Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Avansert garasjeportåpning


bjwanvik

Anbefalte innlegg

I dag gikk jeg tom for strøm på telefonen på vei hjem fra butikken, og fikk følgelig ikke åpnet garasjeporten utenfra. (Tenkte overhode ikke på at det lå en fjernkontroll i bilen, haha...)

Like før helga installerte jeg Netcam Studio X på serveren, og så jo at den bl.a har gjenkjenning på skilt/registreringsnummer, og så begynte tankene å spinne her i kveld :)

Problem: Jeg driver et enkeltmannsforetak hvor jeg driver med bilpleie på kveldstid, og når det står en kundebil i garasjen ønsker jeg naturlig nok ikke at det skal skje noe med porten..

 

Tenkt scenario:

Jeg kjører opp innkjørselen, bilen min gjenkjennes, ett eller annet sjekker om garasjen er "ledig", og åpner i tilfelle porten.

 

Hvordan får en enklest løst dette? Og fungerer skiltgjenkjenningen i Netcam godt nok, eller må jeg basere på noe annet?

Appstyring blir for tungvindt - hender jo jeg er opptatt i telefon når jeg kjører hjem også, og da vil vel antagelig bluetooth være opptatt i tillegg til at data vel kobles ut når en er i en samtale og ikke på wifi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke om garasjen er ledig kan vel løses med f.eks en Arduino ultrasonic avstandsmåler i taket, hvis avstand mindre enn xx så så står det en bil der, evt en slik refleks sak som brukes på elektriske skyvedører i butikker og bommer/garasjeporter, som merker om noe kjører mellom (føler på hver side som sender/reflekterer lys eller hva de bruker)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, bjwanvik skrev:

Hvordan får en enklest løst dette?

Det finnes jo sendere-mottakere du kunne hatt i bilen ("bruke mobilen til å åpne garasjen" Hallo! Det må jo gå automatisk! ;) ) for å automatisere slikt, enten basert på Bluetooth eller RFID. Jeg har et par beacons og Bluetooth leser (de som jeg prøver desperat å oppdatere firmware på) som har "god nok" rekkevidde, og som muligens kunne brukes til dette.

 

Men, skiltlesing vil kunne fungere HVIS du finner et kamera som kan lese skiltet hele tiden. Problemet med skilt er jo at de i praksis er store reflekser. Infrarødt lys på slike skilt har en tendens til å lyse så godt opp at det drukner eventuell tekst fullstendig.

 

Så for å svare på spørsmål nr 2:

12 timer siden, bjwanvik skrev:

Og fungerer skiltgjenkjenningen i Netcam godt nok, eller må jeg basere på noe annet?

Skiltlesingen i NetcamStudio vil nok fungere så lenge kameraet kan vise bokstavene og tallene. Dette må bare testes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt bil er paret med det som skal sniffe burde det vel være mulig?

I bilen min er faktisk BT aktivt etter at tenningen er avslått dersom det er en aktiv samtale - hvordan det er om ikke må testes (har så fryktelig dårlig batteri på telefonen min at jeg aktiverer ikke BT med mindre jeg må...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da er en løsning på "står det en bil i garasjen" på gang :)

Kom på at "en annen far i barnehagen" hadde snakket om at han drev eget firma hvor han drev med elektronikk, og søkte opp litt rundt firmaet - viste seg at han utvikler div. sensore, fisketellere mm., så dette kunne sikkert være en nyttig fyr å snakke med.

Ringte og spurte om han hadde noe forslag, og nevnte i forbifarten at det beste hadde sikkert vært en god gammeldags fotocelle med speil i andre enden - om slikt fremdeles er å få tak i.

Faktisk var det ikke lenge siden han hadde vært borti det sa han, men for andre som evt måtte søke etter noe slikt; det som benyttes i dag er en løsning med to sensorer i steden for speil (får en mail fra han litt senere hvor jeg sikkert kan komme med konkret eksempel på produkt.)

 

Han kom opp med et forslag som jeg tente på umiddelbart; kunne jo ha en ultralydsensor i taket som måler avstand ned sa han :) Da fikk han klar beskjed om å bare skaffe! Med en slik skulle det vel være mulig å styre forskjellig belysning også - avhengig av hvor høyt jeg har løftet opp bilene, i tillegg til at jeg kan slå av strøm til løfteren for å være 100% sikker på at jeg ikke kjører en bil helt i taket :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal være et relativt enkelt prosjekt. Har ikke z-uno selv foreløpig, men søk på Arduino og distance sensor project, så vil du ha mer enn nok eksempler som kan overføres til Z-uno med noen få linjer ekstra kode for z-wave-styring

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk test dette i helga, Har ikke gjort annet en å lastet opp eksempelet og kalibrert, men dette fungere overraskende bra :)

 

Selv har jeg ikke port åpner enda så litt usikker hva jeg skal bruke den til, men for dere som har er dette en finfin løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd... Samtidig som det er synd jeg så den for da er det jo enda mer jeg må gjøre hjemme :P
Det å åpne porten kan jo f.eks kombineres med et geofence dersom en slik ibeacon-mottaker har for kort rekkevidde. Eller. Om beacon har for kort sende-rekkevidde blir vel mer korrekt. Det beste er jo om porten begynner å åpne seg når man er bittelitt unna slik at den er åpen i det man kommer fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, jeg er veldig fersk og vet ingenting om Arduino. (har hc2) 

Noen som setter samme som en sånnen enkelt? Som snakker med Z-Wave. Kunne tenkt meg å se om bil står i carport, kommer/drar. Kan vi heller avtale en pris ? Mvh Daniel Aalberg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dny skrev:

Noen som setter samme som en sånnen enkelt? Som snakker med Z-Wave. Kunne tenkt meg å se om bil står i carport, kommer/drar. Kan vi heller avtale en pris 1f609.png Mvh Daniel Aalberg 

Du trenger en Z-Uno og Arduino-programvaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på. Jeg bruker geofency for å åpne garasjeporten når jeg kommer hjem, det fungerer helt supert. Må bare utvide dekningen på det trådløse nettet mitt.

 

Men det jeg funderer på nå, er hvordan jeg kan ha en smart styring av garasjeporten når jeg skal ut. Pr. idag har jeg en dør/vindu sensor på garasjedøra, slik at porten åpner seg når denne åpner seg.

En ultralydsensor vil jo lese om bilen står der, men det kan jo hende at jeg skal inn i garasjen selv om bilen står der. og det blir litt feil, hvis jeg f.eks skal ut å hente noe i garasjen, for da vil jo porten åpne seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Christian skrev:

Men det jeg funderer på nå, er hvordan jeg kan ha en smart styring av garasjeporten når jeg skal ut. Pr. idag har jeg en dør/vindu sensor på garasjedøra, slik at porten åpner seg når denne åpner seg.

En ultralydsensor vil jo lese om bilen står der, men det kan jo hende at jeg skal inn i garasjen selv om bilen står der. og det blir litt feil, hvis jeg f.eks skal ut å hente noe i garasjen, for da vil jo porten åpne seg

 

Har du Android? Har du blåtann i bilen? Da kan du kanskje trigge på at mobilen kobler seg til handsfree i bilen med Tasker?

 

Evt må du gjøre det på den kjedelige måten - ha en fysisk bryter rett innenfor døra som du trykker på for å åpne porten... men her inne vil jo det være som å banne i kirka! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Har du Android? Har du blåtann i bilen? Da kan du kanskje trigge på at mobilen kobler seg til handsfree i bilen med Tasker?

Har blåtann i bilen. Men jeg har iphone. Skjønner jo og vet at det er lite man kan gjøre med en iphone i denne sammenhengen.

 

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.