Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 0
autopjotr

Hvilken sentral/gateway bør jeg velge?

Spørsmål

Hei!

Jeg har nettopp overtatt en ny bolig, og i den forbindelse har det oppstått et akutt behov for hjemmeautomasjon! :-) 

Jeg er helt ny på området, og ønsker tips til valg av sentral eller gateway.

I grove trekk har jeg følgende behov:

• Varmestyring: jeg har varmekabler i omtrent alle rom - og tenker å bytte ut 10 tradisjonelle termostater (hvorav flere har eksterne romfølere). Jeg har kjøpt inn Heat-it TRM2 som går på Z-wave for dette. Ønsker å kjøre program (dag, natt-senking), fjernstyring av temperatur og eventuelt senking basert på hjemme-borte-modus. I tillegg har jeg en Fujitsu varmepumpe som jeg gjerne skulle ha kjørt på et regelsett, for styring av temperatur og effekt. 
  • Ventilasjon: jeg har Vallox ventilasjon. Her ønsker jeg primært å kunne stille opp og ned effekttrinn, som det er hele 8 av på denne typen... Jeg har ikke CO2-måler fra Vallox, men jeg har noen Netatmo-målere som fungerer fint til CO2-måling. En eventuell kobling mellom CO2-måling her og effekttrinn hadde vært veldig elegant.
  • Røykvarsler: jeg måtte bytte ut samtlige røykvarslere i huset, og kjøpte inn Fibaro sine (versjon 2). Disse går også på z-wave. 
  • Lysstyring: jeg har en rekke Philips Hue-lamper som jeg styrer greit via Hue-appen i dag. Om jeg først har en sentral i hus, tenker jeg det er fornuftig å innlemme disse i den, slik at alt kan styres mer helhetlig (hjemme-borte-modus etc)

Utover dette ser jeg for meg å kanskje installere smarte dørlåser etterhvert, samt eventuell overvåking (video, bevegelse).

Hovedspørsmålet mitt er hvilken sentral jeg bør velge - og jeg tar i mot alle tips relatert til system! Jeg har sett litt på HomeSeer, Futurehome og Fibaro sitt.

Videre - og konkret for produktene nevnt ovenfor, har jeg følgende spørsmål:

• Fibaro røykvarsler: kan disse kommunisere på z-wave med hverandre slik at alle røykvarslere i huset går av dersom én detekterer brann? Dette ville vært fordelaktig dersom jeg installerer røykvarslerne før jeg har fått en gateway i hus - samt eventuelt etterpå dersom gateway mister strøm i et branntilfelle.
  • Heatit TRM2: hvordan linkes denne opp til gateway? Jeg spør i hovedsak fordi jeg skal ha elektriker til å montere disse, og tenkte å linke dem opp mot mitt system når jeg får en gateway i hus. Gjennomførbart, eller bør dette gjøres samtidig som den installeres?
  • Tips til utstyr/komponent for styring av ventilasjon samt varmepumpe?

Takk for alle innspill, samt et nyttig forum!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
4 timer siden, autopjotr skrev:

Hovedspørsmålet mitt er hvilken sentral jeg bør velge - og jeg tar i mot alle tips relatert til system! Jeg har sett litt på HomeSeer, Futurehome og Fibaro sitt.

Dette forumet begynner å bli stappet med tråder som alle spør om det samme.

... som f.eks. her og her.

Ikke at det gjør noe, men her er det nok "en oppgave som overlates til leseren". ;)

Jeg liker HomeSeer, det vet alle. Mer fleksibelt og avansert, men likevel relativt enkelt får du nok ikke.

Fibaro røykvarsler: kan disse kommunisere på z-wave med hverandre slik at alle røykvarslere i huset går av dersom én detekterer brann?

Nei, de kan ikke det. :(

(Gjør dem ganske utelukket av den grunn, spør du meg)

Heatit TRM2: hvordan linkes denne opp til gateway?

Det gjør du etter montasje. :) 

Tips til utstyr/komponent for styring av ventilasjon samt varmepumpe?

Tja... det er nok mulig, men om du finner ferdige løsninger er muligens mer tvilsomt: https://github.com/yozik04/vallox_websocket_api

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

• Tips til utstyr/komponent for styring av ventilasjon samt varmepumpe?

•  

Styring av varmepumpe kan du gjøre med Sensibo eller AirPatrol.
    Jeg har sistnevnte som jeg styrer via app eller IFTTT via min sentral.
    Denne løsningen er så som så, tror jeg heller hadde valgt Sensibo om jeg skulle kjøpt på nytt, men må sjekkes om denne kan knyttes opp mot andre tjenester eller kun via app.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
    Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
    Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Janke79
        Hei.

Har gått til innkjøp av 1 stk Smartthings Hub V3 og 1 stk Fibaro Dimmer 2 hos Elkjøp. Begynner Smarthus i det små. Får koblet opp huben, men klarer ikke å linke opp dimmeren. Finner den ikke på huben. Tre trykk på knappen på dimmeren skal jo gjøre den synlig for huben? Men når jeg kjører en ekskludering av dimmeren så merker plutselig huben at jeg trykker tre ganger på knappen.

Det skal nevnes at når jeg sier at huben reagerer, så mener jeg hva jeg ser på appen på mobilen.

Det er også verdt å nevne at jeg får beskjed om at QR-koden på dimmeren er ugyldig når jeg prøver å linke ved å skanne koden.
      • Av Madsen
        Hei

Jeg har en del fibaro dimmere i huset og har begynt å se behovet for RGB belysning.
        Kan alt for lite om denne typen belysning og vil gjerne ha noen tips.

1. Hvordan virker fibaro RGB? Skal den inn i en veggboks med impulsbryter? Ser den skal ha maks 24

2. finnes det spotter for innfelling?
      • Av Martin Bjørkmo
        Hei. Har gått over fra fibaro hc2 til hassio, og føler jeg angrer allerede:) er tydeligvis en god del å sette seg inn i. Så har en ting jeg lurer litt på hva jeg gjør feil, prøver å sette opp en automasjon der lysene i huset, skal slå seg lav når ytterdøren låses. Har prøvd både gjennom automasjons redigeringen og direkte i config.yaml. Her er det jeg har satt opp. Håper noen kloke hoder her inn kan hjelpe meg litt, ellers må jeg nok bare sette opp fibaroen igjen:)

Martin Bjørkmo

- id: '1575726323090'
          alias: Skru av lys når forlater huset
          description: ''
          trigger:
          - device_id: bd0e9662ce4d494bb701dfb42b0de211
            domain: lock
            entity_id: lock.id_lock_as_150_locked
            platform: device
            type: locked
          condition: []
          action:
          - device_id: 68852362c6e0424a9519ca3096eb4196
            domain: light
            entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_2
            type: turn_off
          - device_id: 68852362c6e0424a9519ca3096eb4196
            entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_2
          - device_id: 8d77768f50c843af8911c77c67834fdd
            entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_4
          - device_id: 506e40f9582e49049757542c3c4fd80d
            entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_8
          - device_id: 73c79e67e3574dcd848124c8667d3a34
            entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_6
          - device_id: b3e01c9c97974aa7a3b219ab345d6041
            entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_10
          - device_id: abf648e3a0e64daeac27a581a6cf99fe
            entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_12
      • Av Trønderbart
        Hei!
        Er ny på forumet og totalt jomfru på Homey og hjemmeautomasjon, men tenkte å smartifisere huset familien nylig tok over.
        Fikk en Homey pro i posten i dag, og tenkte koble den direkte opp mot noen Philips Hue-pærer (uten hue-bridge) da jeg tolket det som at det skulle gå greit.

Pærene er varmhvite GU10-spoter og jeg bruker PhilipsHueXigbee-appen for å legge dem til. Men uansett hvilken av GU10-alternativene jeg velger så blir pærene bare «Unknown Zigbee Device», og fa får jeg bare styrt av og på og ikke dimming.

Må jeg ha HUE hub likevel, eller er det mulig å få lagt dem til uten?

mvh 
      • Av jonerik
        Kort fortalt, har en post inne på HA forumet også, men velger å prøve lykken her istedet. 

Jeg ønsker å redusere strømkostnadene, ikke nødvendigvis opplevd forbruk. Er ikke noe avanserte greier, men tanken er på bakgrunn av prisene som Tibber returnerer i klasser (dyr, billig, normal) osv. Så tenker jeg å sette Heatit Termostatene i Strømsparingmodus, varmepumpen på lavere effekt og skru av Adax Wifi ovnene. Sistnevnte er en pain, men det viktigste er de første to. 

Det er to actions jeg ønsker å oppnå, lage en switch som kan skru dette på manuelt og en automatikk som kan slå inn. Først og fremst ønsker jeg å lande et script som funker. Jeg har kommet et stykke på vei, men sliter litt med å finne ut av hvordan jeg kan dynamisk sette ned temperaturen på sonene med f.eks 4 grader, da alle sonene har forskjellig temp. 

Switch.yaml ser slik ut:
        #Powersaving mode   - platform: template     switches:      kjell_mode:       value_template: '{{ states("input_boolean.kjell_mode") }}'       friendly_name: 'Kjell-mode'       turn_on:         - service: input_boolean.turn_on           entity_id: input_boolean.kjell_mode         - service: climate.set_preset_mode           entity_id: group.climate_termostater           data:             preset_mode: Energy Heat #        - service: climate.set_hvac_mode #          data: #            entity_id: group.climate_panelovn #            hvac_mode: 'off'         - service: climate.set_fan_mode           entity_id: climate.varmepumpe           data:              fan_mode: quiet         - service: notify.tibber           data:             title: "Kjell-mode er aktivert"             message: "Strømmen er dyr, Kjell-mode er aktivert til strømmen normaliserer seg."       turn_off:         - service: input_boolean.turn_off           entity_id: input_boolean.kjell_mode         - service: climate.set_preset_mode           entity_id: group.climate_termostater           data:             preset_mode: none #        - service: climate.set_hvac_mode #          data: #            entity_id: group.climate_panelovn #            hvac_mode: heat         - service: climate.set_fan_mode           entity_id: climate.varmepumpe           data:              fan_mode: low         - service: notify.tibber           data:             title: "Kjell-mode er deaktivert"             message: "Da vi tilbake til normalen igjen. Få kasta litt mer penger ut av vinduet. " Groups.yaml ser slik ut:
        # Groups.yaml climate_panelovn: name: Adax Panelovner entities: ## Panelovn Kontor #- climate.adax_82165 ## Panelovn Gjesterom - climate.adax_86969 ## Panelovn Soverom: Ludvig #- climate.adax_83216 ## Panelovn Hovedsoverom - climate.adax_84604 climate_termostater: name: HeatIt Thermostater entities: - climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating - climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating_2 - climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating_3 - climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating_4 Så var det dette med dynamisk temp for en gruppe. Går det, eller må jeg hente inn en og en, og hva er Evnt best practice for å få til dette? 

- service: climate.set_temperature          entity_id: group.climate_termostater          data:            temperature: ???  
    • Opprett ny...