Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fordele trafikk mellom 2 stk UZB1 interface


SveinHa

Anbefalte innlegg

Mistenker trafikkork i nettet mitt da jeg flere ganger nå har hatt et supert og kjapt Z-Wave nett men så kommer jeg til et tidspunkt der det plutselig går i sirup. Startet med HomeSeer på RPi med Aeon Gen5 dongle. Funket supert til det var rundt 40 enheter tilkoblet og så begynte ting å ta tid, fra bevegelse til lys gikk på kunne der gå 10, 20, 30 sekund og av og til enda lengre. I HomeSeer loggen er "bevegelse" og "lys på" registrert i samme sekund og derfor er det nærliggene å tro at det er trafikkproblemer i Z-Wave nettet. Overførte nettet til UZB1 og opplevde det samme. Gikk over til Windows versjon av HomeSeer uten at det hjalp. Ble tipset om å ta backup/restore av UZB1 men det endte i katastrofe da restore ikke virket... Brukte det meste av helgen på å ta exclude/include på alle enheter og det gikk helt supert fram til jeg passerte ca 40 enheter, da var det fullt av sirup i nettet igjen...

 

Tanken er da å sette opp RPi med UZB1 for å ta hånd om deler av nettet for å se om det hjelper men spørsmålet blir jo da hvordan vil trafikken fordele seg? Vil HS selv lære letteste vei til hver enkelt enhet eller kan/må dette settes opp manuelt? Erfaringer? Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... "Trial version only analyzes up to 4 nodes." Ikke mye hjelp i det, alle 4 så grønne og fine ut.

 

 

Edit: Z-Seer+ startet opp i trial-mode så jeg tenkte at det var det men da jeg la inn trial lisensen ble den åpnet fullt opp, jobber videre med saken...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en rød node og optimaliserte den tilbake til grønn igjen. Fant også et par VELDIG merkelige ruter som virket totalt meningsløse (minst 2 hopp for mye og 2+2 av nodene ligger bare få cm fra hverandre) men fikk ikke gjort noe med de... Og hvor lenge var Adam i Paradis? Restartet PC og da var Z-Seer+ nede i max 4 noder igjen og kunne ikke legge inn igjen lisensnummer...

 

Nåja, godt å ha flere PCer å spille på, både fysiske og virtuelle. Installerte Z-Seer+ på en annen og der svelget den lisensnummeret så da kan jeg jobbe litt videre.

 

Eksempel på en "merkelig" rute: Nodene er plassert noenlunde geografisk riktig, de til venstre og til høyre er i hver sin ende av eiendommen og de andre på midten. Node 72 og 75 (til høyre) er bokstavlig talt bare få cm fra hverndre...

image.thumb.png.ff848ddeaee527dcab0c8fa6db0a6cdb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, SveinHa skrev:

Fant også et par VELDIG merkelige ruter som virket totalt meningsløse (minst 2 hopp for mye og 2+2 av nodene ligger bare få cm fra hverandre) men fikk ikke gjort noe med de...

Ikke prøv å forstå z-wave plus sin meshing, det tror jeg ikke er meningen.

Man skulle jo tro at "korteste rute" = "den beste ruten", men i mesh er det ikke nødvendigvis slik. Andre parametre kan være like viktige (bl.a. signal/støy-forhold, trafikkfordeling mellom noder, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kanskje ikke meingen å forstå men når ting ikke funker så må en jo prøve å lete etter årsaker og dette eksempelet virker jo helt meningsløst... Det ser ut til å ha løsnet litt etter den ene røde noden ble malt grønn igjen...

 

Men litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Er det en god tanke med 2 UZB1 enheter i drift eller blir det bare krøll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner muligens å finne litt ut av problemene. Flere Fibaro enheter gir feil CRC:

okt-26 19:45:53 	  	Z-Wave Error 	Bad CRC from CRC16_ENCAP frame from node 68
okt-26 19:45:45 	  	Z-Wave Error 	Bad CRC from CRC16_ENCAP frame from node 105
okt-26 19:45:44 	  	Z-Wave Error 	Bad CRC from CRC16_ENCAP frame from node 105
okt-26 19:45:41 	  	Z-Wave Error 	Bad CRC from CRC16_ENCAP frame from node 57

Node 68 er en Fibaro Dimmer 2 og de andre er Fibaro Wall Plug.

 

Har hatt stående 4-5 Wall plug som jeg ikke har hatt bruk for lengre og testet de en etter en og noen fir en bråt med CRC feil mens andre bare gir en og annen. Tnkte kanskje at det var en annen node i nettverket som videresendte korrupt informasjon men disse 3 her har direkte forbindelse til UZB1

 

Tror nok jeg må jobbe meg bort fra Fibaro og i første omgang fjerne de som ikke er "Mission critical". Har masse Fibaro siden jeg kjørte på Fibaro HC2 tidligere og det virket jo da som et logisk lurt valg. Mine nettproblemer startet med HC2 men det kan jo nå se ut til at det er flere av nodene som trøblet hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er omlag halvparten av Fibaro enhetene pensjonert og det merkes godt i responsen på nettet mitt, ikke på langt nær 100% enda men en tydelig foredring. Z-Water er også pensjonert da også den laget en god del annet krøll. Det var jo enkelt å finne ut av da jeg slo på "Detailed debug logging" og filtrerte loggen på "Z-Wave Errors" så lyste jo problemene mot meg ?

 

Har opprettet supportsak hos Fibaro da det jo er helt tydelig at Fibaro Wall Plug og Fibaro Dimmer 2 lager en masse CRC feil som bremser ned nettet med en masse feilsendinger.

 

Så kommer jo det store spørsmålet: Hvilke dimmere bør jeg kjøpe nå? Har 9 Fibaro dimmere som alle MÅ være operative så det blir jo litt kronasje også. Både Qubino og Aeotec har jo greie alternativer og der finnes jo sikkert andre og. Anbefalinger og erfaringer anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 den 8.51, SveinHa skrev:

Er det en god tanke med 2 UZB1 enheter i drift eller blir det bare krøll?

Z-wave er mesh, så i teorien er det bedre med et stort nettverk enn to små.

Selvfølgelig unntak til den regelen, men det primære målet vil være å ha et stort fungerende nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det @Moskus. Som du ser så har jeg nå begynt å få litt oversikt over hva problemet virkelig er så 2 nettverk er ikke lengre så aktuelt.

 

Fibaro enhetene lager en mengde CRC feil og nå når jeg har fjernet 5-6 av de går det bedre. Har fremdeles 8 Fibaro Dimmer 2 i drift så jeg vurderer sterkt å bare shoppe meg nye Aeotec eller Qubino dimmere før jeg får svar fra Fibaro.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, ZoRaC skrev:

Har du 3-wire over alt? For det et vel bare Fibaro som støtter 2-wire, så vidt jeg vet...

 

Aeotec Nano dimmer støtter også 2 wire. Men bør helst unngås siden er litt halvveis som nevnt over. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 17.26, SveinHa skrev:

Har opprettet supportsak hos Fibaro da det jo er helt tydelig at Fibaro Wall Plug og Fibaro Dimmer 2 lager en masse CRC feil som bremser ned nettet med en masse feilsendinger.

Fått et litt halvhertet svar fra Fibaro, mest konkret (og skuffende/skremmende) var dette:

Sitat

According to our Z-Wave engineers, Z-Wave traffic is very large. So large, that CRC (algorithm responsible for error checks) are not completed.

Ehhhh...VET de ikke hvilke datamengder som er vanlig i et Z-Wave nettverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 8 stk Fibaro Dimmer 2 erstattet av Qubino dimmere så jeg sitter kun igjen med en Fibaro Dimmer 2 og en Fibaro Wall Plug. Resultatet så langt (er bare en halvitme enda men likevel...) er strålende ? INGEN CRC feil og responsen er tilbake til normalen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.