Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Qubino shutter sammen med Fibaro


kjetilhansen

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Kjøpte motorer til rullegardiner fra m.nu, der jeg fikk med en qubino shutter DC med firmware 1,1 og z-wave protokoll 4,5 denne fungere, men får opp melding i home center lite at den mangler template. Så trengte jeg en til shutter DC for 2 andre vinduer, denne kjøpte jeg fra intin.no. Denne ble levert med firmware 4.0 og z-wave protokoll 3,95. Denne får jeg legge til, får også melding om at den mangler template, men jeg får ikke konfigurert den.. Begge 2 kjører kalibreringsrundene sine, men den med nyeste fra intin sier at den ikke er konfigurert... 

 

Dette resulterer jo i at jeg ikke får inkludere den i scener, kan ikke bruke trådløse brytere osv, kun kjøre den fra appen eller websiden... 

 

Har kontaktet intin.no han bekreftet at alle qubino DC shutterene de selger ikke fungerer med fibaro (han testet)

Har kontatet fibaro, de ga den dårlige nyheten at de ikke kunne forstå hvordan jeg hadde fått den ene til og fungere da de ikke støtter qubino dc shutter... 

 

Noen tips? Ser fibaro har en enhet for shuttere, men den er for 230v...

 

Mailen fra Fibaro support:

 

 
Piotr Wardęcki 09 Sep 16
 

Hello,

The Qubino shutter is not compatible with FIbaro. I am sourprised that you actually get one of them working correctly.

Maybe the producer started to use the standard z-wave protocol as they did not before.

I cannot advise as we do not plan to become compatible with this product.

Sorry for the inconvenience

-- 
Pozdrawiam, 
Regards, 

Piotr Wardęcki 
Technical Support Consultant 

Fibar Group S.A. 
Ul. Lotnicza 1 
60-421 Poznań 
Poland 

Email: [email protected] 
Tel: +48 61 880 1000 
Web: www.fibaro.com 

NIP: 781 185 80 97 
KRS: 0000553265 
KZ: 1.063.850,00 PLN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kjetilhansen skrev:

Har kontaktet intin.no han bekreftet at alle qubino DC shutterene de selger ikke fungerer med fibaro (han testet)

Har kontatet fibaro, de ga den dårlige nyheten at de ikke kunne forstå hvordan jeg hadde fått den ene til og fungere da de ikke støtter qubino dc shutter... 

 

Noen tips? Ser fibaro har en enhet for shuttere, men den er for 230v..

Det ser jo dessverre ut som om du har funnet svaret selv: HomeCenter støtter ikke Qubino sine motor-moduler (som er litt rart siden de nødvendigvis ikke overlapper bruksområder, som du også påpeker).

 

... hva med en ny controller...? ;) 

Skulle til å foreslå 433MHz-styring men HomeCenter støtter ikke RFXCOM (eller 433Mhz generelt). Ser noen bruker Domoticz for 433MHz og Lua-koder det inn i HomeCenter, men det blir jo som å gå over bekken etter vann. Men det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har allerede sett for meg at jeg må bytte kontrollere så det er ikke noe problem, det som er problemet er jo og finne noen som fungerer sammen med home center lite, og noen som selger disse... 

HCL støtter vel ikke LUA koder så må vel være noe som faktisk fungerer sammen med Fibaro til og begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, ja det hadde ikke vært dumt med tanke på hvor mye den stopper meg :) Har faktisk vurdert homeseer, men bor i en liten leilighet på 46kvm og styrer totalt 4 dimmere, 3 stikkkontakter og 4 rullegardiner, dessuten liker jeg utseende på web interfacen til Fibaro :)

 

Er det ingen måte og kjøre DC rullegardiner med Fibaro hcl..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kjetilhansen skrev:

dessuten liker jeg utseende på web interfacen til Fibaro :)

.. hjemmeautomasjon skal (automatisk) brukes, ikke sees. ;) 

Men nei, HS vinner nok ikke prisen for tidenes mest sexy brukergrensesnitt.

 

Nå bruker ikke jeg HCL, men det ser ikke ut som om det er mange alternativer, nei. Merkelig nok promoterer Fibaro sine egne moduler, men det hjelper jo lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant, men syns det er greit og ha fibaro web interfacen på den ene skjermen når jeg sitter på pcen og kan styre diverse ting :) Så når jeg går over til hus så blir det nok homeseer, men ser ikke vits i og ha det i min lille leilighet enda...

 

Så en internett side sa at fibaro sin 2x1,5 rele kunne brukes, stemmer dette? Motorene har jo endestopp i seg, så hvis de bruker ca 20 sekunder opp og ned, kan jeg vel programere releet til og være på 25 sekunder? Motorene stopper jo når de selv ønsker det... 

 

Noen innvendinger på hvorfor dette eventuelt ikke skal fungere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kjetilhansen skrev:

Noen innvendinger på hvorfor dette eventuelt ikke skal fungere? 

Man signaliserer at Rollertrol skal kjøre opp igjen ved å snu polarisasjonen (dvs + og -)?

Jo, det burde jo fungere, og det er jo enkelt å finne ut før du monterer det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.