Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Recommended Posts

Posted

Jeg har en Qubino dimmer ZMNHDD1 som ikke gjør det den skal. Jeg bruker Domoticz, men har også fjærbelastet bryter for lokal kontroll. Men nå er det ikke lenger mulig å få på lyset, verken helt eller delvis, verken fra Domoticz eller lokalt. I Domoticz ser alt normalt ut, og status oppdateres etter de kommandoer jeg sender. Status oppdateres også i Domoticz når jeg bruker bryteren koblet direkte på dimmeren. Men lysene er like mørke. For meg ser det ut til at det har blitt en feil i dimmerutgangen. Er det noe mer jeg må sjekke før jeg ev reklamerer til leverandøren?

 

Posted

Hehe, strengt tatt ikke. Men det er 4 LED-spotter i paralell, så jeg anså den muligheten for å være tilnærmet null. Men du har jo naturligvis et poeng....  Får sjekke når jeg kommer hjem.  

 

Posted

Da kan det være driveren (hvis de har felles driver). Jeg ville sjekket med et voltmeter på dimmeren før jeg tok det med leverandør. Det kan selvfølgelig være et problem med dimmeren, men greit å være sikker først... ;)

Posted

Mulig jeg var uklar, men det er 230 V spotter, så det er ingen driver involvert. Et voltmeter på utgangen er uansett en god ide. 

 

 

Posted

Ingen ekstern driver, i det minste. :P

 

Hvis det ikke er selve dimmeren så er alternativet at du har brudd på ledningen, og DET kan fort være ille. :( 

Posted (edited)

Målte på utgangen - ingen spenning, uavhengig av tilstand på dimmeren. Så, det synes å være feil på utgangen på enheten.

 

Men spørsmålene tar ikke slutt med det. ☹️  Denne enheten er registrert i Domoticz som "Qubino ZMNHDD1 Flush Dimmer Plus". Det samme med en annen, lik enhet. Alt vel. Men når jeg nå i testrig-en inkluderer en ny, identisk enhet, innkjøpt på samme tid og sted som de to andre, så kommer den opp som "Qubino ZMNHDD1 Flush Dimmer", altså uten Plus. Jeg ekskluderer og inkluderer på nytt i tilfelle noe gikk feil, men fremdeles uten Plus. Det samme en gang til. For moro skyld ekskluderer jeg den defekte enheten, og inkluderer den på nytt, og nå dukker også den opp uten Plus. Hva skyldes dette?

 

Edit: Husker ikke hva det stod når enhetene første gang ble inkludert.

 

Edited by DeVille
Ny info
Posted

ZMNHDD1 er modellen på Plus-dimmeren til Qubino. Om Domoticz beskriver den med eller uten Plus kan være så mangt. Men modellnavnet endres ikke. ;) 

Posted
Jeg har en Qubino dimmer ZMNHDD1 som ikke gjør det den skal. Jeg bruker Domoticz, men har også fjærbelastet bryter for lokal kontroll. Men nå er det ikke lenger mulig å få på lyset, verken helt eller delvis, verken fra Domoticz eller lokalt. I Domoticz ser alt normalt ut, og status oppdateres etter de kommandoer jeg sender. Status oppdateres også i Domoticz når jeg bruker bryteren koblet direkte på dimmeren. Men lysene er like mørke. For meg ser det ut til at det har blitt en feil i dimmerutgangen. Er det noe mer jeg må sjekke før jeg ev reklamerer til leverandøren?

 



Jeg hadde samme problem med en Qubino dimmer. Har tre stykker av de som har tatt kvelden så tenkte dette var den fjerde, men det var det ikke.

Jeg er veldig usikker på hva som gjorde at den plutselig begynte å virke da jeg ikke hadde tid til feilsøking. Men plutselig var den operativ igjen. Jeg har en teori om at den har blitt resatt etter et strømbrudd, men jeg kan ikke bekrefte noe...
Posted

Først ta sikringen (og skru den i/på igjen). Det har vært en case med en Fibaro dimmer her også, men det begynner å bli lenge siden nå.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.