Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

EasyAccess Easycode pinout


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har EasyAccess Easycode på alle ytterdørene i huset, og ønsker å kunne styre disse med f.eks Wifi, Rfid ol, så jeg kjøpte en av disse vanvittig overprisete Bluetooth modulene for å "reverse engineere" denne. Siden det var en 4pin plugg mellom lås og modul antok jeg at de brukte en eller annen form for seriekommunikasjon mellom modulen og låsen og at det var noen form for verifisering, men den gang ei. De 4 pinnene er VCC, Jord og 2 pinner som settes høy for å hhv åpne og lukke låsen. 

20181017_110839.thumb.jpg.4391dd0b86fa6de92331539c64a67d65.jpg

Når Bluetooth modulen mottar "unlock" kommando fra appen skjer følgende: 

Unlock pin: Høy i 650 millisekund >>> 10,5sekunder pause >>> Lock pin: Høy i 650 millisekund. 

Spenningsnivået når pinnene blir satt høy er ca 4.6V så jeg vil tippe de er 5v tolerant.

 

Dette betyr at det er ekstremt enkelt å lage sitt eget opplegg for styring av låsen ?

Pluggen er en 4pin JST PH 2mm pitch. EBAY

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, GustavM skrev:

Når Bluetooth modulen mottar "unlock" kommando fra appen skjer følgende: 

Unlock pin: Høy i 650 millisekund >>> 10,5sekunder pause >>> Lock pin: Høy i 650 millisekund. 

Genialt for oss hjemmehackere, men litt skummelt...? Dette er på modulen som er på innsiden hav døra, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Genialt for oss hjemmehackere, men litt skummelt...? Dette er på modulen som er på innsiden hav døra, ikke sant?

Ja er på innsiden, så man må ha tilgang til å skru av låsen for å "hacke" den. Det farligste er i grunn om man kobler i eller tilbakestiller BT modulen uten å sette den opp, da vil førstemann som kobler seg til kunne sette pinkode og åpne døren. Når den først er satt opp må man kjenne pinkoden for å koble til nye telefoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei!

Jeg har EasyAccess Easycode på alle ytterdørene i huset, og ønsker å kunne styre disse med f.eks Wifi, Rfid ol, så jeg kjøpte en av disse vanvittig overprisete Bluetooth modulene for å "reverse engineere" denne. Siden det var en 4pin plugg mellom lås og modul antok jeg at de brukte en eller annen form for seriekommunikasjon mellom modulen og låsen og at det var noen form for verifisering, men den gang ei. De 4 pinnene er VCC, Jord og 2 pinner som settes høy for å hhv åpne og lukke låsen. 

20181017_110839.thumb.jpg.4391dd0b86fa6de92331539c64a67d65.jpg

Når Bluetooth modulen mottar "unlock" kommando fra appen skjer følgende: 

Unlock pin: Høy i 650 millisekund >>> 10,5sekunder pause >>> Lock pin: Høy i 650 millisekund. 

Spenningsnivået når pinnene blir satt høy er ca 4.6V så jeg vil tippe de er 5v tolerant.

 

Dette betyr at det er ekstremt enkelt å lage sitt eget opplegg for styring av låsen [emoji16]

Pluggen er en 4pin JST PH 2mm pitch. EBAY

 

Har du prøvd EasyAccess zigbee modulen ?

 

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
Quote

Noen som har prøvd Zigbee modulen? Evt har god erfaring med Bluetooth modulen? 
Bruker Home Assistant selv.

 

Har forsøkt BT modulen.. Den er helt ubrukelig. Spesielt til 750kr. Må opp med telefonen for å åpne døren noe som tar betydlig lenger tid enn å bare taste koden. Og det er bare dersom du er så heldig at telefonen i det hele tatt finner låsen.

Har ikke forsøkt Zigbee modulen, men har lekt med tanken på å lage min egen Z-wave modul. Har akkurat begynt å jobbe med ID Lock integrasjon på jobb så har plutselig et Z-wave SDK liggende ?

Endret av GustavM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@GustavM, kommer det til å bli noe av den tanken? I så fall kjøper jeg en sånn av deg! Jeg kunne godt tenkt meg denne låsen, men må ha noe som kan styres med Home Assistant, Node-Red eller Python. Jeg lurer også på det med Zigbee-modulen! Hvis det funker greit, er jo det også et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info fra produsent og en leverandør:

 

Hei, svar fra leverandør.

Dagens Zigbee modul er åpen og støtter HA protokoll, men denne er vi tom for og er ikke  aktuell med mindre man har den fra før. Vi utvikler nå en ny Zigbee modul som støtter den nye 3.0 protokoll. Den blir også åpen og bør enkelt kunne kobles til de fleste smarthus leverandører. Den nye modulen håper vi å ha i salg innen 2 mnd.

 

Mvh

Jan Hegelstad

Lås/Alarm tekniker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mastiff skrev:

Er det sikkert at modulen kommer?

Det kan jeg ikke gi deg noen garanti på. Men de har to ganger svart at den kommer. Her er det andre svaret:

 

Hei

EasyCodeV2 har en inngang som man kan montere Zigbee modul i, her kommer det i Q2 en Zigbee 3.0 module. Vil tro den kan brukes om systemet ditt støtter Zigbee 3.0 ? 

Best regards/Mvh Hans  

EasyAccess AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, takk! :) Da tar jeg sjansen på det. Satser på at det dekselet ikke er altfor irriterende. :) Jeg har en Popp keypad på hushjørnet fra før av (som reserveløsning for leieboernes ID Lock-tastatur, som av og til kødder litt hvis sola har stekt på det), og da kan jeg bruke det samme for å gå via Hass til Zigbee og åpne låsen i min del av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en leser GustavM sitt innlegg om at låsen åpnes kun ved å sette en inngang høy på en plugg inne i låsen så vil jeg tro at modulen som kommer har ganske enkel funksjonalitet. Sannsynligvis bare låse/åpne og null administrasjon av låsen som å sette koder. I så fall er det helt fint for min del, men en får vente og se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ble Maxbo, ja. Jeg monterte den for et par dager siden, og jeg må si at den fungerer veldig greit så langt. Selvsagt veldig primitiv i forhold til ID Lock, men så er den også halve prisen, og jeg måtte jo ha noe med reserveløsning i form av nøkkel. Det snåleste er at man tror alltid man glemmer å låse, for reilen spretter opp i det samme tidelen av et sekund som man lukker døra, så man hører det ikke.

 

Det er to ting som er veldigfjollete: Først at man ikke kan sette den til ikke å låse automatisk. Ja, man kan sette den til ikke å gjøre det midlertidig, men da må man til med kode og styr, og så varer det bare så og så lenge. Det andre er at man ikke kan nullstille den eller fjerne de to masterkodene! Det er virkelig snålt, jeg har aldri vært ute for noe man ikke kan sette tilbake til fabrikkinnstillingene før! Men det står i bruksanvisningen at det ikke kan gjøres av sluttbruker, men må gjøres av fabrikkant eller leverandør. Og jeg er hundre prosent sikker på at ikke Maxbo har det minste snøring på hvordan det gjøres. ;) Jeg ombestemte meg for den ene masterkoden, men da var det selvsagt for sent.

 

En tredje, men ikke like plagsom sak er at man ikke kan bruke sekssifret kode, bare 1-5 og 7-9, eller noe sånt. Jeg har en fast masterkode jeg og kona ikke glemmer, som jeg bruker på alt som trenger det, men den er på 6 siffer, så det funket ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Skulle ønske at den Zigbee-modulen som kommer, kunne styre om låsen står i "midlertidig åpen" eller lukket modus, da kunne det ordnes veldig enkelt med en veggbryter på innsiden av døra. Men så vidt jeg forstår, er det bare åpning og lukking, og ingenting mer. Så ID Lock er som sagt veldig mye mer avansert, men både dobbelt så dyr og ikke minst uten mulighet til å bruke låsen med nøkkel som reserve, som var det avgjørende her siden det ikke fins andre innganger, og fordi det ble i dyreste laget å legge på 3-4 høvdiger ekstra for at et av vinduene skulle få en åpningsmulighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket i en bruksanvisning på nett og der står det at denne funksjonen for automatisk lås som en kan slå av, er permanent og ikke midlertidig. Men det kan jo være en annen modell jeg leste for. Vet ikke hvor mange modeller de har.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigvi Den gjelder bare til neste gang man bruker koden.

Quote

MIDLERTIDIG ÅPEN MODUS (MÅM) Trykk # 1 + en av masterkodene + # ( grønn LED blinker ) + 1. Dette aktiverer den midlertidige konstant åpen funksjonen (TUM). Når den grønne LED blinker og du hører en lang pipelyd, er MÅM funksjonen aktivert og brukeren kan etter inntasting av en kode gå inn og ut av døren uten bruk av koder. Når det tastes en kode igjen, låses døren. Ønsker man å låse yttersiden fra innersiden i denne modusen, trykker man på power knappen på innvendig enhet. Utvendig håndtak vil da låses etter ca 2 sekunder. Selv om man ikke er sikker på om utvendig håndtak er låst eller ikke, kan man fortsatt trykke på power knappen på innvendig enhet fordi den da vil låse opp i to sekunder før den igjen låses. Merk at etter å ha stilt låsen i MÅM må man taste kode første gang for at låsen skal gå i inngrep.

 

Så man kan ha det permanent, men da må man ikke låse døra. Og da er det litt i strid med funksjonen til en lås. ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/03/2020 at 13:06, Mastiff said:

@GustavM, kommer det til å bli noe av den tanken? I så fall kjøper jeg en sånn av deg! Jeg kunne godt tenkt meg denne låsen, men må ha noe som kan styres med Home Assistant, Node-Red eller Python. Jeg lurer også på det med Zigbee-modulen! Hvis det funker greit, er jo det også et alternativ.

 

Tja, det ligger høyt i listen over prosjekter jeg vil gjøre når jeg engang har tid ?

Har kjøpt et par slike Z-Uno moduler fra Kjell & Co, de bruker samme Z-wave chip som f.eks ID-lock og gjør det "enkelt" å lage egne Z-wave dingser uten å kjøpe et dyrt utviklersett. Kan  gi ut koden til denne her inne når jeg kommer så langt, men tør ikke love når det blir ?

Endret av GustavM
Fikset link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.