Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruk av S2 på Fibaro Dimmer 2 til scenestyring


Zulboom

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det nokon som brukar brytar S2 på Fibaro Dimmer 2 til nokon slags scenestyring (natt/dag/heime/borte), evt. til å køyre events?

Har prøvd meg på å sette parameter 28 (Scene activation functionality) til 1, men blei ikkje heilt klok på korleis dette blir brukt. Sjå skjermdump frå brukarmanual nederst i innlegget. Får heller ikkje opp dei innstillingane under Root-devicen som eigentleg skal dukke opp ifølge forum-post nr. 4 i denne tråden på Homeseer-forumet (annan Z-wave-node enn Fibaro Dimmer 2, men prinsippet burde vere det samme): https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/general-discussion-area/100424-fibaro-dimmer-2-scenes

 

Eg har lagt merke til at devicen kalla "Switch Multilevel 2" oppdaterer seg (toggle, av/på) når eg aktiverer impulsbrytaren som er tilkopla inngangen. I og med at eg ikkje får til scenestyring spesifikt, er det mogleg eg kun kjem til å sette opp nokre events. I første omgang blir det til dømes å sette opp S2-brytaren ved inngangsdøra til å skru av alt lys i leilegheita når eg går ut.

 

Korleis har de løyst det?

 

image.png.462ada55790f2aafb1064c077f53a561.png

Endret av Zulboom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Homeseer for en stund siden sier de ordnet at det ble laget en egen scene device for hver dimmer2, så fungerer det ikke. Support kunne heller ikke hjelpe meg da jeg kontaktet dem. Virket ikke som de brydde seg nevneverdig om feilen. Veldig irriterende, for alle dimmer2 vil trigge/trigges av samme globale scene ID.
Fibaro switch/rele genererer scene device derimot som den skal. [emoji849]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iceball skrev:

Selv om Homeseer for en stund siden sier de ordnet at det ble laget en egen scene device for hver dimmer2, så fungerer det ikke. Support kunne heller ikke hjelpe meg da jeg kontaktet dem. Virket ikke som de brydde seg nevneverdig om feilen. Veldig irriterende, for alle dimmer2 vil trigge/trigges av samme globale scene ID.
Fibaro switch/rele genererer scene device derimot som den skal. emoji849.png

 

Den er god. Så lenge Switch Multilevel 2 sin device-oppdatering fungerer fint så får eg heller lage min eigen automatikk vha. events, virtuelle devicar mm. Heldigvis er Homeseer god til nettopp dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Zulboom skrev:

 

Den er god. Så lenge Switch Multilevel 2 sin device-oppdatering fungerer fint så får eg heller lage min eigen automatikk vha. events, virtuelle devicar mm. Heldigvis er Homeseer god til nettopp dette ?

 

Jeg gjør det også på denne måten. :) virker helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg gjør det også på denne måten. :) virker helt fint. 

 

Det enkle er ofte det beste! (Litt ironisk å sei det om heimeautomasjon i seg sjølv. Det enklaste hadde vel berre vore å hatt ein vanleg elektrisk installasjon, slik som naboane til "On The Floor"-mannen i Rema 1000-reklamen? ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte opp akkurat dette i forrige uke, og hadde i starten problemer med Switch Multilevel 2 levde sitt eget liv. Det kan virke som om at den fortsatt tidvis gjør det, men problemene er i all hovedsak borte. Jeg tror mye av det ble borte når jeg fikk satt opp riktige assosiasjoner på dimmerne. (Noe som for øvrig ikke gikk like enkelt som det burde ha gjort)

 

Oppsettet her er nok ikke optimalt, så kom gjerne med feedback ved opplagte flaws.

Jeg har 2 "triggere" / impulsbrytere koblet til S2, da ved utgangsdør og på soverommet som sjekker status på en virtuell device som forteller om jeg er hjemme eller borte/sover.

Siden S2 fortsatt oppfører seg rart og plutselig satte seg selv til "on" 2-3 ganger pr ett trykk på bryteren så la jeg inn en wait for å forhindre at sekvensene loopet, noe de gjorde et par ganger før jeg la det inn.

 

Jeg har da også tilsvarende events hvis "Hjem/Våken" er "Off", disse sjekker også på klokkeslett for hvor mye lys den faktisk skal skru på, da jeg helst ville unngå flombelysning midt på natta. 
Ikke at det er relatert til spørsmålet, men det gir jo enkelt muligheten til å utvide med flere triggere, som f.eks proximity sensor eller geofencing for å gjøre dette automatisk når man kommer hjem eller reiser ut.

 

image.png.e2c481e39cb401dd0fc1038967bc72fa.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig event. Ser ingen åpenbare feil med den i alle fall, og så lenge den fungerar for deg så er det jo bra :)

Har heldigvis ikkje opplevd samme problem som deg med at devicen skrur seg på fleire gonger.

 

Assosiasjonane mine for alle Fibaro Dimmer 2-modulane min ser i alle fall slik ut:

image.png.fb085172e45ec05397c40612adafeed5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.