Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Håndtering av Z-wave-nettverk (optimize/healing/etc)


Moskus

Anbefalte innlegg

Rich på HomeSeer-forumet har skrevet en post om hva man skal tenke på for å få et velfungerende Z-wave-nettverk.

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/z-wave-homeseer/1259063-network-optimization-best-practices-for-z-wave-networks-11-12-18

 

Kort fortalt:

For større nettverk, dvs. hvis antall noder er over 50-60, er det ikke lenger nødvendig med optimalisering. Det kan faktisk gjøre vondt verre.

For små nettverk, kan det fremdeles være nødvendig for å få pålitelig routing.

 

 

Sitat

For these larger networks its best to NOT do a full optimize. After some internal testing, the following process has fixed many networks by removing excessive routes:

  1. Clear all routes. To do this, from the Z-Wave plugin back up your Z-Wave interface, then restore it. This erases the interface which removes all the nodes and routes. Then do a restore which restores all the nodes. Restart the plugin and ensure that you can still control nodes that are close to the controller.
     
  2. At this point the controller has NO routes and will only use direct communication. Run a node connectivity test and see if it can reach all your nodes. If so, you are done, you do not need to optimize anything.
     
  3. If you get some failures on the connectivity test, find a Z-Wave+ node that is in the center of your home, maybe a wall switch. Optimize just that node. That node will then become a repeater for any node that is out of range of the controller. Picking a Z-Wave+ node ensures that this node routes at the fastest speed possible.
     
  4. Run the connectivity test again. If it passes, you are done, if it fails, pick another node to optimize. Repeat until you have good connectivity.

 

Og merk følgende:

Sitat
  • Z-Wave devices are available in 3 different speeds, 9.6Kbps, 40Kbps, 100Kbps. If your network has mixed speed devices try to not optimize non 100K devices. There are some bugs in some of the older Z-Wave firmware where it will attempt to route at the wrong speed. Not using slower speed devices in routing will remove this possibility
    .
  • If routing is kept to 100K devices you be assured that your network will run as fast as possible. Imagine if an older 9.6K device was in the center of your network and used in most routing. This would slow down the entire network.
     
  • If you have ALL Z-Wave+ devices your network it should "self heal" in that the explorer frame should find all the needed routes and you should not have to optimize any nodes. However, its rare to have a network that is 100% Z-Wave+.
     
  • A single device may be optimized from the Z-Wave tab in the root device properties.
     
  • How can you tell if a node is Z-Wave+? From the Z-Wave plugin menu in HomeSeer select "Node Information". Find the version section for the node and look at the ZDK version #. If it starts with "6", like 6.81, then its a Z-Wave+ node. Also, check the speed, it its 100K, its most likely Z-Wave+.

 

 

Jeg har mye blanda drops (både gammelt og nytt utstyr), og har ikke bare optimalisert 100K enheter. Tror jeg skal prøve på nytt for å se om jeg får hastigheten enda mer opp. :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke kjører HomeSeer, finnes det noe godt program/verktøy for Windows/Linux for å håndtere dette? Det ser ut for meg at HomeSeer er ganske bra på alt Z-Wave, men sånn som LogicMachine som jeg selv kjører er veldig dårlig på akkurat det. Veldig lite funksjonalitet rundt Z-Wave, og ikke veldig gode GUI på det. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fiLLLip skrev:

For oss som ikke kjører HomeSeer, finnes det noe godt program/verktøy for Windows/Linux for å håndtere dette? Det ser ut for meg at HomeSeer er ganske bra på alt Z-Wave, men sånn som LogicMachine som jeg selv kjører er veldig dårlig på akkurat det. Veldig lite funksjonalitet rundt Z-Wave, og ikke veldig gode GUI på det. Noen erfaringer?

Har LogicMachine innebygget Z-wave interface er det ikke så mye du kan gjøre. Hvis det ikke har, kan du koble opp interfacet til en PC eller Pi og styre det med en egnet programvare derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Har LogicMachine innebygget Z-wave interface er det ikke så mye du kan gjøre. Hvis det ikke har, kan du koble opp interfacet til en PC eller Pi og styre det med en egnet programvare derfra.

LogicMachine har USB-interface, så jeg kan flytte den til PCen :) Da står fortsatt spørsmålet mitt om "egnet programvare". Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Moskus skrev:

Både og. Akkurat virker det ikke. Men vi må regne med at det skal komme tilbake igjen.

 

Mener jeg så noe i en tråd hos HomeSeer som tydet på at ballen lå hos Z-Wave.me og at det var opp til dem om restore ble mulig igjen. Finner ikke tråden i farten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Både og. Akkurat virker det ikke. Men vi må regne med at det skal komme tilbake igjen.

 

Er dette i Homeseer? Og er det derfor eg ikkje får meir enn 1 node inn i den nye UZB1 pluggen med "restore a network to this interface"? ?

 

Er noe feil med min gamle UZB1 plugg og fekk ny i går men står berre at den har 1 node selv om det er 20 noder i backup fila men eg kan alikevel styre alle nodene med den nye UZB1 pluggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Moskus klistret denne emne
  • 2 måneder senere...

For å ta opp denne tråden litt igjen.

Å optimalisere kun på 100k enheter hjelper ikke, da de allikevel kobler opp mot hverandre på 9.6k. Jeg vet ikke om det bare er jeg som har dette problemet, men det er for meg ganske vanlig. Jeg har forsøkt utallige ganger både med og uten optimalisering, optimalisert kun 1-2 eller 3 noder som er sentrale på hver in kant av huset og full optimalisering av alle. Uansett kobler nodene seg via andre med kun 9.6k forbindelse. Hvorfor vet jeg ikke, da det kan være en Fibaro Dimmer 2 som kan gå via 2 andre Fibaro Dimmer 2 (alle fw 3.5). Eller en Z-wave.me enhet som går via en Aeotec hvor begge er 100k, men kobles bare opp med 9.6k.

 

Jeg har også problemer med en Heatit Z-TRM2fx som stadig detter ut av nettet. Denne står helt i enden av nettet på en utestue, så jeg ser ikke helt om dette er tilvarende som andre har opplevd med Heatit Z-TRM2fx.

 

Har også den raskeste NUC (I7-8559U 8GB ram og rask SSD) som jeg kjører på, så jeg ser ikke helt at den er problemet.

 

Noen anbefalinger for å få systemet raskere, og unngå alle 9.6k forbindelsene på 100k noder? Jeg har 46 z-wave noder i nettet, som er blanding av 100k og 40k noder, ingen 9.6k, 8-10 RFX433com enheter og 2 ZigBee DeConz/JowiHue enheter. De siste har ingen ting med z-wave problemet å gjøre, da det startet før jeg innstallerte disse.

 

Jeg bruker Din moduler av Fibaro Dimmer 2, og z.wave me moduler med Din montasje i samme skap sentralt i huset. Vet ikke om så mange noder sammen med hverandre kan bli ett problem? Har forsøkt både med lukket og åpen dør, uten at det gjør noen forskjell. Har brukt noen hundre timer eller mer på dette nå, og begynner å bli litt frusturert.

 

Eksempler

image.thumb.png.0cf7f27f8335c7438cbf9dd0012ea4fe.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.5.2019 den 23.00, myrene skrev:

Jeg har også problemer med en Heatit Z-TRM2fx som stadig detter ut av nettet. Denne står helt i enden av nettet på en utestue, så jeg ser ikke helt om dette er tilvarende som andre har opplevd med Heatit Z-TRM2fx.

Aller først, oppdater firmware og skru ned rapporteringene. Jeg har gått fra 60 sekunder til 300 sekunder (dvs. 5 minuter) for temperaturer og strømforbruk. Holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, myrene skrev:

Er det fortsatt ingen som kjenner til hvorfor 100k enheter kobler opp på 9.6k gjennom andre 100k enheter?

Jeg mener at det er et tegn på dårlig dekning eller forstyrrelser. Da senkes hastigheten for å få et tolkbart signal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke dekning, da det stort sett gjelder noder som står tett med andre node som ikke har dette problemet. Når jeg skriver tett, er det noder med DIN montering i samme skap. Jeg har også smme problem med noder som står i samme rom, og det varierer hvem det gjelder. Ene øyeblikket er det 9.6k, andre ganger 40k og så 100k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 stk Haseman DRS6-AI - Z-Wave DIN Rail 6x2kW Universal Switch module, 4 Inputs:

http://store.zwavecenter.com/index.php?route=product/product&path=59&product_id=362

Disse er side om side med 7 stk Haseman DD1-2 - Z-Wave DIN Rail Universal Dimmer v2 250W (Insert Fibaro FGD-212)

http://store.zwavecenter.com/index.php?route=product/product&path=59&product_id=50

Det skjer også at Fibaro FGD-212 også står til 9.6k men ikke til vanlig.

 

Det er DRS6-AL som stadig kobler seg opp med 9.6k men ikke alltid.

 

I tillegg har jeg i ett annet skap i en utestue 2 stk Qubino Flush Shutter DC

En av disse kobler seg også opp med 9.6k, men ikke den samme hele tiden

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hundrevis av ganger på alle mulige måter. Full optimize, backup og restore uten optimize, med optimize på en sentral node, og med noen få sentrale noder. Alt jeg kan tenke på. Har studert alle dine forslag på forskjellige måter det siste året. Resultatet er stort sett det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.