

Men ved expose av denne verdien så får jeg ikke lest av noe i KNX.

knx:
    expose:
          entity_id: 'sensor.electricity_price_nxxxxx_2x'
          address: '11/7/0'

(Dette er den orginale Entity_id'en, denne får jeg inn slik jeg skal.)

entity_id: 'sensor.energy_max_price'
          address: '11/7/1' 

Denne får jeg ikke noe verdi på..

Tips`?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Offpiste
      Hei

Noe av det jeg har:

Home Assistant i Proxmox på Intel NUC.

Lys:
      Fibaro dimmer 2
      Fibaro singel switch 2
      Fibaro double switch 2
      Fibaro wall plug
      Ikea Trådfri Adapter
      Ikea Trådfri pærer
      WLED

Varme:
      Mill ovner
      Varmekabler - Elko

Strømmåling:
      AMS-måler
      Shelly 

Div sensorer fra :
      Netatmo
      Fibaro 
      Xiaomi mijia/Aqara/CGG1

• Av tommyb
      Hei, 

vi har nylig flytta inn i et hus fra 2007, og det er satt opp med endel smarthus-elementer. 
      Og jeg vet ikke opp og ned på dette, men trenger å finne ut av hvordan ting hører sammen.

Bit for bit har jeg forsøkt å identifisere hva jeg har, men jeg vet fortsatt ikke helt hva som styrer hva, og hvordan jeg skal knytte ting sammen til noe mer brukervennlig som jeg har kontroll på.

Dette vet jeg at jeg har: 
      - En enebolig.
      - En Siemens Logo! 12/24 RC: 6ed1 052-1md00-0ba5 
      - En Siemens Communications Module EIB: 6bk1 700-0ba00-0aa1
      - To Hager TS 201 a1 (KNX dimmere?). Det står tre i papirene men ser bare to. 
      - Fire Schneider Electric CT Le25A 15959 (?)
      - Busch-Triton brytere/termostater.

ABB i-bus: 
      - En ABB IPS/S 3.1.1 (IP-interface med støtte for flere samtidige tilkoblinger)  // - Byttet fra ABB IPS/S 2.1 (IP-interface)
      - En ABB BE/S 4.20.1 (?)
      - Schneider Electric MNT6725-0001  // - Byttet fra En ABB DG/S 1.1 (KNX/Dali Gateway)
      - En ABB SV/S 30.320.5 (strømforsyning)
      - En ABB SA/S 12.16.5
      Mer ABB-utstyr tilknyttet vannbåren varme i et annet skap:
      - To ABB ES/S 4.1.1
      - Sju ABB ventil...greier. Vet ikke modell men de ser omtrent slik ut: http://www.installasjonsprodukter.no/catalog/16021/Adapterringer til thermoshunter_NOR1.html

Jeg har noe dokumentasjon på hvordan ting er koblet i sikringsskapet, inklusive Dali-gatewayen og adressene. 

Brann-/alarmsystem uten abonnement: 
      - En Jablotron JA-63 versjon GK61008. Muligens noe 433.92Mhz-funksjonalitet ute og går her. 
      - En JA-60f trådløs kodetastatur. Tilsynelatende ikke i bruk. 
      - Mer tilknyttet dette inklusive 10 år gamle, kablede brannvarslere. Forrige eier skrudde opp vanlige brannvarslere på siden. 

Ukjent antall sensorer, ser i dokumentasjonen at det er noen 433.92Mhz Nexa-sensorer ute. 
      Ringeklokken er 433.92Mhz, inneenheten er Nexa LMLR-710.  

Smartlås: 
      - Yale Doorman V2. 
      - Verisure Smartlock Vbox Mini.

Flexit sentralstøvsuger med trådløs kontroller,
      Flexit ventilasjonsanlegg.

Egne greier koblet til smarthuset:
      - Ny: Homey Pro. Erstattet et forsøk med OpenHub 2. 
      - Amazon Echo Plus m. fl. Bruker stemmefunksjonaliteten sammen med Homey for å styre lysene. 
      - Amazon Echo Dot with Clock nyeste generasjon, m. fl. Bruker stemmefunksjonaliteten til styring av TV o.l. 

Egne greier ikke koblet til smarthuset: 
      - Ikea lyspærer og hub mm.
      - Philips lyspærer og hub mm. 
      - Logitech Harmony Hub, med Hub Extender (Extenderen har ikke noe bruksområde whatsoever)
      - Makerlife Weather Station: Raspberry Pi Zero W, utvendig på garasjeveggen. 
      - Broadlink RM Pro+ som jeg hadde tenkt å koble til garasjeåpneren. Det gikk ikke, ikke støtte for rolling code. 
      - Raspberry Pi 3 Model A+ med Plex Media Server, koblet mot Alexa. Flere Raspberry Pi-er, for tiden uten oppgaver. 
      - Aeotec Z-Stick Gen5.

Skal gå over og legge til flere detaljer, men tenkte jeg skulle komme igang nåh. 

Det store spørsmålet er: hvordan skal jeg knytte alt dette sammen? 
      ...Og hvordan justerer jeg gulvvarmen? [Løst]
    • Av Join
      Hei!

Mitt system styrer huset i hovedsak KNX igjennom Hager IP-interface og iZKNX plugin. I tillegg har jeg en zwave usb-stick og en Conbee II usb-stick.

Systemet kjører på en eldre vifteløs industriPC, med win10.

Alt fungerer dønn stabilt, bortsett fra Zigbee. 
      Setter opp bridge etter oppsskrift, men den "står" kanskje ei veke, så mister den kontakt med bridge. Har gjort dette mange gongar. Mange.

Det er ein del HUE-pærer som kun fungerer som vanlige LED-pærer, kan du si. Prøver å sette opp endel automasjoner for barna, med farge for tidspunkt, men dette fungerer noen dager, eller lenger, før det slutter.

Bridge må legges til i nettverket på ny, og alle device må legges til på ny...

Nå har eg funnet en enhet på zigbee, som ikke er lys, men kan måle strøm igjennom HAN-porten, dvs. betyr dette at den ikke KAN falle ut pga strømstyring. 
      I tillegg må den fungere når internett er nede. 

Treng hjelp.

HJELP!

Mvh John Ingar
    • Av atle.aalerud
      Hei.
      Jeg har behov for ETS5-lisens for kun ett KNX anlegg for å kunne programmere egen bolig, men ETS Lite med maks 20 enheter blir for lite.
      ETS Inside støtter ikke plugins, så neste alternativ er ETS5 Professional til 1000€. Da kan man også kjøpe inntil to ETS5 Supplementary som har samme funksjonalitet for 150€/stk.
      Oversikt her: https://my.knx.org/en/shop/software

Er noen interessert i å dele kostnadene for 2 evt. 3 lisenser slik at prisen per lisens blir lavere? Ut November er det også 30% Black Friday rabatt.
      Jeg er også interessert i å kun kjøpe en ETS5 Supplementary lisens om noen allerede har Professional lisens og ikke trenger flere lisenser til egne ansatte.

Så lenge dette er til egen bolig ser jeg ikke noe problem, men si for al del ifra om jeg bryter retningslinjer som jeg ikke er klar over.
    • Av Larsf5
      Tar også gjerne imot tips til nettbutikk ettersom jeg nå forstår eibmarkt har sluttet å selge til privatpersoner i Norge.. 
  • Opprett ny...